|
|
|
|---|---|
|
Är inte 0w30 olja lite väl tunn till N62-B48B v8 367hk motorn, funkar det inte bättre med 5w30 oljan istället går dom inte tystare med den oljan | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Baserat på frågeställningen - på vilket sätt har du tolkat siffrorna 0w30 och 5w30? Eller döljer det sig en mycket djupare frågeställning bakom denna frågan? |
Det var lite av detta jag ville trådskaparen skulle ta sig en funderare på, de är ju lika "tunna" (dvs 30 vs 30). Är alltså ute efter vad det är som trådskaparen anser är för tunt och varför. Fast med samma varmviskositet så verkar hela frågeställningen falla, såvida det inte fanns någon djupare problemställning bakom frågan som tex att viskositeten 30 är ett område och om frågan gällde en viss specifik <x>W30 olja mot en annan viss specifik <x>W30 olja och hur de skiljer sig i dess varmviskositet (som går att utläsa ur dess datablad) även om de är klassade in i samma varmviskositetsklass. |
|
Det var bara att jag tyckte oljan såg väldigt tun ut tänkte att det blir mer oljefilm kvar av lite tjockare olja men jag har väl fel. Och sen en fråga till om någon vet hur många ventiler det är per cylinder på en sådan motor. |
|
Det är troligtvis den vanligaste missuppfattningen kring motorolja - så du är inte den förste som tänker så :-) Det kunden vid motoroljehyllan ser är ju bara motoroljans viskositet vid rumstemperatur. En motorolja är designad och konstruerad att ha olika viskositet (hur lätt den flyter) vid olika temperaturer. Genom att lägga till molekyler som rullar ihop sig vid kyla (gör motoroljan tunnare/blaskigare) och som vecklar ut sig vid värme (gör motoroljan tjockare/trögflytande) så kan man justera och ändra hur motoroljans viskositet blir vid olika temperaturer. falsterbo har redan gjort en bra förklaring. De här siffrorna 0W30 och 5W30 anger helt enkelt oljans viskositet vid två olika scenarios. Den första siffran (0W och 5W där W faktiskt står för Winter) anger vilken viskositet oljan har när det är riktigt kallt. Det testas vid olika temperaturer långt under fryspunkten. Här vill man ju ha en så låg siffra som möjligt, dvs en så lättflytande olja som möjligt. Kallstarter vid -10 och -20 grader C sliter fruktansvärt på en motor. Det sägs att kallstarter står för nästan halva slitaget av en motor. Jag har tipsat om det innnan, men jag rekommenderar alla att ta sin motorolja och häll upp i ett tomt margarinpaket eller liknande och sätt in i frysen under natten eller något dygn. Ta sen fram det och se hur segt det är. Då ska ni tänka på att denna sega massa ska sugas up, pumpas upp av oljepumpen och ända upp till toppen och ut genom alla små hål vid kallstart. Har man möjlighet, prova gärna att frysa in både en 0W och en 10W olja så kommer man att se en tydlig skillnad. Den andra siffra, 30 för båda dessa oljor, anger helt enkelt oljans viskositet när motorn är driftsvarm (man gör de mesta tester vid 100 grader C). Som du ser så är har dessa två oljor precis samma viskositet (dvs lika lättflytande/trögflytande) vid en temperatur som motsvarar när motorn är varm. Där är dessa oljor likadana, trots att de hade olika viskositet vid rumstemperatur. Första siffran vill man ha så låg som möjligt om man använder oljan som året-runt-olja (som de flesta gör) och man vill definitivt ha den så låg som möjligt om man bor någonstans där det kan bli riktigt kallt. Andra siffran väljs i första hand utifrån vad tillverkaren anger är lämpligt för just denna motor. Det är fyra ventiler på en N62-motor. Det är det normala på dagens motorer (3, 4 eller 5) - två per cylinder som var det vanlgia på gårdagens motorer är inte effektivt nog. Det var nog M20/M30 som var BMW's sista raka sexa med två ventiler per cylinder. |
Här är en sprängskiss av valve train 16 ventiler till insugskamaxeln Länk Och 16 ventiler till utsugskamaxeln Länk Och det är en V8 så det blir (16+16)/8=4 ventiler per cylinder |
|
Första siffran/-orna i SAE-klassningen mäts som sagt när oljan är "kall" MEN det är faktiskt vid +40 grader C! Sedan finns det vissa lågtemperaturskrav för de olika klassningarna som också måste uppfyllas för att oljan skall få klassas i en specifik viskositetsklass. Andra siffrorna efter W:et mäts vid +100 grader C. W:et är en gammal kvarleva från tiden då många fortfarande körde med "raka" oljor som t ex. SAE30, SAE40 eller SAE50. Idag uppfyller i princip alla motoroljor på marknaden (frånsett vissa specialoljor som är ovanliga) kraven för "vinterbruk" (dvs. i princip alla motoroljor är numer "W"-märkta). Men generellt kan man säga att det är bättre att oljan har en låg viskositetsklass som "kall" (dvs. första siffrorna) för att få igång oljecirkulationen så fort som möjligt. Dvs. att oljan är "blaskig" i flaskan när man håller den i handen i rumstemperatur är en positiv egenskap tvärs emot vad många tror. Alla oljor är extremt mycket mer tunnflytande när de är varma än den tunnaste oljan är när den är kall... Sedan skall oljan ha en lämplig varmviskositet beroende på motorkonstruktion, toleranser, beräknad yttertemperatur och även beräknad "körprofil". Men för att göra svaret kort: Så länge du använder en olja som rekommenderas/uppfyller/möter kraven som motortillverkaren ställer, är det inga problem om man inte har extrem körprofil och/eller kör i extremt klimat. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Stämmer, det var nog främst pumpbarheten jag tänkte på som testas vid väldigt låga temperaturer. Varmviskositeten är ju faktiskt inte bara vid 100 grader C, HTHS testas vid 150 grader C till exempel (tror även man testar skumningsegenskaper vid denna temperatur också). Så kort och gott, detta är i princip ett bottenlöst hål som man kan gräva ned sig hur djupt som helst. Johans korta svar är mycket bra. Vill man (om man har tid och intresse) så kan man ta nästa steg och börja läsa in sig på de grundläggande begreppen och på så sätt få mer förståelse. I nästa steg så trillar man ned i det bottenlösa hålet :-) |
|
Ett stort tack till alla utförliga beskrivningar. Bmw rekommendera 0w30 Castrol olja Bmw ll04 till den motorn, vet ni något om Araloljan den verkar dom använda mycket i Tyskland det verkar vara samma klassningar + lite mer än Castrololjan men den heter 0w40 lite tjockare när den blir varm då. Det kanske bara är dumt att slå i Aralolja i Bilen, jag bara tänkte för att den blir lite billigare men den kanske förstör mer än gör nytta. Länk Länk |
|
|
men läs ordentligt. Att den är tjockare när den är varm är nåt POSITIVT! För alla oljor är blaskiga som varma, men en 30-olja är blaskigare än en 40-olja. Så en 0W-40 är bättre på alla vis än en 0W-30 än möjligen för att sänka friktionen = marginel påverkan på bränsleförbrukningen (Kanske spelar mindre roll på en V8a, eller hur?) /Jonas |
|
|
0W40 fungerar utmärkt i din motor och den Aral-oljan är även BMW LL-04-klassad, vilket gör att den är godkänd i moderna BMW-motorer. Nu ligger Aral SuperTronic 0W40 ganska nära 0W30 i klassning, så den är inte så mycket tjockare än Castrols 0W30 eller 5W30 när oljorna är driftsvarma.' Både Aral och Castrol ingår i BP-gruppen och många av deras oljor är likadana men under olika namn/varumärken beroende på vilken kundgrupp man vänder sig till och på vilken marknad oljan säljs. Ämnet olja kan lätt fylla ett par hyllmeter, jag har väl kommit igenom den första halvmetern kanske... ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tycker du ska köra på aral-oljan. Mycket bra olja som sagt, till ett mycket bra pris. Kör på den själv, och kommer inte att köpa någon annan olja när jag gör extra byte i mellan den vanliga servicen. Bestämmer du dig för att köra på aral, köp den härifrån då i stället Länk mycket billigare och du har det hemma i princip lika snabbt som att beställa här hemma. |
|
|
blir det bara 170:- frakt på en sådan dunk tillkommer det inget mera tex tullavgift, det skulle inte bli mera än 1057:- kan det stämma. Hur funkar det att betala med paypal har aldrig gjort det, hur lång leveranstid är det på det. |
|
|
Eftersom det är inom EU och det ingår tysk moms, tillkommer inget. Jag betalade med paypal och det var inga problem, du måste dock ha/skaffa ett paypalkonto som är kostnadsfritt (dock tar de en liten del av själva transaktionen, men det tror jag säljaren får stå för). Jag beställde på en torsdageftermiddag och på måndag morgon stod paketet på trappan hemma. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Köp från Levoil. Jag la min beställning förra söndan och på onsdag kväll fick jag sms att paketet fanns i stan och skulle köras ut till mig på torsdag. Kunde hämta själv direkt också som alternativ. Blev 25 liter Aral Supertronic 0W40 så nu har jag ett minst tre byten till en kostnad av ca 1400 SEK. Gällande varmviskositeten vid 100 så ligger den enligt databladet på 12.8 cSt och gränsen till att vara en 30-olja går vid 12.5 cSt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.