|
|
|
|---|---|
|
Tjena folket! Det är dags för oljebyte och funderar på att använda mig av biltemas egna 5w 30 LongLife 04 helsyntetisk. Nu är frågan, låter det som en dålig ide och att jag borde använda castrols egna eller borde det funka utan problem? Tack på förhand! | |
|
Och du behöver inte ha LL04 i en N42, räcker bra med LL01. /Jonas |
|
|
Jag skulle ha kört på falsterbos länkade tips. Då får du en riktigt bra olja billigare än nån halvsyntet köpt i sverige. Vi har 3 bilar i familjen så det går ju en del, då passar det bra med 20L-dunk. Strax över 50:- litern inkl frakt. Sen är det som azkikr påpekar att det behövs knappast LL04 i den men köper man till det låga priset finns det ingen anledning att slå i nån sämre olja. |
|
|
Aral Supertronic är ju en LL04 olja = en Low SAPS olja. Det är oljor som är anpassade till moderna dieselmotor samt motorer med direktinsprutning, typ N53 och N43... En N42 motor som TS har är inte anpassade för sådan olja (även om den SKA fungera)... Jag skulle hellre rekommendera denna olja: Länk Den är mkt bra och har LL01-klassning... Jag använder dne i både min N42 och min N52. /Jonas |
|
|
BMW:s longlife-oljor är "bakåtkompatibla", dvs. en LL-04-olja uppfyller automatiskt kraven för både LL-98 och LL-01. Det många glömmer med Mid-SAPS (vilket Aral Supertronic 0W40 är) och Low-SAPS, är att oljetillverkarna har i andra anti-wear-additiv som "kompensation" för de lägre svavel och fosforhalterna som normalt fungerar som som anti wear-additiv i "konventionella oljor". Jag skulle satsa på Supertronic 0W40, för det är en ruggigt bra olja till ett oslagbart pris! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.