AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.854

Knarrande panel vid airbag i E87 118d - 2008

Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Bortsett från N47-ångesten är jag väldigt nöjd med min nya bil (E87). Bra storlek, snygg och rolig att köra.
Har dock ett problem som drar ner känslan rätt rejält. Panelen som innehåller passagerarairbagen om ni förstår hur jag menar knarrar något oerhört när man kör. Raksträcka utan gupp är den tyst men hur ofta är det så motorvägarna ser ut.
Även mittarmstödet knarrar men det har jag lyckats att nästan få bukt med silikonspray. I det andra fallet har jag inte varit lika lyckosam.

Någon som känner igen problemet och hur jag kan åtgärda det utan att blanda in BMW för 1000kr/h?
Läst i någon tråd att dörrlisterna knarrar och att det är ett vanligt problem, är dock ganska säker på att det inte är därifrån oljudet kommer.

Tacksam för alla teorier och förslag på lösningar.

Det är inte knarr från a-stolpen du menar, utan panelen ovanför handsfacket?
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Ganska övertygad om det ja, men kan naturligtvis ha fel. Skulle även kunna vara A-stolpen. Inte lätt att vara 100% säker eftersom det kräver att en annan kör bilen och man själv sitter och lyssnar. Svår manöver om man har barn... :)
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
jag har samma problem, fast på förarsidan. kanske är luften eller en panel som knarrar. kan man inte bara spraya på något i alla skarvar - funkar silikonsprayet bra?
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Funkar sådär. Mittarmstödet blev bättre efter silikonspray men absolut inte perfekt. Har sprayat in i skarvarna på konsolen men det hjälper tyvärr inte. Ska prova WD40 på armstödet och se om det blir bättre.
Överlag är det kanske inte jättebra att spraya in saker i skarvar med risk för att kortsluta något eller överdriver jag?
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
5-56 hjälpte ivarjefall inte. Nu har jag en bil som luktar bilverkstad...och knarrar.
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Dränkt skarvarna nu med ännu mer 5-56 och plötsligt är det värsta ljudet borta. Låter fortfarande lite lite men fullt acceptabelt. Otroligt skönt!
Tror dessutom så här i efterhand att det var A-stolpen som lät och inte panelen som innehåller pass. airbag etc.
Bilen luktar hemskt men det försvinner väl med tiden. :)
A-stolpen kan ge ett rätt så knarrande ljud.
Det här tipset hjälpte på min:
Länk
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Tack för länken, har demonterat A-stolpen och sprayat då ljudet återkom och nu är det bättre igen. Kommer troligen klä in dem lite som länken visar ifall ljudet återkommer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.