|
|
|
|---|---|
|
Säkert har detta ämne avhandlats här förr. Men eftersom det ständigt kommer nya stolar tar jag mig friheten att starta en ny tråd ändå. Jag behöver uppgradera min ettåriga dotter till ny stol då babyskyddet inte längre räcker till. Sist jag hade detta dilemma körde jag Saab. Det finns ju en uppsjö stolar, de flesta säkra och bra på de flesta sätt. Men sen vet man ju att alla stolar inte passar lika bra i alla bilar. E61'ans baksäte luta till exempel ganska rejält bakåt, inbillar mig att detta kan ställa till problem för många stolar. Jag undrar alltså vilken stol ni andra småbarnsföräldrar valt att sätta i era E61? Givna förutsättningar: - Stolen kommer att sitta i baksätet - Alla bilens platser måste gå att använda - Gör en del långresor, vill att stolens sittläge ska gå enkelt att ändra (sömn) Har kikat på Acta Graco Belogic, så dela gärna erfarenheter av den. Förra gången hade jag en BeSafe Izi X2 och den tyckte tog upp på tok för mycket plats i bilen i förhållande till den plats dottern fick i stolen. Knappt att en normalväxt vuxen fick plats fram i Saaben med den monterad. | |
|
Vi har en sådan här: Länk Den sitter bra på mitten platsen på baksätet och ryms mellan ryggstödet på framstolarna. Det går fint att använda de två övriga platser på baksätet. På ena sidan sitter ytterligare att barn på en bältestol och på andra sidan finns plats för en vuxen. Vi hade också en Besafe stol tidigare. Den var bra som barnstol men tog alldeles för mycket plats i bilen. CS |
|
| Tack för tips Captain. Kanske ska förtydliga mig med att ALLA säten inte behöver vara tillgängliga utan alla ÖVRIGA säten. HAr alltså tänkt ha stolen på någon av sidoplatserna bak. | |
|
Vi har en Acta Graco Belogic i baksätet på vår F11. En bra stol men den tar mkt plats. //Stefan |
|
|
Ok. Kastar in en ny stol i leken. Maxi-Cosi Mobi. Nån som monterat en sån i en e61? |
|
| Jag har just en Maxi-Cosi Mobi i min e61, har dock komfortstolar så där kan man trixa lite med övre delen av ryggstödet. Inga problem med storleken. Man måste dock ha monterings stroppar för att kunna fästa stolen i bakkant. | |
| Tack Speedy! Har komfortstolar i min också. Monteringen tänkte jag lösa med de fästöglor man kan köpa på VAG enligt en del tidigare trådar och skruva dessa i stolens skenor. Så gjorde jag i Saaben. Vill inte låsa stolens läge eller dra band under skenorna. Låter som att det blir Maxi-Cosi då. | |
|
Vad själva bilbarnstolen beträffar röstar jag på Maxi Cosi Mobi, en bra stol som är lagom utrymmeskrävande och har bra och enkel justering av sittläget...nackdelen är att ju som nämnts att den måste fästas med underförankringsband. Nu kör jag inte E61 men har haft Maxi Cosin i Saab 9-3, BMW E91 och nu F31. Har också nappat på tipset om stolsöglor från VAG, monterade dem i F31:an förra veckan och det funkar toppen...så nu slipper man dra förlängningsremmar under stolen. /J.I |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.