AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.076

mögel på säten,ratt,överallt

har haft två bilar (min gamla 316 och morsans opel) stått avställda under vintern hemma hos henne,och av en ren slump igår så såg jag att:

hela sätena på båda bilarna,och på ratten och överallt är helt mögliga!
jag fattar inte vad som hänt. dom har stått ute i alla år utan problem,men nu plötsligt när dom har stått vid varandra inkörda bredvid garaget så har det kommit jättemycket mögel.

hur sjutton ska jag få bort detta?
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Du har för dålig ventilation i ditt garage jämfört än när vinden blåste direkt på bilarna och luften gick in genom ventilationshålen och dylikt. Har man en bil i garage kräver det god till och frånluft samt nedvevade fönster i bilen.

Du får torka av allt i bilen för att få bort det värsta. Ev även ozonbehandla den invändigt och kanske även AC-systemet om det också växt sporer i det.

Lycka till
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har råkat ut för lite mögel tack vare det klassiska läckaget bakom dörrklädseln i bakdörren. Bilen har stått långa perioder och mattan var helt dränkt höger bak. Inga mängder av mögel, men någon fläck på mattan här och var. Några små prickar på baksätet. Luktar unket.
Ingen rolig sak att bli av med. Jag har rivit ur säten, stolar bakre matthalvan där foamen under var dränkt med litervis av vatten. Dammsugit. Nu ska jag köra allt med en klädseltvätt, tvätta innertaket (inget mögel där dock), torka alla hårda ytor. Ev. Boracol på plåten i golvet och på kvarvarande matta. Sedan ozonbehandla. Jag tror att det kan hjälpa under en längre tid, men det är lätt att föremål som inte behöver ha möglat blir luktsmittat och man kan få upprepa behandlingen. Man lär så länge man lever ;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den milda vintern kan vara förklaringen på varför det ser annorlunda ut mot andra vintrar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Byter ut bakre golvmattan och troligen sätesdynan som hade prickar som inte torrdammsugaren lyfte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.