AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.652

e34 larm/centrallås strul

ki
25
kilmister
320 e36 cab -96
525 e34 sedan -95
635 e24 -89
Hej
igår skulle jag försöka få igång inner belysningen i bagaget på min e34 525 95.a.
började med att kolla kabelhärvan som går in i bagaget. där upptäckte jag att flera kablar var av. började linda upp tejpen som försluter kablarna. i och med att jag gjorde detta sattes bilens varnings blinkers på (insåg först senare att det var larm blinkersen). När detta hände drog jag bort pluskabeln från batteriet.
sedan lödde jag ihop alla kablar som var av och tejpade ihop hela paketet.

När jag sedan skulle starta bilen var den stendöd. intrument belysning osv lyste men det gick inte att starta.
upptäckte också att bilen inte gick att låsa eller öppna med nyckeln. (centrallåset helt borta).
Efter lite sökande kom jag fram till att det måste vara larmet som spökar så jag drog säkringen till larmet.
då gick bilen att starta och köra. dock med varningsblinkersen blinkandes.
la också märke till att torkarna kunde man bara köra på läge 3 samt att innerbelysningen reagerade inte på öppen dörr.

efter lite funderande kom jag fram till att felet borde ligga i bakluckans lås eftersom att det är det ända som är kopplat till larmet och centrallåset som jag hade pillat med. Bör också nämna att centrallåset till bakluckan har aldrig fungerat.

så jag backade proceduren och drog ut alla kablar som hörde till låset. vilket borde innbära att jag är tillbaka på ruta ett eftersom att kablarna var av till det låset från början. men icke. bilen vill fortfarande inte starta eller låsas.

har kollat alla säkringar under baksäte samt i motorrum. alla ser hela ut.
bilen har original larm.

beror felet på att jag lödde ihop kablarna eller att bilen nollställdes när jag hade batteriet bortkopplat? eller något annat?
jag har ingen aning och skulle verkligen uppskatta några förslag.

mvh
ki
25
kilmister
320 e36 cab -96
525 e34 sedan -95
635 e24 -89
ingen som har något förslag?
Hade ett relativt snarlikt problem med min (dock utan larm och fjärr)
Det visade sig vara säkring 32 och 33 (till centrallås och allting, osäker på nummer) som var sönder. Trodde mig kollat alla men icke.
Jag fick på tändning och allt men startmotorn gick inte. Drog jag ut GM modulen underbaksätet gick den att starta men saker som innerbelysning, torkare, elhissar osv fungerade inte. Nya hela säkringar så var allt återställt. Kan ju hoppas det är så simpelt. Kändes ju nästan pinsamt för min del när det var så simpelt, men fan så skönt.

Torde vara säkringarna som syns här: Länk
Och här ser du GM modulen Länk
Dessa grejer är placerade under baksätet på förarsidan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.