AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.793

Köpa förstabil? Max 30000:-

Tjenare alla medlemmar!
Jag har precis blivit 18 år och går i funderingar angående bil köp!
Och har då börjat tittat på bmw 5 serien e39, frågan är om det går att hitta fina 525 och uppåt för ca 30000kr? Eller bör jag rikta in mig på annat märke? De jag helt skulle vilja ha är 528i touring manuell!
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Hej o välkommen,

528 E39 är innan facelift som kom 2001.
Kollar du på 528 ska du klart ha -99 eller
en -00 då de har dubbelvanos för bättre
vrid. Tittar du på 525 ska du kolla -01 och
nyare. 1st Hk skiljer på pappret. Där finns
även angeleyes som är snyggt ( tycker jag).
Kolla gärna in modellguiden så vet du mer
om vad du ska kolla.

Mvh Jonas B
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Begagnatguiden menade jag.

Mvh Jonas B
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
BMW bygger trevliga och roliga bilar, men det gör också att de lockar en viss klientel när de går ner i pris. Denna klientels körstil sliter mer på bilarna än medelsvenssons.

Det jag vill säga är att det är en fördel om du har någorlunda mekkunskaper själv eller det inom familjen/bekantskapskretsen om du ska köpa en billigare BMW med lite större motor. Annars är risken stor att äganden blir dyrt och BMW uppfattas som en bil med dålig kvalitet. Fast det egentligen kan vara så att den brukats mycket hårdare än motsvarande Mazda. Därför kan det också vara en bra idé att välja ett finare exemplar och kanske undvika de bilar som mest skriker "ungdomsbil", även om det nu är det de kommer att bli för dig. =)

Men annars tycker jag du borde kunna hitta en okej E39 för det priset, men se samtidigt till att inte spendera din sista krona på inköp, för det kommer alltid lite fler oväntade kostnader.

Marin
Bruksbil
Du är 18år och vill ha en touring! Har jag missat nått? På min tid var det coupe man ville köra som 18-20 åring.
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Om inte din familjesituation kräver det skulle jag kolla på 3-serien som i mitt tycke är roligare att köra.
Både E39 och E46 är fina bilar men jag hade som sagt valt E46.
Rh
133
RhinoThue
BMW 530xd (F11)
Kolla på Saab, myyyycket bil kvar i en 9-3 eller 9-5 för de pengarna. Bilar det finns gott om reservdelar till, goda förutsättningar för "körglädje" och kostar inte skjortan att försäkra på eget personnummer som nybliven förare. Vänta med BMW tills budgeten är lite större. Det är mitt tips.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.