AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.946

Hastighetsmätare ur funktion E46 -01

Tr
10
TreborD
BMW 316i E36
Det här problemet med att hastighetsmätaren inte fungerar verkar ju inte helt ovanligt. Men för att ta reda på exakt vad felet är frågar jag nu er här.

Ska kolla på en bil där säljaren skriver att hastighetsmätare ej fungerar, samt att antispinn och ABS lampa lyser, dock fungerar ABS bromsarna(?!). Vad jag kan får fram av att googla så tar hastighetsmätaren signal från någon av de bakre ABS-givarna. Då låter det ju konstigt att ABS skulle fungera om någon av dessa var trasiga.

Säljaren säger att en bekant som är kunnig på bilar sa att givaren vid växellådan till hastighetsmätaren är troligtvis sönder, finns det ens en sådan givare på dessa bilar?

Så vad tror herrskapet? Är det fel på en ABS givare eller finns det en givare vid växellådan som kan vara trasig, eller kan det vara något dyrare som en databox t.ex?

Mvh Robert
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Kolla denna tråd.
Länk
Tr
10
TreborD
BMW 316i E36
Ja jag har läst många trådar om ämnet men får inte riktigt klart i huvet hur ABSen kan fungera om en givare (den vänsterbak) skulle vara trasig. Oroar jag mig i onödan kanske att det skulle vara ett dyrare fel?

Kan det vara så att funktionen för hastighetssignal har dött men signalen till abs enheten fungerar, t.ex att 2 av 3 kablar har sluten krets men den tredje glappar?

Han säljaren säger också att hastighetsmätaren fungerade först på sporadiskt för att sedan dö helt. Vilket vad jag läst mig till är ett vanligt beteende när givaren ger upp.
På många bilar går det att läsa hastighetssignalen från odb2-diagnosuttaget och då kan man ganska enkelt konstatera om felet ligger i givaren eller i själva hastighetsmätaren.
Tr
10
TreborD
BMW 316i E36
Ja med en OBD-läsare hade jag nog kunnat hitta felet utan större problem. Men nu har jag tyvärr inte tillgång till det. Därför skulle jag vilja höra lite spekulationer angående detta.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Vet inte hur det är på e46 men på e36 sitter givare till hastighetsmätaren i bakaxeln/differentialen.
Tr
10
TreborD
BMW 316i E36
ABSen fungerade inte heller. Det var säljaren som pratade i nattmössan.
Bilen är nu inhandlad och vänsterbak ABS givare är bytt och allt funkar som det ska :)
var det en svart bmw ? från en säljare som heter björn? isf var jag inne på den med men var som du lika orolig för massa extra fel, tyvärr så köpte jag en bmw här på autobörsen som hade mer fel än jag hade hoppats på -.-
Tr
10
TreborD
BMW 316i E36
Det stämmer precis ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.