AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.704

Har jag någon nytta av aktiv farthållare (STOPP & GO) på F10 i Stockholmstrafiken?

Sida 1 av 2
Jag har en beställning på en 530d. Väntar bara på att den ska låsas för produktion. Har senaste veckorna lagt till grejjor hela tiden. Den är i princip fullsmetad. Det enda som fattas är M-sport och Aktiv farthållare. M-sport har jag struntat i eftersom jag prioriterar motorvärmare bla. Jag har valt Driver Assistant för att få påkörningsvarning.

Jag kör mest i Stockholmstrafik dvs allt från långsamma köer till 30-fart på Essingeleden. Finnd det någon som kör med Aktiv farthållare i Stockholmstrafiken och kan berätta om deras erfarenheter?
Jag har hört av vissa att trafiken kan vara lite för tät för att optionen ska fungera optimalt.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... nu kör jag i Köpenhamn nästan dagligen, och inte Stockholm - men efter att ha bott i Stockholm också så kan jag äga att det inte är så stor skillnad i trafiken; en ganska så typisk situation i en medelstor europeisk stad.

Enligt min mening handlar det om inställningen till funktionen, för den adaptiva farthållaren fungerar och är framtagen i trafik betydligt intensivare än i Stockholm...

Jag är väldigt nöjd med min och skulle inte välj en 5:a utan. Du kan ju själv välja hur du använder den och i värsta fall koppla bort den adaptiva funktionen och köra med "dum" farthållare.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag skulle säga nej, men uppenbarligen så är vi alla olika. Personligen tycker jag att systemet är för trögt på att reagera och håller för stor lucka till bilen framför. Det som händer då är att folk trycker sig in och körningen blir ryckig och man får en känsla av att inte komma fram. Om man struntar i det, dvs bara flyter med och struntar i att ett tiotal bilar bryter in framför så funkar det. Jag är lite för rastlös för sånt :)

Jag har testat Audis, Mercedes och BMWs system. Samtliga fungerar ungefär lika bra / dåligt.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Kör också i Köpenhamn och måste säga att man måste vänja sig. Skulle dock inte köpa en 5'a utan. Klockren funktion, men den är bättre i tät trafik än i kö tycker jag.

Om man kör på RING 3 runt Köpenhamn (som Essingeleden - har också bott i Sthlm) en eftermiddag i tät trafik mellan 50-90 km/t är den klockren. Snabba uppbromsningar upptäcks direkt och bilen har stenkoll.

Gillar även Lane change warning, som håller koll på alla de små danska bilarna på sidan ;-)
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
DarrenB,
Det går nu att kombinera M-sport med kupévärmare, det som händer är att dimljusen försvinner. Vet inte exakt byggvecka för denna förändring men det lär iaf försena leveransen av din bil men tänkte iaf informera dig om du skulle vara väldigt sugen på just M-paket.
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Om du valt Driving Assistant skulle jag definitivt välja till Plus också, speciellt om du inte har x-drive, då får du ju köassistansen också. Men det är väl en 530dx du beställt? Av alla tillbehör är nog aktiv farthållaren den jag använder mest och man lär sig samarbeta med den med hjälp av gas och blinkers, väldigt snabbt.

Förresten kan väl numera m-sport kombineras med dieselvärmare om man tar bort dimljusen?
Jag tyckte också att M-sport var väldigt dyrt :)
Är fortfarande lite osäker på aktiv farthållare med tanke på att assistant plus är dyr.
Har valt Assistan och Lane Change warning för sammanlagt ca 13K. Assistand plus och lane change warning skulle betyda ytterligare 13K vilket känns saftigt.
Det går alldeles utmärkt att använda aktiv farthållare i stockholm, har den på så ofta som möjligt. Köer på Essingeleden, i Lilljansskogen ja överallt. Min åsikt har man problem att använda den kör man så hetsigt att marginaler i princip saknas. Vilket man kan göra någon gång, men är mycket jobbigt dagligen.

Mvh Stephan
Har läst på något forum att de som testat den upplever att de inte riktigt litar på systemet och måste hela tiden vara redo att ingripa.
Är inte ute efter en självkörande bil men det är en intressant infallsvinkel. Antingen litar man man på systemet fullt ut, tar foten från bromsen och låter bilen bromsa in och gasa, eller så är man aktiv själv. Att bara "halvlita" på ett system känns som att man tar sin energi och fokus från körandet till att övervaka ett system som skall köra själv.

Vad är er ståndpunkt (ni som har stopp and go)? Jag har läst om själva funktionen en del dvs vad den gör rent tekniskt men vad ger funktionen för värde i den dagliga körningen egentligen? T.ex mindre stress, kan man göra annat under tiden, mjukare körning, mindre smärta i skenbenet pga mindre gas och broms mm??
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Låna en bil och testa. Det är omöjligt för någon annan än dig själv att avgöra nyttan. Inom kort kommer bilarna klara av kökörningen helt själva, men så som systemet funkar idag tillför det inte speciellt mycket enligt mig.

Men låna hem en bil och testa. Det kan det vara värt! Lane change varning tycker jag är vettigare, även om den lyser konstant vid just kökörning.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Jag har endast begränsad erfarenhet av stopp & Go system och detta i en Volvo som jag testade i rusningen in mot Stockholm och jag tyckte det fungerade bra och gav mersmak. När man väl började lite på det så var det rätt skönt att bara trycka på "resume" när bilen skulle iväg igen (Volvos system var tvunget att få en körorder om bilen stått still mer än ca 3 sek). Jag förstår dock Aceys kommentarer om man vill vara aktiv så kan det nog uppfattas som en aning långsamt, sen är det såklart som han säger att endast du kan avgöra om systemet passar dig och din körstil så försök låna hem en bil med det och testa ordentligt.
acey: Har tyvärr ingen möjlighet då jag går på morfin och min bil kan låsas för produktion när som helst, så detta är verkligen en sistaminuten-ändring. ;)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Va fasiken, ta det säkra för det osäkra och beställ. Det vore trist om du skulle ångra dig och vara missnöjd med bilen sen. Det är ju "bara" 13 000.... :)

Krya på dig!

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Lägg till, Lägg till!

:)

Lär du dig att uppskatta funktionen blir det en stor hjälp i trafiken; om inte - använd std-farthållare och gläds över att du har en säkerhetshöjande funktion som bör göra bilen lättare att sälja.

----
BMW CS/SC #6212
Narvselius: Jo haha, det har blivit mycket "lägg till, lägg till" senaste veckorna. Har legat hemma i soffan och ätit morfin (efter operation) och har haft lite för mycket tid att läsa på om alla optioner jag inte hade kryssat för, vilket har resulterat i optioner för ytterligare ca 60K utöver den ganska digra optionslistan som jag trodde jag spikat i samband med beställningen. Nu närmar jag mig en fullsmetad bil och det ända som fattas är de mer extravaganta optionerna som Merinoläder, keramiska reglage, Individual etc.
Jag börjar nästan hoppas att de låser bilen för produktion nu annars blir det riktigt dyrt!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det är redan dyrt. 13' gör varken till eller ifrån. Köp!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Keramiska reglage kostar ju inte mer än en normal middag på krogen, inget att tveka på! ALL IN! :-D
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Keramiska reglage är lite på gränsen tycker jag... de std fungerar bra. Men exklusivläder är ett måste. Såsom det lädret är, skall ju alla läder vara!

----
BMW CS/SC #6212
HAr tyvärr två barn så jag tror Dakotalädret behövs. 25K ytterligare för läder känns också lite dyrt. Det är ju ca 5 restaurangbesök! ;)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Haha! Har själv tre barn, så det motsvarade ju bara typ 2-3 besök... :)

----
BMW CS/SC #6212
Jag har adaptiv farthållare på en Passat. Tycker den är bra och skulle inte vilja vara utan. MEN den är inte perfekt och jag tycker, likt Acey, att den håller för stort avstånd till framförvarande och reagerar lite för långsamt när det accelererar igen.
Men det är jäkligt skönt att bara åka med. Dessutom kan man kolla lite längre på tfn utan att man behöver oroa sig för att man ska köra in i framförvarande. :)

Flåklypa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.