|
|
|
|---|---|
| Hej, inom kort ska jag ge mig på att byta en o-ring i bromsservon i min BMW E24 - 86. O-ringen är 38mm i inner diameter och 44mm i ytter diameter. Jag har kontaktat BMW i Solna men de säljer inga delar inne i bromsservon. Just nu är mitt enda alternativ att köpa den/dem från en kille i USA. Vet ni om det finns att köpa i Sverige? | |
| Säljer de bara hela bromsservot eller? | |
| Ja, det verkar så. Jag fick veta från dem att i USA så har de lag på att de måste sälja alla delar löst som finns i en komponent. | |
|
Jag vet inget mer än att det finns denna firman: Länk Dom kanske kan hjälpa dig. |
|
| Tackar, ska ta kontakt. | |
| O-ringar i alla dess storlekar o tjocklekar finns att köpa hos typ Momentum (SKF) eller någon annan kullagerförsäljare. Finns säkert i olika material också. | |
|
OBS tänk på att o ringarna skall tåla bromsolja, hydralringar gör inte det. Det finns en firma som heter nilssons bildelar i smedstorp skåne som jag tror kan hjälpa dig, sök på nilssonsbildelar.se |
|
|
Hej sövestad, Blandar du inte ihop detta nu med huvudcylindern som innehåller bromsvätska? Bromsservon som jag ska byta o-ringen i innehåller endast servoolja. |
|
| Naturligtvis måste du kolla att det material du köper O-ringen i klarar den vätska den ska täta för, det säger sig själv. Och är det bromsvätska så är ju den väldigt aggressiv, det klarar inte "vanliga" nitril-gummi O-ringar. | |
|
Hej Alla, @Roken, Jo, bromsservon eller bromskförstärkaren som den också kallas för innehåller inte bromsvätska utan servoolja. Bromsservon är ansluten till huvudcylindern men delar inte vätska med den utan bestämmer trycket bara genom ren mekanik. @Roken och Isak Både Lamina och Momentum har o-ringarna, dock är Lamina ett bättre alternativ tycker jag då Momentum köper o-ringarna från Lamina. Inte för att det är stora belopp vi pratar om men hos momentum kostade en o-ring 13 kr medans samma o-ring hos Lamina kostade endast 1 kr styck. Bra service också. Jag ska börja skruva i helgen är det bestämt. Om o-ringarna inte passar återkommer jag med ett inlägg. Tack för alla input! |
|
| Lycka till med skruvandet :-) | |
|
Tack alla, nu är det klart och inget läckage längre. O ringen från LAMISA passade perfekt. Har bara två återstående frågor. Eftersom man har begränsad insyn på skruven som sitter under bromsservon, där läckaget slipprade ut fick jag kämpa på med svetstången innan jag fick bra grepp. Skruven blev väldigt sliten. Skulle man nån gång i framtiden vilja byta den då undrar jag: Vet ni var man kan köpa skruven? Vet ni om man kan byta bara skruven utan att riva ut allting igen? p.s, jag försöker driva en blogg om detta här elvira635csi.blogspot.com surfa gärna in och kommentera. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.