|
|
|
|---|---|
|
Hej! Suttit och funderar lite då jag själv driver en mindre bilfirma. Vi har bra ordning på saker och ting och har alltid seriösa annonser etc. MEN vi handlar mycket med billigare "torghandlarbilar" och även lite äldre prestandabilar Dvs vi säljer billiga småbilar Golf 4, Golf 5, samt lite dyrare men äldre RS4, M5 E60 etc Jag börjar fundera mer och mer på att prova på att ändra strategi lite och köra ett koncept med typ "Nettobilar" eller liknande. Dvs har man tänkt sig att tjäna 10,000:- på en bil så är det påslaget ifrån början istället för att ha 20,000:- i påslag. MEN inga diskussioner om priset förekommer alls. Det skulle leda till att man kanske har bland de billigaste bilarna i sitt segment men i slutändan så kostar dom detsamma som de egentligen skulle ha gjort efter 1 timmas prutande. Detta skulle spara både oss och konsumenten tid Är det tekniskt omöjligt att handla med bilar utan att det finns en prutmarginal? | |
|
Problemet blir väl att kunden förväntar sig att det finns prutmån, även om säljaren skriver att det inte gör det (för då antar man att det bara är ett sätt att avskräcka). Så säger du "fast pris" så kommer folk ändå att bli besvikna och misstänka att det låga priset har en annan orsak (dolda fel, svårsålt ex). Som kund skulle jag personligen uppskatta ett ärligt och fast pris än ett som är satt utifrån antagandet att jag kommer att pruta ner det 10kkr. MEN hur ska jag som kund kunna lita på att bilhandlaren är ärlig? Det är ju, tyvärr, inte en självklarhet. Wilhelm Svenselius |
|
|
Se då till att priserna verkligen är bra på riktigt! En del handlare som försökt sig på detta har satt priser där man ser att det finns bilar på andra håll som med normalprut blir billigare. Då känns det bara oseriöst. ------- //Lövet |
|
| Bilstudion och Autonova kör med den taktiken. | |
| Sundströms bil i Haninge har kört det konceptet sedan Hedenhös och är berömda för just det | |
|
Fast just deras priser är inget att ta efter tycker jag. Inte speciellt prisvärt. ------- //Lövet |
|
| Citroën körde det för några år sedan men dom har slutat med det tror jag. De flesta kunder är nog vana vid att man prutar vid bilköp. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.