|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag fick problem med att hastighetsmätaren började hoppa upp och ner samt att abs, antispinn samt "varningslampan !" började lysa för några veckor sedan. Felet "löste sig själv" nästa dag, men veckan efter så återkom problemet med att alla varningslampor tände sig. Hastighetsmätaren fungerade dock normalt. Bokade en tid hos bmw som konstaterade att styrvinkelsensorn var kass... Dom fann iaf en felkod på den. Sensorn byttes (kostade nästan 4k!!!) och felet "försvann"... Iaf tills inatt för nu återkom problemet på väg till jobbet! abs, antispinn och varningslampan lyser! och varken ABS eller antispinnen fungerar... Någon som vet vad som kan va fel? Är redan uppe i verkstadsbesök för nästan 14k på bilJÄVELN för feb/mars och börjar bli jävligt trött på skiten! Så jag är väldigt tacksam för tips. | |
|
Rent spontant så tycker jag att det snarare låter som problem med någon hjulhastighetssensor (ABS-givare i folkmun). Eftersom hastighetsmätaren var inblandad från början så har jag svårt att förstå vad det ska ha med rattvinkelsensorn att göra. Utifrån min egen erfarenhet av felsökning och andras historier så tycker jag att det verkar vara jävligt bra att kunna utläsa och utvärdera felkoder och livedata själv från sina bilar. I detta fall livedata från framförallt dina hjulhastighetssensorer. Det gjorde jag själv med inpa på min e39 som jag sålde 2011. |
|
|
Det är vänster bakre abs-givare som är dålig! Brukar börja med intermittenta fel som återkommer allt oftare för att till slut bli permanent. Byt givaren och därefter behöver du bara köra några hundra meter tills du kommit upp i typ 20km/h, då gör systemet en självdiagnos och därefter fungerar allt som det skall igen om det inte finns andra fel...dvs. detta är ett elfel som du inte behöver använda diagnosdator för att "nollställa". Själva bytet av givaren kan vara lite bökigt då de nästan alltid sitter som berget i sitt hål pga. rost - brukar sluta med att man får borra och mejsla bort den. Var försiktig så du inte går för djupt och skadar abs-kransen i navet som sitter direkt under givaren! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Man måste dock också kolla att ABS-kransen är helt och fin, samt att hjullagren är bra. Slitna hjullager gör att kransen glider i sidled och hamnar utanför ABS-givarens mätområde. Att hastighetsmätaren hoppar till brukar dock tyda på glappkontakt någonstans men är också också tecken på den hysteres som givaren kan få om kransen är för långt från givaren. Så jag skulle börja med att titta efter och känna om t.ex. drivaxlarna sitter löst. Nu vet jag inte exakt hur drivaxeln sitter på en e46 330 XI men på många bilar med individuell fjädring glider drivaxeln fritt mot kardanknuten och är fastsatt mot hjulnavet med en bult. Lossnar bulten så kan drivaxeln med abs-krans glida en bit i sidled och då får man lätt denna typ av ABS-fel. |
|
|
Mätarnålen brukar hoppa när givaren börjar bli dålig och håller på att ge upp pga internt avbrott i spolen. Så har min gjort och blivit helt bra efter byte. Att hjullagret bak skulle glappa så mycket att abs-kransen rör sig utanför givarens mätområde är helt osannolikt med den konstruktion som E46:orna har - då skulle det låta som en stenkross och bilen skulle nog vara nästan okörbar pga instabilitet. Det som förstör givarna är oftast att hålet i bärarmen där givaren sitter rostar, vilket i sin tur expanderar inåt i hålet och då "kramas givaren sönder" av rosten tills den spricker och sedan kommer det in fukt i den och därefter är den kass... För den oinvigde är det bra att veta att just vänstra bakre givaren ger signal till hastighetsmätaren - därav min "säkra" diagnos att det är just den givaren som gett upp. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har bytt ABS-givare på andra bilar av andra fabrikat, men det har inte varit några nämnvärda rostproblem på 2004 års modeller dvs det har inte varit problem att få loss givaren. Däremot på äldre bilar typ 1996s års modell.. Så det är möjligt att TS kan byta utan alltför stora problem. ABS-givare kostar bara några hundra och är i regel ganska lätt att byta själv jämfört med mycket annat i bilen. |
|
|
Tja, jag har bytt på E46 och min och många andras erfarenhet är att abs-givarna bak rostar fast duktigt efter bara några år.... Så räkna med att borra/mejsla bort givaren om den inte är bytt ganska nyligen! Att bara lossa skruven och lyfta ur den ur hålet är nog tyvärr ett önsketänkande. Men visst - man skall aldrig säga aldrig! ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har nu beställt en ny abs givare som förhoppningsvis kommer på fredag. Så jag återkommer till helgen efter jag bytt givaren :) Stort tack för alla svar :) MVh Erik |
|
| Nu har helgen gått, hur gick det för dig? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.