|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag håller på att jaga M5 touring och undrar om antispinn ej fanns att få som tillval | |
| Nej, det fanns inte. | |
|
-> B10Tobbe Jag håller med dig men vill samtidigt minnas att jag sett M5 till salu i Tyskland på vilken det enligt annonsen skulle vara ASC+T. Bilen var en 95:a. Kan det verkligen stämma? |
|
|
Nej, det kan inte stämma. Det finns väl inte någon M-modell med antispinnkontroll? Jag har då inte sett någon. //Schnitzer |
|
|
För nya M3 och M5 har väl inget sådant system? //Schnitzer |
|
|
Jo nya m3 och m5 har bmw nya Dynamisk stabilitetskontroll (DSC) inkl dynamisk väggreppskontroll (DTC), dynamisk bromskontroll (DBC) och antispinnkontroll (ASC+T). Dom gamla modellerna har inget sådant. |
|
| Nä, precis. Bra, då kan vi konstatera att den tysken yrade i nattmössan... | |
|
Acey har rätt men då är ju frågan om det ska finnas i sådana bilar som M? Länk Länk Länk Jag har i alla fall inget i min -99:a (och lika glad är jag för det) men nya Z3 M coupé:n har DSC. Att det monterades i M coupén tror jag beror lite på alla olyckor. Enligt en bekant som är på BMW i München så är monteringen i av dessa "hjälp/säkerhets" system i nya Z3 M ett resultat av alla olyckor där dessa modeller oftast har "snurrat" av vägen i en kurva. Bilen är ganska överstyrd i original utförande. Matte: Jag håller med dig, ASC+T fanns väl på rätt tidiga 90-talare av "vanliga" E34:an (som extrautrustning) så det är nog mycket möjligt att det fanns som tillbehör till M5:an Mvh Manuel |
|
| Tycker nog dom ska finnas. Dom nya systemen tillåter ganska mycket innan dom bryter in ganska mjukt. Så länge dom går att koppla ur ser jag inget hinder. I framtiden kommer dom troligvis utvecklas ytterligare så att det blir som i f1, snabbare att köra med anitspinnet påkopplat än utan. | |
|
Acey: Visst är det så att tillverkarna är på väg åt det hållet. Matte: Kom tänka på en sak. Det stod inte AUC (Automatische Umluft Control) i annonsen? /Manuel |
|
|
"ycker nog dom ska finnas. Dom nya systemen tillåter ganska mycket innan dom bryter in ganska mjukt. Så länge dom går att koppla ur ser jag inget hinder. I framtiden kommer dom troligvis utvecklas ytterligare så att det blir som i f1, snabbare att köra med anitspinnet påkopplat än utan. " Jag tycker det borde finnas men meddefault OFF. Kört två vintrar med M3 3,2 kräver lite koncentration :) |
|
|
Erkänn att du bara gillar att sladda gustav ;) Självklart går det men skulle nog aldrig låna ut bilen en vinter till någon :) |
|
|
-> MH_GTR Nix, det stod ASC+T i den annonsen. Det var därför jag blev SÅ förvånad eftersom det alltid sagts att antispinn "ej går att få till M5" (E34). Jaja, vem vet!? Kanske var ngt hempul som typats om till M5 i Tyskland. Där får man ju göra lite mer med sina bilar... |
|
| ASC+T fanns varken som tillval eller "extratillbehör" till M5 E34 eller M3 E36, tro mig, det finns tidigare diskussioner på gamla forumet här.... MVH | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.