AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.934

Ökad oljeförbrukning efter fixad VV!?

Vevhusventilationen frös på min M54B30 tidigt i vintras så jag fick byta/göra rent VV plus byta ventilkåpspackning.
Dessa motorer drar ju olja, inget nytt i det, men tidigare tyckte jag att det räckte att slå i en skvätt ganska sällan. Nu efter frysningen har jag fått slå i ca 1 liter på ca 4 fulltankningar av bensin(runt 200mil) Kör med Aral 0w-40.

Vad man har läst tidigare så bör ju renovering av VV resultera i minskad oljeförbrukning.

Kan inte se/känna lukt av att det skulle läcka vid ventilkåpan. Bilen ryker inte onormalt mycket och går som den ska i övrigt.

Är det någon som upplevt något liknande?
Är läge att testa en WD40-kur tror jag men jag ska hålla ut en månad till då M3an ska ställas på.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Använde du samma olja innan?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bytte du oljan i samband med VV-renoveringen?

Om du har "gammal vinterolja" i motorn kan man uppleva ökad oljeförbrukning när det blir varmare ute och/eller om man kör längre sträckor (särskilt vid lite hårdare belastning) eftersom vatten- och bränslerester som finns i oljan då förångas och sugs in i motorns cylindrar via vevhusventilationen och därmed minskar vätskemängden men själva oljemängden är i princip densamma före och efter den sjunkande volymen...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Oljebyte gjordes i samband med VV-renoveringen. Vilken olja som användes innan kan jag tyvärr ej svara på då senaste servicen gjordes av föregående ägare (mars-13)

Har inte ändrat körmönster mot tidigare, kör mestadels till och från jobbet 25km enkel väg så bilen hinner ofta bli ordentlig varm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.