|
|
|
|---|---|
|
Vevhusventilationen frös på min M54B30 tidigt i vintras så jag fick byta/göra rent VV plus byta ventilkåpspackning. Dessa motorer drar ju olja, inget nytt i det, men tidigare tyckte jag att det räckte att slå i en skvätt ganska sällan. Nu efter frysningen har jag fått slå i ca 1 liter på ca 4 fulltankningar av bensin(runt 200mil) Kör med Aral 0w-40. Vad man har läst tidigare så bör ju renovering av VV resultera i minskad oljeförbrukning. Kan inte se/känna lukt av att det skulle läcka vid ventilkåpan. Bilen ryker inte onormalt mycket och går som den ska i övrigt. Är det någon som upplevt något liknande? Är läge att testa en WD40-kur tror jag men jag ska hålla ut en månad till då M3an ska ställas på. | |
| Använde du samma olja innan? | |
|
Bytte du oljan i samband med VV-renoveringen? Om du har "gammal vinterolja" i motorn kan man uppleva ökad oljeförbrukning när det blir varmare ute och/eller om man kör längre sträckor (särskilt vid lite hårdare belastning) eftersom vatten- och bränslerester som finns i oljan då förångas och sugs in i motorns cylindrar via vevhusventilationen och därmed minskar vätskemängden men själva oljemängden är i princip densamma före och efter den sjunkande volymen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Oljebyte gjordes i samband med VV-renoveringen. Vilken olja som användes innan kan jag tyvärr ej svara på då senaste servicen gjordes av föregående ägare (mars-13) Har inte ändrat körmönster mot tidigare, kör mestadels till och från jobbet 25km enkel väg så bilen hinner ofta bli ordentlig varm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.