|
|
|
|---|---|
|
Skulle byta till sommardäck idag men däckverkstaden som satte dit vinterhjulen drog bultarna för hårt, detta resulterade i en rundad hjulbult samt en trasig låsbultsnyckel. Lånade en extranyckel av bilia i Mölndal men den var så sliten så den fäste inte. Vart i Göteborg löser jag detta och vad kan det gå på? | |
| Knacka över en hylsa som precis som knappt passar och vrid av bulten. | |
|
Borra hål mitt i bulten, skruva i en skruvborttagare Länk ------- //Lövet |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Med tanke på att den där hjulskruven sitter rejält hårt (börjar faktiskt bli riktigt förbannad på alla verkstäder som drar åt hjulskruvarna så förbannat hårt) så lär man vrida av (eller tappa fästet) skruvutdragarna (som länkades till ovan) innan man ens hunnit säga "hepp". Det som hjälper är skärande krafthylsor avsedda för muttermaskiner, använder du en muttermaskin som utnyttjar den slående verkan mångfaldigar du chansen att utan problem få loss hjulskruven. Länk Naturligtvis ska du kontakta däckverkstaden och de får ta sina verktyg och lossa hjulskruven åt dig - kostnadsfritt. Om de kan visa att de använder momentstavar så kan jag acceptera att de gör arbetet mot en viss kostnad - annars ska det vara gratis. |
|
Hade samma problem för ett par år sen. I ett sista desperat försök så köpte jag en sats med skärande krafthylsor på Biltema för 400:-, det funkade! Tur i oturen så gick krafthylsan sönder på kuppen, så jag returnerade hela kitet och fick pengarna tillbaka... :) Det var jag själv som orsakat problemet från början, nuförtiden drar jag bara bultarna för hand, det är ju inte direkt jobbigt! Lycka till! |
|
| Kitet som Lövet länkar till kommer sannolikt INTE fungera, bättre då att banka i ett torxbits o hoppas att det funkar...Skärande hylsa är rätt taktik, sista utvägen är att borra ut skiten med det tar sin lilla tid... | |
|
Har inte tillgång till några verktyg hemma och måste ha bilen klar under morgondagen så jag lämnade in den hos Bilia. De försökte verkligen hjälpa till under gårdagen då bilen var strandad så jag ger dom en chans. De ska ha 1500 för att lösa det samt byta alla hjulen. Passar då även på att uppdatera mjukvaran och få nya lister runtom dörrarna. |
|
|
Har en sån här liggande i garaget - har hjälpt mig många gånger... Oslagbar i kombination med mutterknack :-) Länk Swedol tar 799+moms för en sats /Magnus, BMW CS # 07317 Mina bilar: Länk |
|
|
Biltemas motsvarighet: Länk Sitter den allt för hårt kan man svetsa fast en mutter på skruvskallen och då brukar även värmen hjälpa till - risk finns dock att lacken i fälgen blir skadad av värmeutvecklingen så det är väl kanske sista utvägen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag knackade på en skärande hylsa på kulan till ett separerat krängningshämmarstag bak för att kunna hålla emot när jag tog av den rostiga muttern. Fick dra så jag trodde kulbulten skulle gå av, men hylsan höll i. Helt suveränt. Gäller bara att den får plats i fälgens försänkta hål. Går den i så håller den greppet. | |
| Låsbultarna på nya bmw har en härdad ring i ytterkant som skall motverka lätta stölder med de verktyg ni beskriver. Denna ring måste bort innan man kan slå på något. Detta görs lättast med högvarvigt luftverktyg typ dremmel med nått litet fint bra slipstål i spetsen. | |
thekinglives |
ett rör i segjärn, grovgodsigt, som passar precis runt bulten. fäst röret med svets i bulten. invändigt så fälgen ej skadas. tag en bult modell stor som passar i röret, fäst den med svetsen. Lossa hjulbulten. Inte bara för att det är mitt tips, men detta är det absolut bästa om bulten sitter crazy.;) |
|
Det lät som ett vinnande koncept! Vet en som skar ner hela sin fälg i småbitar när det var dags för vinterdäcken. Låsbultar är ett jävla otyg egentligen! |
|
|
Om man borrar bort en bult eller skruv så ska man om möjligt använda en vänsterborr det förhindrar att den vrids ännu hårdare och går åt rätt håll och kan även gänga ur sig under borrningen pga värmen och då behöver man inte ens använda gängtapp. Men de är inte så lätta att få tag i. |
|
| När man borrar/skruvar ut en trasig skruv så är det väl alltid vänsterborr man använder? | |
| Behöver inte vara eftersom du inte alltid borrar ut skruven utan använder en skruvutdragare. | |
| Denna är nog bra, Men inte direkt gratis Länk | |
|
Den satsen är bra, men de tar för bra betalt för den, finns andra företag som säljer billigare (många verkstäder i bl.a Gbg har köpt på sig dessa för ett helt annat pris) Här finns samma sats till ett helt annat pris till exempel: Länk |
|
|
Du kanske redan har löst problemet, men annars är Gummigubben bakom SIBA huset väldigt duktiga på detta. Tror inte de är så dyra heller. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.