|
|
|
|---|---|
|
Hej. Detta gäller en BMW E46 330 Xi Touring, årsmod -01, ca. 21000 mil på mätaren. Fyrhjulsdriven. Allt original! Nybesiktigad med blankt papper. Häromveckan upptäckte jag ett gnisslande ljud från bilen, repeterande och roterande gnissel-ljud som följer färdhastigheten på fordonet. Det är inte ett rent metalliskt gnisslande, mer som en gnisslande bussning, som ett däck som gnisslar mot polerad betong kanske, liknande det ljudet. Det har gnisslat i två veckor, helt oförändrat i karaktär. Det uppkommer vid belastning/gaspådrag, körning framåt, oberoende av växel. Det uppkommer vid motorbroms, rullning bakåt. Detta innebär att det rent belasningmässigt alltså är vridkrafter riktade åt samma håll, och det bör alltså vara nånting i drivlinan som orsakar det. Jag kan t.ex. framkalla ljudet genom att släppa iväg bilen på ettans växel, tomgång, och bromsa lätt med vänsterfoten samtidigt som jag lägger gas med högerfoten. Det hörs i normalkörning inte jättemycket, men ju högre moment jag för genom drivlinan destår högre ljud blir det. Ex. vid kraftigare vänsterbromsning i kombination med gaspådrag eller körning i en brant uppförsbacke. Eftersom det även uppkommer vid rent gaspådrag och motorbroms i bakåtrullande så är det uteslutet att det är ljud från bromsarna! Varvtalet på gnisslandet är ca. 3:1 mot rotationen på däcket, det följer alltså slutväxelns utväxling som är 3.07 enligt Länk Betänk nu att bilen är fyrhjulsdriven, och även har en slutväxel framtill, samt en fördelningslåda under bilen precis bakom den vanliga växellådan. Ljudet är som starkast på vänster fram, typ under förarstolen, där alltså främre kardanaxeln från främre slutväxeln sitter ansluten till fördelningslådan, och alla dessa ledtrådar, kraftriktningen(motorbroms bakåt/drivning framåt), att det kommer oberoende av bromsning, att det följer rotationshastigheten på kardanaxelns och att det låter från vänster fram leder till min misstanke är att det är medbringaren till höger om position 6 på denna bilden Länk som alltså kopplas på position 12 Output flange på denna. Länk som gnisslar och gnekar och glappar på nåt vis. Vad tror ni? :) Jag har inte hunnit hissa upp bilen ännu, men vill ändå fundera på teorier om vad det kan vara, om någon kanske haft exakt samma fel. Spekulationer välkomnas, tack på förhand :) | |
| Det vanligaste är väl yttre drivknut på främre drivaxel. | |
|
Hej, tack för svar. Om det är drivknuten, borde inte ljudet vara 1:1 mot hjulrotation då och inte 3:1? |
|
| Skulle nog kunna vara i hardyskivan du nämner. Jag skulle prova att dränka den i en skonsam tvållösning, Yes och vatten i sprayflaska. Inte för att lösa problemet, utan mer lokalisera det. | |
|
Hej. Tack, det var ett intressant tips! Det ska jag testa för att se om det tystnar, då vet jag ju att jag ska byta den detaljen. Har fortfarande inte hissat upp bilen för att titta än, kommer bli ett verkstadsbesök på torsdag denna veckan i samband med byte av ett bromsrör på bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.