|
|
|
|---|---|
|
Hej! Skall hissa upp bilen bak e39, undrar om det går bra att hissa upp bilen genom att sätta lyftpunkten på domkraften upp mot bakaxelklumpen/diffen och lyfta så man kan få under pallbockar eller hur gör ni? Mvh | |
|
Mot diffen hade jag aldrig vågat lyfta, är ju trotts allt närmare ett ton som ska upp i luften och den kraften är den säkerligen inte konstruerad för. Krävs dock att domkraften lyfter en bit, men när jag ville ha upp bilen bak för att komma åt bromsrören tog jag och lyfte en sidan i taget och sedan la lastpallar under hjulen som ja sänkte ner den på. |
|
|
Hittade info på nätet till slut lyfte i bärarmsinfästningen bak med en brädbit i ek under domkraftens lyftplatta. Har en höglyftande domkraft modell större så nu står den på pallbockar. Tänkte som du att det blir mycket tryck på liten yta mot diffen. Tackar för svar! mvh |
|
| Räknade lite på det där vid en tidigare diskussion om att lyfta i slutväxeln och kom fram till att infästningarna tar mycket högre laster i form av reaktionskrafter vid drift än att lyfta halva bilen på den. Så jag är i.a.f. inte orolig att lyfta i slutväxeln. Det man bör se upp med är slutväxlar i aluminium, med kylflänsar på. Med en jackpad lyfter man nästan mot vad som helst utan fara. Att ha bilen stå på lastpallar medan man kryper under den är dock totalt livsfarligt och det avråder jag definitivt från. Et hjul som innebär en punktlast på 3-400 kg trycker lätt av brädorna i en lastpall. Med lite otur just när man är under, Alltid riktiga pallbockar innan man sätter någon kroppsdel under bilen. | |
|
Finns ju olika pallar, men syftade på riktiga pallar alltså SJ, EUR på dessa är det skapligt grovt plank och nio klossar mellan planen alltså en även en i mitten. Är dessa ej murkna utan fräsha och lägger man dessutom en 2 tum 4 under varje däck som ja gjorde så får man en jäkligt stabil "pallbock" även om framvagnen står på mark och bakvagnen står en meter upp. |
|
|
Ok, fördelar du lasten blir det ett annat. Inte meningen att moralisera, men jag blev lite rädd bara ;) Skulle själv "bara krypa in" och kolla en avgasupphängning på en liten Nissan och körde upp på en pall och brakade igenom och insåg att det inte var någon god idé. Man ska vara rädd om sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.