AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.535

Återställningskit för strålkastare

ni
92
nilpanil
530xd M Touring -15
325da Touring -09 (såld)
325i MTech 2 -89 (såld)
Hej,

Av en slump hittade jag Philips Återställningskit för strålkastare HRK00XM. Undrar nu om det är någon som provat, undrar väll primärt om resultatet efter en rengöring och hur resultatet står sig. Är generellt lite skeptisk till liknande snabbfixkit. Men det skulla vara intressant om det fungerar bra.

Har hittat på Amzona för 20 dollar,
Länk

Länk till Philips officiella sida,
Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Brukar bli bra kortsiktigt och det är bra att det är med nytt UV-skydd. Det är värt 20 dollar och lite putsarbete i alla fall.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har använt motsvarande kit från Turtle Wax och det innehöll två slipklossar med en grovlek i slipkornen på vardera sida - dvs. fyra grovlekar i våtslip.

Jag putsade upp lyktorna på en Santa fe som var rätt oxiderade och gulnade i ytan.
Resultatet blev helt klart över förväntan - inte fullt nyskick men inte långt ifrån!
Från någon meters avstånd ser det nytt ut, det är först om man kikar riktigt noga som man ser att lyktorna inte är helt nya. Ljusbilden och ljusflödet förbättrades otroligt mycket efter poleringen, med facit i hand är det nästan konstigt att besiktningen släppte igenom de dåliga lyktorna.

Jag la nog minst 30 minuters våtslipande per lykta med grövsta slipklossen (den används mest i processen), därefter några få minuter med respektive av de finare tre grovlekarna och sedan några minuters maskinpolering med "polerkrämen" i kitet. Kanske en timmes arbete per lyktglas - nästa gång går det nog lite snabbare då jag har fått lite rutin.

Räkna med rätt mycket jobb med grövsta slipklossen och använd polermaskin för slutpoleringen annars får du gno dig blå...!

Betalade ca 150kr på lokala macken för hela kitet, och det räcker nog till två bilar till. Det enda som bara räcker för en bil är UV-förseglingen som är två "våtservetter". Har man annat "UV-skydd att lägga som försegling är det nog inga större problem - vet att t ex. Meguiar har en speciell "vax" som är till för detta på plastglas.

Även om jag måste polera lite igen om några månader är ljusbilden och utseendet ändå 100 gånger bättre nu än när lyktorna var "obehandlade"!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.