|
|
|
|---|---|
|
Tycker det största misstaget för årets säsong av Formel 1 var att de bestämde att alla måste köra med V6:or. Det galna ljudet, ylandet är borta. Finns det någon motortyp som har ett sämre ljud än V6? De fula bakvingarna är också en miss. Tappar de inte mycket intresse på beslut som dessa? Bra gjort av Marcus i debuten tycker jag. | |
thekinglives |
fick en känsla av hyrkart...alltså en negativ känsla. Regelhysterin förstör sporten... Begränsa aerodynamiken och låt stallen använda allt från R4-V12 även vankel vore kul. Höj även minivikten, vilket gör det lättare för tyngre förare. Ingen fara på taket för Ericsson, hoppas teamet fick lite mer kött på benen. Först när teamet hittat sin tillförlitlighet är det nödvändigt för honom att slå Koba, tills dess gäller att göra allt för att ge teamet så bra förutsättningar att få till bilen. Tyvärr hjälpte ju inte Kobas 400m så långt med det...alltså 1-0 till Marcus. |
|
Det är väl lite för tidigt att säga än. F1 har ju alltid blivit sämre iom regeländringarna. Från V12, V10, V8, V6. Från slicks till mönstrade däck, smalare bilar, fler restriktioner, avancerade förarhjälpmedel, DRS, Kers osv. Alla hade väl velat att F1 var som på 70-80 talen, även 90-talet känns som en dröm nu. Men det finns väl ingen väg tillbaka, på något sätt är det ändå spännande och det kommer inte dröja länge innan den nya generationen bilar kommer vara snabbare än förra årets. |
|
|
Mororljudet är ju lite trist F1 vill bli lite mer miljöpolitiskt korrekt och leda utvecklingen. Mercedes har ju mest V6 i sina bilar så det är det som står i reglementet, men det borde ju gå även med rak sexa. Att ha mindre motorer 1.6 l och ta ut 600-760 bhp med hjälp av turbo och eldrift är ju bra. Jag gillar att förarna måste ägna sig åt lite mer aktiv körning och helt enkelt lära sig ett nytt körsätt, inklusive bromsningsteknik. Hittills är formelbilarna i alla fall bakhjulsdrivna, snart kanske det blir ändring på det också. |
|
thekinglives |
jag menade så här: Ingen emot regeländringar i sig, men stallen måste få tid att testa. Vem vill se ett lopp som detta idag? F1 ska handla om mer än att ta sig i mål. F1 har haft mindre motorer än nu..(borde väl ni på ett BMW forum veta;)) Brabham blev världsmästare med denna motorn. Har inget emot V6or heller, turbo dödar dock ljudet en del. De borde få varva mycket mer, men då måste de låta stallen ha tillgång till fler motorer. Vem vinner VM i år då?? En sak är säker, min största tumme för Kevin M. vore riktigt kul. Sedan om Marcus gör bra ifrån sig kan han ersätta Button 2015.......sen kan vi asfaltera om Anderstorp och köra iväg sommarstugeägarna där;) |
|
En kombination av att jaga kostnader samt ge sporten en grönare profil har gjort att vi hamnat här. Turbon må döda ljudet, men det högre vridmomentet har gjort bilarna mer svårkörda, vilket få ses som något positivt i sammanhanget. Det överstyrde fint, framförallt under kvalet med motorerna uppvridna till max! Mercedes ska fallera stort om de ska missa titeln, men värre/större saker har hänt! |
|
|
Som svensk och lite dansk så håller jag på raikkönen som nr1:). Sen blir de Ericsson och magnusson. Vinnare F1 2014 Raikkönen! :) |
|
| F1 har alltid handlat om att vara snabbast. Nu verkar det mer som att man ska spara bensin o däck för att vinna, i stället för att ha den snabbaste bilen... Vill man vara klimatsmart o dyl så tycker jag man kan lägga ner F1, de hör liksom inte ihop. Bilarna ska yla (19000rpm) och göra 350km/h | |
|
Ljudet är en besvikelse och frontkonan på några av bilarna så ut som en jättedildo i nyllet. Katastrof! Det var bättre förr :) |
|
|
Får hålla med Erik G och Marin. F1 var betydligt mycket roligare förr. Har nästan helt slutat följa F1 de senaste åren pga alla regeländringar och försämringar både aerodynamiskt och effektmässigt. |
|
|
Jag är delad här, följer det stenhårt och ska till ungern i sommar igen och titta. Nosen och utseendet gör mig inte speciellt mycket men ljudet får mig att fundera. Det var magiskt att kliva ur taxin vid banan och börja gå mot läktaren och sakta höra hur ljudet växer till ett vrål som inget kan jämföra sig med. Nu tyckte ja det lät som dom körde ett soft varv efter pacecar eller liknande. Men ja tror man vänjer sig när dom fått ordning på övriga problem och börjar spetta på mer. Och låt dem få mer soppa och gå över 100l/h så det blir full fart hela tiden, riktig racing. Största fördelen nu som ja tycker är minskade downforcen på bilarna, nu dansar dom fram lite mer i kurvor. Släpper lättare och dom får kämpa lite mer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.