|
|
|
|---|---|
|
Bytte oljan häromdagen i min 325 e36 vanosmotor. Efter 6,5 liter som motorn ska rymma syntes knappt någon olja alls på oljestickan! Jag fyllde då upp till 7 liter och hamnade strax under minimumstrecket på stickan. Sedan startade jag och lät motorn gå ett tag, sen fick den stå hela natten. Nästa morgon när jag nyfiket kollar på oljestickan står den fortfarande under minimum!? Idag har jag fyllt på totalt 8 liter olja och nu har jag rätt nivå på stickan. Är detta normalt??? /Erik | |
|
Låter som du har fel oljesticka ? Är du säker på att den inte är av ? |
|
|
Det måste vara något fel som är trasigt! ;o) Den skall inte ha mer än MAX 6,5 liter olja - oftast får man inte i full volym vid oljebyte eftersom det alltid står kvar små mängder olja i olika skrymslen i motorn - mer normalt är att man kanske får i ca 6 liter. Jag skulle definitivt kontrollerat med en annan oljesticka som du VET är till den motorn! Kan inte kosta många kronor som reservdel hos BMW... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har svårt att förstå vad som är problemet, har alltid använt denna stickan och den har funkat. Uppenbarligen verkar det ju inte så dock.. Ska kolla med BMW /Erik |
|
|
Någonting är rejält fel. 8 liter är på tok för mycket och ska i princip inte gå att fylla så mycket. Kör inte med bilen för än du tömt ut till rätt mängd. Motorn mår inte så bra av att ha 1,5l för mycket olja i sig.' Måste ju vara nåt fel med stickan som sagt, vad skulle det annars kunna vara?! |
|
|
Har du kollat dina förpackningar (oljeflaskor , dunkar) så dom inte rymmer mindre än vad du tror. Vill absolut inte dumförklara (så du vet det..) Tänkte om typ flaskan rymmer 0.7 liter istället för 1liter osv för då kanske oljemängden stämmer ändå ?? |
|
|
Kom att tänka på: Står bilen HELT plant när du kollar volymen med stickan? Relativt små vinkelskillnader på underlaget kan ge rätt stort utslag på oljestickans visade nivå. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Japp den står helt plant. Ska ner och pumpa ur 1,5 liter nu. Tack för svar! /Erik |
|
|
Visar den korrekt på stickan så hade jag låtit det vara. Bytta du filter också? |
|
| Bytte olja och filter på min slit o släng japsare för ett tag sen. Ska ha 2.9 liter inkl. filter. Fyllde på 3 liter och enligt stickan saknas det en halvliter. Om stickan e hel så hade jag nog också låtit det vara. | |
|
Kan motorn vara försedd med rallyoljetråg och oljekylning? Ett rallyoljetråg är lite större än det vanliga och har skvalplåtar som hindrar oljan att ansamlas i sidan på oljetråget. Det går åt ett par liter till om man har större oljekylare och rallytråg. |
|
|
Det blir väl vid nästa oljebyte då - men att slå på tändningen skall väl ge gul oljelampa om det är under min? Det är väl redan ett tag innan min-nivå den lyser för att man skall fylla på i tid. Det har lyst när jag slagit av tändningen t.o.m då det brukar vara dags att fylla på lite. Olja är runt i hela motorn och nivån i tråget lägre av naturliga skäl. Men någon kanske kan rätta mig om det är när man slår av tändningen det skall lysa ett tag. |
|
| Du kan aldrig lita på att nivågivaren är fungerande. Men om den fungerar och nivån börjar bli låg, varnar den vid avstängning. | |
|
Problemet kvarstår. Det krävs som sagt 8 liter för att oljenivån ska stämma någorlunda på stickan. Har nu pumpat ur 1,5 liter ur motorn och nu står nivån en bit under minimum igen, precis som tidigare! Jag har varit på BMW och kollat upp artikelnumret på min oljesticka, vilket stämde. Det enda jag kan komma på som möjligtvis skulle kunna orsaka detta problem är väl om oljeröret (som stickan sitter i) är för långt, vilket skulle resultera i för kort oljesticka. Denna teori känns dock otroligt långsökt. Mycket tacksam för hjälp med detta problem, våren är här och jag vill kunna ställa på bilen och njuta av vädret! /Erik |
|
|
Hej! Infästningen på oljestiksröret kan ha förskjutits uppåt? Eller ...fyllde du i 6,5 liter första gången du fyllde på olja. Töm ut / pumpa ur all olja och fyll på 6,5 liter. E |
|
| Innan man kollar på stickan hur nivån är efter påfyllning ska ju motorn startas och gå lite så att oljan "dras runt". Att bara hissa ner bilen efter urtappning och filterbyte och sen fylla på 6,5L och kika på stickan ger ingen korrekt bild. | |
|
Jo, men motorn skall rymma 6.5 liter inkl oljefilter och då skall oljenivån vara mitt på stickan efter varmkörning. Max nivå skall vara ca en halvliter till dvs 7 liter. Är oljan riktigt kall och sirapsliknande så kan det ta en bra stund innan man får rätt nivå på stickan. Därför är varmkörningen viktig för att man skall kunna mäta rätt nivå. I detta fall tror jag bara att någon bytt till större oljekyl och att den går åt en liter extra för detta om oljekylen töms vid oljebytet. |
|
|
Det var en vecka sen jag fyllde på oljan. Sen har bilen varmkörts 2-3 gånger och sedan stått över natten. Dagen därpå har jag kollat stickan och den har alltid visat för lite. Är 100 % på att det är 6,5 liter i motorn, har räknat oljeflaskor. Så länge jag inte hällde 1 liter utanför oljelocket utan att märka det... /Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.