|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte för nån timme sen en 530D E61 05:a. Allt gick ju fint tills jag drog ut på motorvägen och det ÖSregnade, startade torkarna som funkade fint nån minut och sedan hängde sig... sen höll det på sådär hela vägen hem! Fungerade mindre än vad det funkade ska tilläggas. Är det nåt vanligt fel? Bilen har varit stående en del på sista tiden men det ska ju kvitta? (Auto lampa o.s.v lyser som den ska på reglaget) Känner bara till problemet med torkaren bak på denna modell. Snälla, hjälp! :) | |
| Skulle kunna vara torkar relät som spökar, sitter under höger kupefilterbox. Länk det är det bruna relät längst upp till vänster på sista bilden. | |
|
Hej fick samma problem på min 535d. Bara att byta torkar motorn Det som händer är att fukt kommer in i den och det blir ärg Motorn känner inte av vilket läge den är i och börjar som du beskriver det Jag köpte en på skroten för 800 med frakt funkar kalas Mvh Mikael |
|
|
Hej och tack för svar! Känns inte som att det är själva motorn då dom funkar kanon när dom väl gör det. Tänkte också relät då dom stannade lite som dom ville och sedan startade dom inte igen på flera minuter. Bilen har varit stående ett tag, kan det ha varit fukt som trängts in? Någon som har art # på relät? Eller vet något liknande som passar? Min lokala BMW handlare har inte öppet för reservdelar förrän måndag. Lamprelät på min nuvarande saab har pajat en gång, då tog ja bara bort och löddade om kontakterna, kanske går likadant med detta? Tack för hjälpen! |
|
| 61368384505 borde det vara. | |
|
Hej jag lovar dig att det är motorn mina var såna Sitter en hel del el under motorn som talar om läget på den och blir det ärg så missar den läget och går som den vill Min funka också bra stund vis för att sedan börja hacka sig fram Relät ger motorn ström när läget i motorn säger till den Jag trodde det var relät men körde man manuellt på spolen i relät så gick dom men så fort jag släppte så stanna dom så motorn styr relät Mvh |
|
|
Motorn sitter lite utsatt under kupé filtret då vattnet från rutan rinner ner och på den Men byt relä om du tror det är det men jag svär på att det är motorn Du kan lätt se om du tar bort plasten under kupé filtret så sitter den strax över broms servon |
|
|
Ok jag håller tummarna att relät är lite ärgat så det räcker att göra rent o lödda om. I värsta fall blir det väl ny motorjävel. Typiskt efter 15min bilägande händer detta haha Vilka motorer är samma? Bara e60/61 modell? Tack! |
|
| Kan mycket väl vara motorn som du säger Åströmarn. På tidigare modeller vet jag att man kunnat ta isär motorn, göra rent plattan o borsarna från fett. vet inte hur det ser ut med motorn till dessa. De sitter med plastclips så det va lätt att komma åt. Sista bilderna på denna DIY visar hur det ser ut på e46 Länk | |
|
Hej jag kan kolla på min gamla motor om den går att ta isär Det är samma motor på alla e60 /61 Finns tonvis på skroten Satsa på en motor direkt du kommer inte hitta nått fel på reälet Den är enkel att byta kan jag trösta dig med iallafall. ;-) Mvh |
|
|
Haha ja det blir en motor på måndag så hoppas jag det är den! Har du lust och tid att kolla vore jag tacksam! :) |
|
| Hade en Audi s4 99a som torkarna blev precis som du säger, efter den stått någon vecka. Torkarmotorn som kärvade, så sprutade på 5-56 och satte läget på mellanfart, sen ut och dra i torkararmarna tills det lossnade, tog väl 5 minuter. Men akta dig så du inte drar sönder. Jag gjorde det med våld och det stod ju mellan valet och kvalet att dra och kolla om motorn var sönder eller dra och kolla om dom fastnat bara. :) | |
|
Hej ska åka ut till garaget senare ikväll och kolla ta några kort |
|
|
Då köpte jag motorn idag och skulle byta när jag kom hem, allt var ju skitenkelt men jag är inte riktigt säker på hur själva torkarmarmen är fäst i motorn? Vill inte slita för mycket men jag måste ha loss armen för att kunna lossa sista muttern och byta motorn :) Bifogar en bild på hur jag menar. [img]Länk Tacksam för allt hjälp :) |
|
|
Hej det är bara att ta en skruv mejsel och ploppa lös först övre locket och armen sen undre armen, är bara på tryckta på en kula Sen får du köra motorn till ett läge så armen inte är ivägen när du ska ta lös motorn Sen lossna plasten och vänster torkarm Lossa fästet till själva torkaarms mekanismen sitter med två torx upp vid vänster under huv gångjärnet så du kan lyfta på mekanismen för att få motorn under den Mvh |
|
|
Hej igen. Nu är det ju iofs kolsvart ute men hade lampa och "ploppen" på toppen är helt omöjlig att ta bort? Plasten slits sönder men inget händer alls! Vad missar jag? tack! |
|
|
Ok bend mellan armarna så den översta ploppar lös gick på min men dom sitter rätt bra För du bender mellan armarna som går till torkarna? Och inte på den som sitter på centrum motorn? Du ser hur kulan ser ut på nya motorn Annars får du pma mig med dit nr så kan jag ringa dig i morgon Mvh Mikael |
|
|
Ursäkta en fråga, förr var man tvungen att sätta armen på samma ställe som innan om inte torkarna ska börja gå nedåt ist. Hur funkar detta?? Mvh Jonas B. Lite nyfiken bara. |
|
|
Själva gummibussningen mellan armarna går inte heller att komma in med skruvmejseln i, inte utan att förstöra en del av bussningen. Eller kan jag "bända" mellan armen från motorn och den under armen? Kommer det lossna då eller går det bara sönder? Jag har för övrigt hela motor med armar o.s.v, men det verkar bara mycket mer kludd att byta den. Det är därför ja inte vågar pilla på den lösa motor med arm om det slutar med att jag får byta hela paketet :) Jobbar till lunch imorgon och sen tänkte jag få ordning på det när det är ljust ute istället hehe mvh Thomas |
|
|
Hej det gummit i mellan är bara ett skydd mellan armarna ingen viktig detalj Men bend mellan armarna så ska du se att det sprätter isär Och skulle du ha sönder en arm så har du ju reservdelar. ;-) Mvh |
|
|
Hej. Ja det var ju inte så svårt! Skulle byta hela allt med armar o grejer men det satt så dumt på ett ställe att jag bara bytte motorn. Nu verkar allt fungera finfint igen! Tack för all hjälp!! =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.