|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har nyligen införskaffat mig en bmw och är mycket nöjd, otroligt trevlig bil att köra. Men den har några år på nacken och många varv runt jorden (1999, 27k mil) Har några småsaker jag tänkte fråga här på forumet då jag inte är en klippa på bilar direkt. 1. När jag åkte hem alldeles nyss och skulle gasa ur en kurva på 3:an i ca 25 km/h så var det som att drivningen upphörde i en bråkdels sekund, tillsammans med ett "duns" som kom någonstans under/bakom mig tror jag. Det hela var som ett litet ryck med en duns samtidigt alltså. Lyckades återskapa fenomenet 2 gånger (av ca 20 försök) genom att trycka på gasen ganska bestämt 20-30 km/h på 3:ans växel. Detta oroar mig mest just nu, någon som har erfarenhet av detta och vet vad det kan vara? Upplevt samma sak? 2. När jag växlar och kopplar 1-2-3:ans växlar så kan det klonka och knaka lite lågt sådär, fått höra av en bekant mekaniker som provkört bilen " Det är standard på e46". Även läst lite som andra skrivit på nätet att det verkar väldigt vanligt. Något att oroa sig över? 3. När jag kör full gas 2:an-3:an 3000-6000 varv så kan det komma en dovt ljud någonstans bakifrån, ungefär "wo wo wo wo" väldigt dovt, ganska långsam takt. Jag tycker det låter skumt. Någon som har en aning? I övrigt tycker jag att bilen går bra, känns bra i koppling, låda och motor. Ligger stabilt och fint på vägen och fick igenom den utan anmärkning här om dagen. Är inte alls kunnig om bilar och skulle uppskatta all hjälp och tips jag kan få! Tack på förhand :) | |
| Låter som att din diffklump håller på att rasa. | |
| Vad menar din mekaniker med att det är standard på E46? Att bussningar slits ut och måste bytas? Svar ja. | |
|
Det mekanikern menade på var att det är "standard" att det klonkar lite när man växlar 1-2:an på e46. Kanske var skitsnack... Diffklump säger du? Vad gör den? vilket av symptomen jag beskrev passar in på att diffklumpen håller på att rasa? Lägger till en fråga här; Ska jag pröva byta olja i bakaxel och låda? vet ej när det är gjort sist, serviceboken var ifylld till 22k mil sen blev den stulen, sen dess bara slitagedelar och olja + filter utbytt... Det kanske får ordning på lite oljud? |
|
|
Byt olja i låda och bak axel. Lådan rymmer 1,2 liter. Bakaxeln 1,3 liter. Oljorna finns på tex Mekonomen. Kolla din Hardy skiva. Se gärna även över bakaxel fästet som sitter strax ovanför ljuddämparen bak. Mest så chassit inte spruckit där. Annars tror jag inte du ska vara orolig, men aldrig fel att byta olja i låda och bakaxel. På min egen saknades det c:a 3 dl i lådan och 5 dl i bakaxeln när jag bytte för något år sedan. |
|
|
Tack för ett givande svar clintan66! Ska byta oljorna och se om jag få lite hjälp att kolla Hardy- skiva och bakaxelfästet. Återkommer med resultat! Falsterbo: Det är mycket möjligt. Det känns dock inte lika allvarligt som det här rycket som kom igår... Upplevt det en gång till än så länge, 3:an ca 1000varv så gasade jag, inte mycket ljud denna gången dock, bara ett ryck i drivningen. Känns trist. |
|
| Rycker det om du släpper på gasen för att sedan göra ett snabbt gaspådrag? Eller t.ex om du släpper upp kopplingen lite hastigt? Dunkar det till i bakvagnen när dessa ryck kommer? Är det högt och påtagligt dunkande? Om svaret är ja på alla dessa frågor tror jag att du har en dålig bussning till bakaxeln (jag säger diffklumpen) eller något annat i bakvagnen. Det du kan prova i så fall är att dra åt handbromsen, be någon bekant sitta i bilen och släppa upp kopplingen med bilen igång (försiktigt) medan du inspekterar nr 9 här Länk . Det är den bakre bussningen till diffklumpen. | |
|
C.Douglas Njae provade på 2:ans växel att gasa-släppa gasen-gasa, inget klonk eller ryck. Det ryck jag upplevt har varit på 3:an i låga varv, ligger jag på 1100 rpm och gasar ganska bestämt så ryckte det i accelerationen vid ca 1300 rpm. Det har hänt totalt 4 gånger nu, 2 gånger när jag kört som vanligt och 2 gånger när jag försökt framkalla det. När jag släpper upp kopplingen känns det inte konstigt, snarare ibland när jag trycker ner den när jag ska växla 1:an till 2:an framför allt, då kan det klonka därunder. Ska iväg med en BMW kunnig bekant och hissa upp bilen idag, han misstänkte hardyskiva eller knutkors. Får se hur det går :) |
|
|
Jag har själv ett dunkande från diffen och det beror troligen på sliten bussning, det sitter en kraftig bussning som kan orsaka detta då den är slut. Jag har haft dunket i åratal men har nu senaste året sett att det säljs till och med specialverktyg för att montera/demontera bussningen så det är inget nytt under solen troligen. Det märkliga är att alla verkstäder inklusive två BMW-verkstäder jag frågat inte insett att detta kan vara problemet. Det är dock mest ett komfortproblem skulle jag tro, det låter inget roligt då man släpper kopplingen fort men lika bra är väl det kanske. Kolla denna länk för bussningar och verktyg Länk |
|
| Civilare: Antar att du inte har bytt bussningen än? Tänkte du göra det själv i så fall? Återkom gärna med rapport :) | |
|
Svårt att säga men eftersom du har en tidig E46 ska du börja med att kolla efter sprickor i och runt upphängningen för diffen. Annars skulle jag tippa på olika bussningar i bakvagnen. |
|
|
Absolut, ska bara få tummen ur och bestämma mig för när jag ska göra det och vilken bussning jag ska slänga dit, en original kanske är bäst om man inte vill ha oljud i bilen. Finns ju i plast med men frågan är hur bra det blir. |
|
|
Tack för alla bra svar! Har haft en bmw-kunnig med mig till GDS- verkstad idag, han ryckte i kardan och allt vad det nu heter där bak och hittade inget konstigt, hardyskivan var fräsch till och med :) Han provkörde och kände på dragläget och påstod att måste vara diffen som är sliten, han tyckte det skulle klonka och dunka mer ifall det var silentbussningarna eller vad det heter. Kan tillägga att det var kladdigt under lådan så kanske ska ta och fylla upp den med olja :) |
|
| Det går inte att se om tex differentialbussningen är sliten genom att rycka i det om man inte är Hulken förstås. Man behöver ha motorn till hjälp. Stå på bromsen och släpp upp kopplingen lite grann så att diffen belastas och koppla igen fram och tillbaka. Det finns åtminstone en video på you tube som visar denna manöver. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.