AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.680

Vajerfri gaspedal som skärvar/ "hackar"

Bm
21
Bmw*E39
525iA Touring-02
Hej

Har ett väldigt irriterande problem med kära E39an som jag gärna skulle behöva lite hjälp med.
Som jag förstått det så är det ganska vanligt att gaspedalen upplevs tungtrampad, vilket ja kan acceptera då det inte påverkar körning så värst.
Min är tungtrampad när jag börjar köra vilket jag som sagt inte ser som ett problem. Men för att sedan, när jag kört en mil eller två, börjar liksom hacka när jag gasar eller släpper på gasen.

Alltså, istället för att gaspedalen går steglöst/mjukt som den gör när kupén är kall så fastnar den för att sedan röra sig och fastna igen och igen och detta leder ju till en väldigt ryckig acceleration.
Har provat att gasa med handen när motorn är avstängd och då låter det som att det är någon gummigrej som kärvar, vilket förklarar att den krånglar när den är varm men inte kall (varmt gummi greppar bättre mot metall etc).

Någon som känner till problemet och kanske har en lösning?
Går det plocka isär pedalstyrdonet för att då kanske lokalisera problemet?
Går det smörja med Wd40 eller sitter det känslig elektronik där pinnen till pedalen går ner?

Tack på förhand

Är det elektronik eller potentiometrar inblandade kan du använda Länk
Utmärkt produkt.
Bm
21
Bmw*E39
525iA Touring-02
Tack för svaret, verkar som en lämplig spray för detta ändamål, ska kolla närmare på de om det går att att se vad som skärvar.

Har sökt lite mer på Google nu och hittade denna sidan Länk
Verkar alltså som att jag inte är helt själv om att råkat ut för detta med skärvande pedal. Ska åka till Bmw imorn tänkte ja och höra vad en ny kostar pedal kostar, men tar fortfarande gärna emot tips om hur detta går att lösa då en ny knappast lär va gratis.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.