AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.084

Gul/Röd oljelampa 318 e46 -02

Tj
7
Tjommi
318 touring 2002
Hej!
Är väldigt oerfaren med bilar så tänkte kolla efter hjälp här.
Köpte mig en bmw 318 touring e46 för tre dagar sen.
Idag när jag körde så började oljelampan lysa rött, kändes som att bromsen inte tog riktigt och inte gasen heller. Jag körde åt sidan och stängde av bilen direkt. När jag sen satte på den igen funkade allt som vanligt och jag körde kanske 50m bort från vägen och stannade för att kolla oljenivån. Allt såg bra men tyckte att bromsoljan såg lite låg ut. körde sen en liten bit till och allt fungerade bra och ingen lampa lyste. Ibland lyser dock oljelampan gult i 10-15 sek och sen slocknar igen.

Någon som har nån idé om vad det är för slags fel?
Skulle va grymt om någon kunnig kanske hade tips!

/ Elias

Er
91
Erik530
Bmw 530 2009
Hade samma problem med min 320 2002.
Det är givaren.
Ser olja nivån bra ut så är det bara att köra på. Men vid nästa olje byte skulle det vara värt att byta ut den då den inte är så dyr.

Er
91
Erik530
Bmw 530 2009
Ps det var felet på min bil iaf. Låt ändå en kunnig kolla på bilen då det kan vara ngt farligt också.

Tj
7
Tjommi
318 touring 2002
tack! :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att nivågivaren ger upp är vanligt men det tänder ENDAST gul lampa och det påverkar inte heller något annat än just gul lampa!

Röd lampa innebär att oljetrycket är för lågt av någon anledning (kan också vara tryckgivaren, men det är osannolikt att både nivå- och tryckgivaren ger upp samtidigt!

Så lyser lampan rött = stanna omedelbart och låt en verkstad kolla vad som är fel, annars är det stor risk för att du får totalt motorhaveri pga bristfällig smörjning!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.