AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.721

Tolka felkoder E39 540iT 6vxl-00

Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Hej!

Har nyligen köpt en ny 540 efter ett par års abstinens efter min förra E34 540ia-93. Nu vart det en E39 540 Touring med manuell. Kul och ovanligt:)

En polare hjälpte mig kolla felkoder då den har lysande motorlampa då och då och även blinkande vid ett tillfälle.

Koderna har lästs ur med INPA. Får enligt följande:

140 Output Thermostat Map Cooling

141 Output Engine Fan

28 LR-adaption addition per time

Limit at rich range

157 EV8 from cyl. 2

62 Misfire detection. Sum error
Damaging cat. Error current. Error initial

57 Misfire detection Zyl. 2
Damaging cat. Error current. Error initial

Det står mer detaljerat, så fråga gärna om ni vill veta motortemp, liter i tanken eller volt om det kan hjälpa.

Motorn går ofta bra, men ibland misständer den rätt ordentligt. Känns som den tappar en cylinder. På tomgång börjar den ibland gunga, känns även där som tappad cylinder. Gasar man till lite lätt vaknar den igen.

Någon som vet vad EV8 är? Eller har tips på det andra som spökar. Antar att den elektroniska termostaten inte är prio att fixa. Motorfläkten är väl samma som ac? Minns att det som att det förekommer problem med oxid i kontaktstycket och att man ska kolla där innan man byter till en ny?

Själv misstänker jag tändspole för misständningarna, då stiften är nästan nya.

Vad tror ni? Riktigt trevlig bil som går snålare än min e34 och kul med manuell.

Mvh Magnus
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Ingen som har nåt tips?:)
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Vanligt med läckande ventilkåpspackningar vilket kan medföra massa olja kring tändstiften och därmed misständingar. Lätt att kolla och vanligt :) Tändspole skulle det som du säger också kunna vara, prova att skifta exempelvis nummer 2 och 3 i samma veva!
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Ska meka lite i helgen och se hur det ser ut med stift osv...

Har fortfarande inte hittat vad EV8 är. Ingen som vet vad det är eller fått den felkoden själva?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.