AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.093

FÖRSÄKRING TILL M5, E60, + tips om M5

BMWlove
Är det någon som kan tipsa om billigare försäkring till BMW M5, E60 modellen då jag funderar att skaffa mig en sådan. Har ni några tips och ge mig ang. vad är viktigt att kolla, känna till, typiska fel osv. Allting är välkommet då jag tänker skaffa mig en BEGAGNAD sådan typ ÅRSM. 2005-2007. vd säger ni?
Tack i förhand

Do you BMW?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Försäkringar är väldigt individuella så det finns inget bolag som är billigast för alla. Hitta ett regnr på en M5 på Blocket, gärna sv-såld och gå sedan till de olika försäkringsbolagens hemsidor och kolla vad den skulle kosta just dig.

___
//Ulf
BMWlove
Tack för svaren - de grejerna visste man redan, men jag undrade om det inte fanns någon specialförsäkring som någon av er känner till som är just för såna här bilar precis som det finns för veteranbilar osv.
Då jag inte tänkte köra bilen hela tiden utan ha det som "vid sidan om", sommarbil och en leksak för farsan:-) helt enkelt, inget för vardagsbruk. Bara för att njuta av den när jag känner för det:-)

Do you BMW?
3M
718
3MW
E36 Ti
tyvärr är inte bilen speciell på något sätt så att den ska få ett eget försäkrings klass :(

Sedan är största problemet med bilen andra kostnader så du vet om det innan du köper en M5 E60/61 fanskapet drack ca 2,5/l/milen när jag hade den :D

Jag hade den när jag var 26år, bodde mitt i stan och ställde bilen på gatan, pröjsade ca 3600:-/månaden. körde ca 50mil i vecka. V10 drar olja, sedan ska man ta hand om den med service etc, stiften kostar satan och det är 10st! den rymmer ca 8liter snor dyr olja, bromsar är inte billiga och sedan värdeminskningen på den.. skatten är ca 6000:-/år.

Tror den kostade mig ca 15-20tusen i månaden med värde minskning, amortering, samt drift... INTE värt det kan jag säga! finns mkt roligare bilar för de pengarna. MEN bilfan är det brutalaste man kan köra och man känner sig verkligen som en kung på vägarna.

Dock skulle jag aldrig köpa en igen, tror nog alla som haft en känner samma sak.

Om du ändå ska köpa en så köp en Sv.såld med full historik, gärna 9000+mil så koppling samt pump är bytt etc. annars är det bara att njuta så länge du har råd :D
BMWlove
Stort tack att du du tog dig besväret att svara 3MW.
Tack för bra tips - nu vet jag lite mer om allt:-(( - och tvekar ännu mer inför att skaffa mig en sådan:-(.
Vet att fanskapet är dyrt på alla sätt - men vad gör man inte för en sådan bil. Det är som med supersnygga tjejer - du vet att de bara innebär problem men vill ha henne ändå:-)

Do you BMW?
Ett problem med specialbilar är att vardagen kommer alltid ikapp förnöjelsen med nyförvärvet...framförallt om bilen används dagligen som bruksbil.
Jag har visselrigen aldrig ägt en M5 V10 men om man inte har behov av att köra 50mil/vecka och har tillgång till garage och bor i villa bör kostnaden för dessa poster bli rejält lägre och då blir säkert glädjen en annan. Men billigt blir det aldrig...

3M
718
3MW
E36 Ti
Bmwlove: ett alt är alpina B5 ekorre B5s? Visst är försäkringen dyr även på den men den går att special försäkra. Sen så är inte driften lika dyr på den. Desutom är den mer udda :)

Eller så köper du en 535d och trimmar skiten ur den (min kommer lev 400+hk inför 2014) och den går bra dagligen utav att det svider i plånboken :) vist inte lika snabb men 100-150 på 5sek och 100-200 på ca 12 ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.