|
|
|
|---|---|
|
Hej, äger en 635csi -86. Jag ska inom kort ge mig på att byta en O-ring i bromsservon pga servoolja lekage och kommer att koppla ur huvudcylindern. När allt är på plats sedan kommer jag behöva lufta bromssystemet och vet inte hur jag ska göra det på bästa sätt. Jag har läst på nätet och hittat fragmenterad information och många olika sätt att göra det på, vissa verkar bättre än andra. Är tacksam för tips för att göra det så smidigt och billigt som möjligt. Förslag på bromsvätska tas även tacksamt emot. Använder bilen bara på sommrarna. | |
|
Det finns en mgd sätt att lufta ett bromssystem. Ett enkelt sätt är att fylla på och öppna luftnipplarna en efter en och låta bromsvätskan rinna ut av sig själv tills det inte kommer några bubblor, börja med längsta bromsledningen och avsluta med kortaste. En annan är att lufta genom att trycksätta systemet, då trycker du ut bromsvätskan och det går betydligt fortare än att bara invänta självtryck. Ytterligare ett sätt är att trycksätta genom att pumpa upp ett tryck med bromspedalen, då krävs två personer, en som pumpar och en som öppnar och stänger luftnippeln. Hör ska man låta bromspedalen gå i botten och det kan vara problem på äldre bilar då det kan finnas gravrost i den del som aldrig annars används. Kort sagt, metoderna är många. Funkar det inte att lufta genom luftnipplarna kan man till och med lufta genom att öppna bromsslangen. Lycka till. /Johan |
|
|
Hej johnor, Tack för tipsen. Nu till en mer pinsam fråga....Var ligger nipplarna och måste jag ta bort hjulen för att komma åt? |
|
|
Nipplarna sitter på ovansidan av dina bromsok. Tror inte man kommer åt annat än att ta bort hjulen, har inte provat med hjulen på någon gång då det är så pass enkelt att hissa upp och lossa hjulen. Johan |
|
|
På många bilar kommer man åt nipplarna på bromsoken om man tar dem underifrån på insidan utan att ta bort hjulen - det förutsätter dock att du hissar upp hela bilen på en lyft. Passa på och lufta kopplingspedalen när du ändå håller på - den använder sig av bromsvätskan från samma behållare som bromsarna. Den är ofta bortglömd och det brukar synas på vätskan (och luften) som kommer ut där... Brukar göra rätt stor skillnad i känslan på kopplingen också! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Johan B och tack för ditt inlägg. Jag glömde nog nämna att bilen är automat men allmänbildning skadar aldrig :))). Men jag kan passa på att fråga: när man ska trycka på bromsen medans man luftar, då ska väl bilen vara igång förmodar jag? |
|
| Nej, bilen behöver inte vara igång. Däremot så ska man hålla pedalen i bott tills man stängt luftnippeln. | |
|
Lägg gärna en tjock planka eller liknande under bromspedalen så den inte går utanför sitt normala arbetsområde när man trycker ner den under luftningsprocessen. Om pedalen går utanför sitt normala arbetsområde finns det risk för att rost/smuts på axeln i huvudbromscylindern repar sönder o-ringen som tätar mot denna och därför börjar läcka. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Precis, därför är det både enklare och bättre att trycksätta systemet. Finns enkla billiga universaltrycksättare att köpa för runt 100-lappen. Dom fungerar alldeles utmärkt. Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.