AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.298

Hur mycket servoolja och vilken? 850 -92

US
547
US
850 iA -92
Som rubriken säger söker jag en nivåindikering till servooljan samt vilken olja som ska användas. Pumpen börjar låta strax efter start och jag tror mig veta att den läcker servoolja.

//Ulf
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej!
På själva kärlet/locket för servo oljan sitter det förhoppningsvis en etikett som talar om vilken sorts Pentosin olja du ska ha,tror du ska ha Pentosin 11 med den årsmodell som är uppgiven,köpes hos Bmw,inte billig.
För att hitta rätt nivå ska du ha nyckeln i läge 2,pumpa bromsen 20 ggr och då ska oljan ligga ca:5mm över silen i kärlet,låt locket sitta på när du pumpar bromsen.
Chansa inte med att köra Pentosin 7 /minerlabaserad eller LHM från Renault funkar ett tag men det föder bara nya problem (dyra) och bökigt mek.
Försök kolla var det läcker,slangen ner till styrsnäckan kan vara en orsak sen beror det väl på vilka dämpare du har och att även bromsbombens täthet kan ibland vara sisådär.
Lycka till!
Mvh Dic
25
sövestad
bmw x3 3,5 2011 . 330 cab -01
Enligt dekalen på behållaren i min 850 92a skall det vara PENTOSIN CHF 11 S, finns på meckonomen för 207 kr.
US
547
US
850 iA -92
Dic:
Hittade en behållare i skuffen med olja från just Renault som du beskriver, LHF+

Vad är problemet med att använda denna? Nu är den iofs slut så jag kan inte fylla upp till önskad nivå och köper CHF 11 S istället.

Ska jag tömma systemet och ersätta med CHF? Hur mycket tar systemet?

Många frågor blir det!

//Ulf
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej US!
Var ju ett tag sedan jag höll på med dessa grejor men den olja du hittade (LHF+) var den jag menade. LHF+ ,Pentosin 7 är mineral baserade oljor medans Pentosin 11s ska vara syntetisk.Inget fel på någon av dessa sorter men de funkar inte bra tillsammans under tid då en bil som ska ha Pentosin 11 har ett annat material i en del packningar som garanterat kommer bli dåliga och det är väl då som en del problem kan uppstå typ läckage.Har för mig att det går åt strax under 2 liter.
Vrid ratten några varv vid tomgång när du fyllt nytt och kolla nivån igen.
Mvh Dic
US
547
US
850 iA -92
Vet du var det finns en ev. avtappning till systemet?

Misstänker att det måste luftas om man tömmer det?

//Ulf
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Du luftar systemet genom vrida ratten full vänster-höger ett antal ggr!

jag har simpel smak men jag är bara nöjd med det bästa!

///MMM///
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej!
Skorpionen har rätt,systemet är självluftande med rattutslag.
Lägsta punkt är ju oftast rätt och de ggr jag vart med/gjort ett komplett byte så tömde vi från hydralpumpen,bra kraftig bult med skruvkors i som lossas försiktigt,kan vara bra att ha "uppsammlarspån" på golvet under med tanke på trycket i systemet.Sitter en kraftig packning innanför och den bör bytas.
Sen vet jag att det snackades om en ventil vid bakaxeln men det gällde 750 e32.
Lycka till!
Dic
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.