|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Kollar runt på 5 serien och fastnade för en 2009 som gått 24500mil. Bilen är importerad från Tyskland. Rullat lite väl långt men samtidigt billigare pris. När jag igår pratade med ägaren sa han att han hade blivit lurad när han köpte den. Ist för påstådda 13000mil hade den gått 23000mil. Man hade alltså mixtrat med mätarinställningen. Vidare hade nuvarande ägare ingen servicebok från tiden i Tyskland. Nu till min fråga: Detta lyser givetvis varning i mina ögon. Men om den är nybesiktigad, känns fräsch och jag dessutom tar med mig en mekaniker som provkör och även kan göra en kontroll av all data via sin dator, tycker ni då att det fortfarande kan vara aktuellt med ett köp eller fortfarande ett stort NO-NO? Lägg då på ett utdrag från Carfax som visar att allt är ok. Nåt annat jag bör tänka på om bilen blivit skruvad? | |
| Skulle aldrig köpa en imponerad bil | |
|
Min personliga åsikt är att undvika importer om du inte känner den som importerade den. Ska du ha en importbil så importera själv i så fall. Dock är det svårare, baserat på mina erfarenheter, att sälja och byta in importer så min generella rekommendation blir nog att stå över denna. |
|
| Jag skulle också undvika denna. Tänk på att t.ex. serviceintervaller kan ha blivit lidande av skruvningen och bilen kanske gått xxx antal mil utan ett oljebyte. | |
| Tack för era synpunkter. Får se hur jag gör. | |
|
Att bilen blivit skruvad behöver inte till 100% betyda att man försummat servicen. Det beror ju på omständigheterna i det enskilda fallet. Din undersökningsplikt blir ju väsentligt mycket större i det här fallet. Kan du via bilens nycklar och BMW ta reda på hela historiken på bilen så har du lite mer på fötterna. Som michael561 skriver kan viss service ha blivit försummad pga skruvandet. Själv vet jag inte vilken komponent som styr larmet om att det är dags för service. Det är du själv som bestämmer om du kan tänka dig att köpa en importerad bil eller inte. Jag har haft två stycken importerade bilar i mitt "billiv", en Volvo 855 T5 från Italien och nu 550/6 LCI:n och jag har varit väldigt nöjd med båda. 550:n hämtade jag visserligen själv och den kollade jag upp väldigt noga innan köpet. Att sedan vissa generaliserar och säger att de aldrig kommer att köpa en importerad bil är deras förlust. Vad gäller bilen så bör den motsvara priset efter omständigheterna. Du kanske får den extremt billigt, vad vet vi? Då kanske det är värt det. |
|
|
En bil som är backad och där man tror sig veta mätarställning och där servicebok saknas ska vara prissatt klart lägre än motsvarande med bekräftat mätarställning med servicebok. Hur vet säljaren att den är backad 10000mil? Man behöver ha dokumentation från personen som sålde till den som backade för att veta säkert. carfax är värdelöst om den kommer från Tyskland, Spanien har tydligen carfax då kan det ge något. Om du får den för sig 30tkr lägre än en äkta 24500milare kan det vara idé att köpa. Men du behöver marginal. Jag hade enbart varit intresserad om den är klanderfri och i ett speciellt utförande (läs riktigt bra utrustad och/eller rolig Individualutrustning). CRF Niklas: Ingen Hummer H1 för dig alltså :P Mvh Stephan |
|
| Skulle aldrig ens tänka tanken att köpa en hummer så det e lugnt | |
|
Ja, precis. Han lämnade in den på BMW i Sverige(enligt honom själv) som kunde se att bilens riktiga mätarställning var ca 10000mil än vad han trodde den hade gått. Men dom kunde tydligen inte se hur servicen var i Tyskland innan importen. Tydligen saknades även alla andra papper förutom serviceboken. |
|
| Märkligt Quest. När jag kollade upp serviceboken på vår 550 gick det hur bra som helst. Från Sverige kunde man se datum och körsträcka genom chassienumret även om den blivit servad i Frankfurt. | |
| Kimmo, hur kollade du upp det då? Via Bmw verkstad? Kostade lite då eller? | |
|
Quest: Fråga din BMWverkstad om utdrag från ISPA, be att få det skriftlgt. Gissar att bilen har något som gör dig väldigt intresserad. Ska inte kosta något. CRF Niklas: Vad trist, Hummer H1 är en riktigt häftig bil, övriga Hummer är däremot totalt ointressanta. Mvh Stephan |
|
|
Det är som Stephan735i säger. Kolla ISPA via din lokala BMW-handlare. Det borde ligga i dennes intresse att hjälpa dig. Du blir en potentiell kund om de hjälper dig. Det verkar ju finnas en servicebok Ingen servicebok från tiden i Tyskland står det längst upp. När kom den till Sverige? Är den servad enligt plan i Sverige? Ta reda på all fakta du kan å bilda dig en uppfattning därefter +om du kan ta med dig din mekaniker så blir det kanske bra. |
|
| Tack för svaren. Förmedlar till säljaren som tagit kontakt med Bmw. | |
|
Jag anser att det hänger lite på var bilen är importerad ifrån. Är den tex från Tyskland så är bilarna generellt bättre servade där än i Sverige. Är den från Italien så hade jag nog velat ha så mycket historik som möjligt. Försök komma över så mycket historik som möjligt. Är bilen tysk, bra i övrigt och priset rätt så hade jag inte brytt mig så mycket och köpt bilen. Det är trots allt skicket i dagsläget som räknas. |
|
|
Kan förstå säljaren som förlorat på köpet, surt att förlora på försäljningen också. Lätt hänt om man inte är noga med att kolla upp bilen. |
|
|
Precis. Känns verkligen inte som att den här säljaren försöker dölja nåt. Han skall även lämna in bilen på ett testcenter så att inga dolda fel finns.. Hur är det egentligen generellt med backade bilar. Är de oftast servade enligt rätt intervall och bra i övrigt. Eller slarvar man med sånt oxå? Man backar väl oftast för att få ner miltalen och därmed kunna höja priset? E bilen fin i övrigt borde det väl inte vara en gris i säcken. Denna ägaren har själv haft bilen i 1,5 år och då har ju inget hänt. Han är den första ägaren sen bilen importerades. |
|
|
Men varför lägga ner tid på en bil med bevisligen backad mätare? Du kommer ju ha samma problem den dagen du vill sälja den alt byta bort den. /Anders |
|
| Men samtidigt är den inte så dyr och jag tror jag kan få en väldigt fin bil för dom pengarna. Jag kommer mao inte förlora så mkt på affären den dan jag säljer den.. | |
|
Quest: Du har ingen aning om hur den är skött, är det en välskött långmilare där ägaren har sålt den med sig 35000mil på mätaren och någon därefter backar den till 15000mil kan den vara jättebra och du upptäcker inget. Men har man fuskat med service så kan den vara riktigt dålig. Ditt problem är att du inte har den blekaste aning, om du inte kan få fram servicehistoriken. Att du lägger ner tid och energi på denna bil måste vara för du får den för 80tkr och den är helt felfri i kaross och drivlina samt har riktigt mycket utrustning. Om inte lägg ner. Vad har den för regnummer eller chassinummer? Mvh Stephan |
|
|
Det stämmer det du säger Stephan, därför jag e intresserad. Har dessutom fått ut ett utdrag från ispa som visar servicehistorik, dock inte vad som gjorts. Regnr: DOK755 Chassinr: wbapx31010c079250 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.