AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.701

E39 - Tar långt tid innan värmen kommer. Termostaten?

hi
6
hittebarn
320d GT M-Sport xDrive -15
Undrar lite om det är termostaten som spökar för mig.
Till en början har jag väldigt dålig värme i bilen men efter jag kört ett bra tag blir det riktigt varmt istället, det är antingen allt är eller inget som gäller! Mätaren går aldrig upp till mitten utan stannar alltid vid blått. Stänger jag dock av värmen helt går mätaren upp till mitten som den ska. Är det då termostaten som bör bytas?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Lufta och kolla nivån till att börja med. Är det inga problem där så byt termostaten. Så länge det inte är riktigt kallt, -15 eller värre, ska alltid temperaturen gå upp till mitten på mätaren även om värmen är på. Är det kallare och man kör värmen på max räcker däremot inte spillvärmen på tomgång för att hålla uppe motortemperaturen.

Det skulle också kunna vara nått strul med elstyrningen av termostaten, men det tror jag bara finns på nyare e39 med M54 motorn, dvs från 2001.

// Magnus

hi
6
hittebarn
320d GT M-Sport xDrive -15
Har luftat och fyllt på med glykol utan resultat. Blir ingen skillnad, mätaren är precis över blåa markeringen trots mycket värme i kupén efter en stund.
Lite märkligt bara att det är blåser lika varmt (max) i kupén vare sig man ställer in 18 eller 32 grader.

944_Driver: Hmm, det är just en sån jag har.

Får testa byta termostaten och se om det blir någon skillnad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.