|
|
|
|---|---|
|
Hej har en bmw 540ia årsm 94 söker en original bandare som heter bmw Bavaria c professonal rds sedan har jag även problem me kardan eller dyligt nyligen bytt stödlager samt hardy skiva men det vibrerar vid gaspådrag vad är fel?? | |
|
På min gamla 3.0S var det kardanknuten vid differentialen som var huvudorsaken till att jag hade vibrationer vid gaspådrag. När jag bytte denna (bytte i och för sig det mittersta också) försvann vibrationerna helt. Per L |
|
| Har samma problem pga slitna knutar, allt annat är bytt. Tyvärr sitter min kardan enbart på en modell, 535 automat, har inte hittat någon begagnad och ny kostar 7000. Jobbigt läge, men bör väl byta så länge BMW säljer nya. | |
| På min är det främre knuten som är trött, vid växellådan. | |
|
SpeedLover Knutkorsen till din bil kostar runt 550-600 kr/st och går inte att byta enkelt! Fast går gör det! Det var likdant (att det inte går enkelt) på min gamla 3.0S och jag bytte båda knutkorsen på den. Här ser du bilder på hur det blev Länk Länk Kruxet är att man måste vara mycket, mycket noggrann när man monterar dit de nya knutkorsen så att dom hamnar exakt likadant som dom gamla. Det är frågan om på en tiondels eller några hundradels millimeter när. Annars blir det obalans i axeln. Och så får man inte missa att märka upp hur splinsen sitter innan man tar isär axeln. Det går i och för sig att balansera axeln efteråt men det är inte heller precis gratis. Min kardanaxel blev perfekt. inte minsta vibration efter bytet. Per L |
|
| Tack Per! Visste inte att de gick att byta, trodde de var fasta eftersom BMW enbart säljer hel kardan. Ska absolut överväga din metod. | |
|
Det är ju som jag säger att "det inte går" i den meningen att konstruktionen inte är gjord för att tas isär. Dock har ju någon gjort kardanaxeln någon gång av olika delar som satts ihop så gör man likadant fast "tvärt om" så blir den så småningom isärplockad. Här (åtminstone med min kardanaxel) handlar det om två krux: 1. Knutarna är nitade fast i sina lägen i kardanaxeln 2. Det finns inget utmärkt centreringsläge där knuten skall sitta för att axeln skall behålla sin balans Jag gjorde följande: 1. Jag märkte upp kardanaxelns olika delar så att jag skulle kunna plocka ihop dess delar i samma lägen som innan. Detta för att kunna behålla axelns balans 2. Jag mätte mycket noggrant upp hur knutkorset satt i sin hållare så att jag efteråt skulle kunde sätta dit det nya knutkorset i exakt samma läge 3. Med vinkelslipen kapade jag sönder knutkorset och knackade bort lagren in mot axelns rotationscentrum (utanför sitter ju "nitarna") 4. "Nitarna" slipades/filades bort 5. Nya knutkorset sattes dit och mättes in så att det satt i exakt samma läge som det gamla 6. För att fixera knutkorsets läge (isf original "nitar") svetsade jag dit brickor (ses på bilderna i länkarna ovan) Jag bytte båda knutkorsen och kardanaxeln blev perfekt utan minsta tillstymmelse till obalansvibrationer. Om jag förstår rätt är det knutkors HS1048 du skall ha (540iA -94). Länk Jag köpte mina hos Mekonomen (beställningsvara) Per L |
|
|
Och till en 535iA -95 är det knutkorsen HS1002 som behövs! Per L |
|
|
oj det lät jobbigt at byta :( Tror ny kosta över 7000kr på bmw ingen som har en beg o kränga ? |
|
|
en fråga ha har hitta kardan men ena kulan har hoppat o skogen går det att ta från min eller åker man på att byta knuten bak?? tacksam för svar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.