|
|
|
|---|---|
|
Hej Är isländing som har bara bott här i Sverige i 1 1/2 år så det kommer så klart vara en del stavfel og ordfel men jag hoppas att det är ok. Störst sannolikhet blir det blanding av danska, svenska och islänska. ;-) Eftersom jag är ganska ny i Sverige (flyttade augusti 2012) och detta är första gång som jag har en BMW så har jag lite frågor. Jag bor i norra delen av Lund. Var är det bäst att köpa oljefilter och det vanliga som man behöver billigt men bra produkt? Var skal man gå för service (billigt men bra)? Nu lyser två lampor (bakljus och airbag). Var kan jag gå och få koll på dom? Finns där något ställe var jag kan gå som har verktyg og sånt eftersom jag kan ju fixa litet själv men har inget ställe eller verktyg. Hoppas att det är ok att jag ställer dom frågorna här. Har kollat rundt veldigt mycket här på sidan men inte hittat någon bra tråd på dom här frågorna. Mvh Jón Þórir | |
|
Hej Jón! Välkommen till Lund. Det är väll en hel koloni nu med islänningar på norr :) Reservdelar köper jag från Länk billiga orginaldelar med snabb leverans. Gäller det bara ett oljefilter så är det nog inte så dyrt att köpa direkt av BMW. När det gäller service vet jag faktiskt inte. Letar själv efter en bra verkstad. Jag har testat Theanders och dom är inte billiga, och inte särskilt bra heller om jag ska vara ärlig. Har även provat autoexperten och dom var inte heller någon höjdare... Någon annan kanske har bättre tips. Verktyg kan man köpa billigt från biltema, ligger på gastelyckan i Lund. De är billiga men kvalitén är högst varierande. Känner inte till någon verkstad där man kan låna verktyg längre, innan kunde man meka på OKQ8s bensinmack, men där kan man bara tvätta bilen numera. |
|
|
Tjena Som sagt, gäller det bara ett oljefilter hade jag nog också köpt ett direkt från Bmw. Angående dina varningslampor, bakljus kan du ju byta själv utan direkt verktyg. Om det däremot varnar fast alla lampor fungerar så kan det ju vara lite krångligare. Airbaglampan är ju ett mycket vanligt problem, och tyvärr med flere olika möjliga orsaker. Du kan ju börja söka här igen, konstigt om du inte hittat nåt. Söker du på airbag lampa får du upp vansinnigt mycket läsning, så kanske börja där. Det finns några lätta fix man kan testa. |
|
|
Hej hej igen. Tak så mycket för era svar. Jag vet ju vad dom ljusen betyder men det var mer vart jag skal gå för att läsa av. Alltså något verkstad eller nån ting sånt. Så att jag kan se vilke felkoder kommer. Med ljuset då kan det vara jobbigt som du säger för att all lampor funkar. Det var ju därför som jag hadde tänkt få någon att läsa av det. Jag har ju hittat olika trådar med vad det kan vära med airbagen men utan att veta vilken felkod det är så kan det vara jätte jobbigt att fixa, både för att det kan vara olika fel och man behöver återställa datorn efter att problemet är fixat. mvh Jón Þórir |
|
|
Ok, ja jag vet inga verkstäder där nere tyvärr. Men om du bara ska börja med att få felkoder lästa kan du ju gå till vilken Mekonomen som helst tex. Eller kanske nån som läser här och bor i närheten kan hjälpa till. |
|
|
Köp en bmw-scanner kan du läsa av felkoder själv! Sen kan jag rekomendera Schmiedmann som är klockren att handla av, billiga och snabba leveranser! Mvh Robban oo=00=oo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.