AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
947

E28 Handbroms

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Tjenare
Var på besiktningen igår, o handbromsen va inte som den skulle. Killen sa att det bara var att byta broms-belägg(bromstrumma). Nu till funderingen. Jag kollade ni ikväll och det ser bara ut att vara bromsskivor, är det då inte skivor och bromsbelägg som ska bytas, som det är fram.
Ronny

BMW Såklart
ka
123
kallis
535i -86 Turbo
Beläggen till handbromsen sitter på insidan av bromsskivan så du måste ta av skivan för att byta beläggen

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det brukar börja som du säger sen så blir du nog tvungen att byta:bromsskölden,beläggen och monteringssatsen för att det skall bli bra igen.

Troligtvis så har sprintarna som håller handbromsbackarna lossat från skölden pga rost och ställt till det rejält inne i den separata trumman som är inbyggd sas i bromsskivan på din bil.
Vet inte om jag förklarade så bra men fråga igen isf..

Mvh Janne.
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Kolla om det går att spänna vajrarna! Sitter två muttrar framme vid handbromsfästet.
Tar handbromsen bara lite högt upp (vilket skulle kunna vara belägg som är slut) så kan det ju funka att spänna med muttrarna vid handbromsens kåpa i kupén.

Själv var jag med om typ samma sak, handbromsen tog inte alls på ena hjulet, hela wiren behövdes byta och det var inget jag vill ge mig på.. Bytet tog sin tid för verkstadskillen då det var nån sköld under bilen som var i vägen.. Enligt Haynes ska man bara trycka i wiren tills den kommer ut i kupén men det är inte riktigt sant, iaf inte på -87.

& det stämmer att beläggen sitter innuti "skivan" där den buktar utåt.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
min har full verkan vid första "typ" han sa att det släpade lite men eftersom jag sa att bilen hade stått i 2 år så trodde han det skulle ge med sig... ska man kanske spänna av dom lite ? iof hur gör jag ?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.