|
|
|
|---|---|
|
Hej Är spekulant på en X5 e53 som indikerar för "self-leveling suspension inactive". Vilka möjliga orsaker kan vara tillfelmeddelandet och vad kan an uppskatta kostnaden till? Enl ägaren så uppträder bilen likadant på vägen som innan femeddelandet kom. Tack på förhand | |
|
Om bilen inte sjunker så är det troligen en defekt givare. Givararmen brukar becka ihop eller haka av och vrida sig. Felkodsavläsning borde ge skumma värden från den aktuella givaren. En okulärbesiktning kan vara nog så avslöjande med :) Kostanden för givaren är runt en tusing har jag för mig. Brukar gå att köpa för 5-600:- på ebay. |
|
|
Det kan ha många olika orsaker med väldigt olika kostnad för reparation, femsiffrigt i värsta fall, men om bilen beter sig normalt kan man ju hoppas att det bara är en säkring. I dina kläder hade jag köpt bilen villkorat med att felet först åtgärdas av auktoriserad verkstad, på säljarens bekostnad. Accepterar säljaren inte detta, välj en annan bil. Wilhelm Svenselius |
|
| Jag håller inte riktigt med Wilhelm. De möjliga felorsakerna är kompressor, bälgar, givare eller styrbox. Ingen av delarna är vådligt kostsamma. Gissar på att det är en bil med endast bakre nivåreglering, vilket gör det hela femsiffersäkrat :) | |
|
Böjer mig för din expertis, Lus -- men jag skulle fortfarande avråda från köp utan att felet först åtgärdats. Wilhelm Svenselius |
|
| Tack för input. Vet att det är bäst att släppa ett objekt som har felkoder men just detta objekt har en för mig attraktiv utrustningslista. Ska känna säljaren på pulsen om han tänker åtgärda felet. Är en privatsäljare och han såg det inte som något problem då bilen enl honom uppträder som innan felmeddelande dök upp. | |
| Håller med Wilhelm ändå! Finns massor av X5 där ute och jag tror de är vansinnigt svårsålda, så det är ju helt klart en fördel att köpa en utan defekter från början :) Länka anonsen så vi får vältra oss i utrustningslista och skick :) | |
|
Den här är det: Länk |
|
| Den ser faktiskt lite låg ut i vänster bak. Kravställ som W2k säger på att få det åtgärdat, leta vidare eller pruta skamlöst. | |
|
Jag har samma sak på min 00'a, har inte kollat något vidare än, men hör inte kompressorn gå längre efter kylan som var lite tidigare. Nu har jag inte ens kollat säkringar, för jag har ingen karta över vem som går vart. Men "Lus" pratade om Givar armar. Någon som kan ge en liten beskrivning på vart dom sitter / skulle sitta? |
|
| Sensorerna sitter på höger länkarm bak och vänster fram. | |
| Tackar så mycket för snabbt svar. :) | |
|
Köpte du bilen? Har själv en trilskande nivå reglering på min, enligt DIS så är det båda nivågivarna bak som lagt av. F.Ö. är det 1 givare fram (till xenonet) och två bak (till luftfjädringen). Jag kommer lösa mitt problem med att ta bort allt som har med luftfjädring att göra sen montera fjädrar istället. Samt programera om bilen så den inte varnar för fel. Kan lägga upp en FAQ senare om någon är intresserad! :) Mvh Rasmus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.