|
|
|
|---|---|
|
Hej, Tänkte höra vad panelen tror om prisutvecklingen på E6x LCI nu när F1x börjar bli vanligare och vanligare som begagnad på blocket. Tror ni att E6x LCI kommer tappa mycket i pris det närmaste tiden ? Jag har hittat en fin svensksåld 525da -09. Sedan, 8000 mil, fullservad, komfortstolar, m-sport, navi, hifi, dragkrok. Vad tror ni att ett realistiskt pris är för en sådan ? Det är kanske mer ekonomiskt försvarbart att hitta en fin F1x och satsa på en sådan ? | |
| Satsa på en Touring. Sedanen är betydligt svårare att sälja. | |
|
Ska du gå upp till en F10/F11 med likvärdig motor och utrustning som den du tittar på är det ett rejält steg upp prismässigt, kanske inte det dubbla men inte långt ifrån, för många räcker det kanske med en F10 520 med komfortpaketet för 250" som jämförelse men det haltar något enligt mig. Jag tippar på ett pris mellan 180-200" för E60:n du hänvisar till, sedan kan jag hålla med om att du säkert säljer en kombi lättare men du får även betala mer för den och ska du ha bilen några år och håller skicket upp på den är den nog ganska enkel att sälja, det finns många som gillar BMW sedaner med m-sport i mina hemtrakter ;-) |
|
|
Prisraset har varit för E6x-modellen. Passa på nu så får du en snygg och körglad bil för vettiga pengar. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Jag tror tvärtom, att de kommer verkligen att tokrasa de kommande två åren, sena (och dyra) E6x. Absolut inget fel på bilarna som sådana men när tidiga E6x kombi snart handlas för 50.000-60.000kr kommer marknaden för de som kostar 200.000+ vara mycket dålig. Ekonomiskt tror jag det är betydligt mer fördelaktigt att satsa på nya modellen om man hittar någon för ungefär samma pengar, men med mindre motor / utrustning. |
|
|
Jag tror likt Jabbal att de som lägger 200k och över på E61 LCI kommer få en rätt usel kalkyl framöver. ------- //Lövet |
|
|
Jag funderar själv i samma banor som jabbal och adreas_lofgren, därför har jag också vilat lite på hanen vad gäller en affär. Ska kanske titta lite på F10 istället, men då nöja mig med en 520dA. Denna är kanske en bättre affär ? Länk |
|
|
Det beror ju på hur länge du räknar med att äga bilen, men med ett perspektiv på 3-5 år tror jag det är vettigare. Plus att små motorer ofta håller värdet bättre tack vare lägre skatt och förmodat (rätt eller fel) lägre kostnade i övrigt. Det finns tyvärr några trådar redan som behandlar svårsålda E6x, och de kommer inte bli lättare att sälja med tiden. Vad är dessa två värda om tre år; Länk Länk Även om jag själv tycker det är fult hade jag försökt hitta en bil av nya modellen med M-sport, skinn och automat. |
|
| Oavsett hur man räknar så tappar ju en äldre billigare bil mindre i värde än en nyare dyrare. Det är ju ganska solklart. | |
|
Absolut, alla bilar som är 20 år gamla är ju värda typ 12.000kr. Men de ovan är ju direkt jämförbara vad gäller pris/år/modell, och den nyare karossen kommer hålla värdet betydligt bättre enligt min teori. |
|
|
+1 Jabbal. Skillnaden mellan dessa två om 2-3 år kommer vara stor. ------- //Lövet |
|
|
Värdeminskning på E6x skiljer sig inte från andra vanliga bilar, dvs linjär med värdehalvering på 3.5 år. Det finns inga "prisras". |
|
|
Det beror ju lite på hur man ser det, men visst kan man tänka sig att utvecklingen är hyfsat linjär procentuellt sett. Men, med det sagt, den som ena månaden fick leverans på en e6x för 400' får en betydligt tråkigare kalkyl än den som två månader senare hämtade sin bil av nya modellen givet att de hade ungefär samma spec. |
|
|
Ta en titt på hur det ser ut för två st lika gamla 5-serie där den ena är E6x och den andra E39. Det är mer än exakt ålder som spelar in. Man kan också kolla på hur mycket det skiljer mellan sena årsmodeller av E39. Ju äldre bilen blir desto mer buntas modeller och åldrar ihop. ------- //Lövet |
|
|
Då har jag misstolkat OP:s fråga. LCI:n kom mars 2007 och då är det 3.5 år till F11:an. Att jämföra samma årsmodell men två olika karosser gör ju lite skillnad... Dessutom måste motorval och till viss del viss utrustning och spela med i kalkylen. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.