|
|
|
|---|---|
|
fri service i 3år eller 8000mil vad igår? olja och filter ingår vet jag är det mer? | |
|
Det är allt. Man byter olje och luftfilter samt olja. Tändstift byts ej under denna period (enligt bilhandlaren). De första två åren ingår också full garanti men efter 2 år kan man få betala om något går sönder t.ex. pga hård körning. |
|
|
Med CBS blir det sannolikt (beroende på körsätt och sträcka) byte enligt: (Beror ju på vilken bil du har oxå...) 1x bromsvätska (endast tidsberoende=2 år intervall) 2x motorlja+oljefilter 1x mikrofilter 1x luftfilter (lite osäker här;kan vara 2x) 0x bränslefilter (isb med vart tredje motoroljebyte-diesel) 0x tändstift (isb med vart tredje motoroljebyte-bensin) Görs även kontroller (som ingår) förutom ovan byten. |
|
|
Är det nån BMW-modell som har vanlig hygroskopisk bromsvätska idag? De nyare silikonbaserade bromsvätskorna behöver inte bytas lika ofta. |
|
|
c_osson, Tack för kommentaren. Du kanske har rätt där, men inget jag känner till. Vill minnas att man innan abs tiden körde med silikonbaserat (nuvarande motsvarighet DOT5) eller mineralbaserat. På 320d-2011 är jag ganska säker på att det är DOT5.1/DOT4. (iaf om den är såld i Sverige) Då skall det vara 2 år mellan bytena. Vet inte om informationen i dessa länkar är rätt, men att läsa lite kostar inget: Länk Länk |
|
|
LGstar, Missade årsmodellen på din bil...den är väl 2013... Bromsvätskebytet är väl 2 år på den åxo? Kan du kolla servicemenyn o bekräfta, tack. |
|
|
För många bilfabrikat så ingår inte byte i servicen, utan bara analys av bromsvätskan vilket sker med en relativt enkelt test som mäter resistansen i vätskan. Är vattenhalten för hög så byts bromsvätskan och man får betala ca 500 kr extra för bytet. Så frågan är om bmw alltid byter eller bara byter vid behov i sin fria service. |
|
|
Drib; japp tillverkad 2013 april bromsvätska är byte 2016/april, alltså tre år numera... min förra E91:a 2011 var två år de har nog bytt till nån annan vätska till F31..? |
|
|
LGstar, Tack för feedback. Alltid bra att bli uppdaterd. Jag misstänker att BMW bara bytt intervallen (min egen gissning). Jag ska kolla upp detta o återkomma. |
|
|
Antagligen då en intervall på vartannat är egentligen är ganska overkill, trots vårt klimat. I vanlig brukskörning är de sällan vätskan får jobba speciellt hårt. Är väl mer korrektionsrisken som ökar, men de måste ju vara marginellt..? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.