AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.092

Är ABS- / antispinn-givare samma sak, E39 530i - 2001?

BM
451
BMW 580
530D -09
Hej! Finns det nån expert som kan säga mig om ABS givare och Antispinn givare är samma sak?

Det är en BMW 530 2001 E39

Kollade med mekonomens OBD2 uttaget och dem sa att Givaren till Antispinn krånglar. Att den bara är "inkopplad" när man kör under 30km/h men högre hastighet så kopplas den av.
Antispinn (ASC) är en funktion som är inbyggd i ABS-enheten på i stort sett alla modernare bilar som har detta. Antispinn använder bland annat de fyra ABS-hjulgivarna så svaret är att det är samma givare.

ABS-enheten läser alltid av givarna när man kör, men vid start så sker en viss kalibrering för bla olika hjulomkrets vilket gör att t.ex. ABS-funktionen inte börjar fungera förrän man uppnåt 30 km/h första gången. Antispinn brukar däremot fungera ända från start men om så är fallet med din bil kan jag inte svara på.

Din bil har nog även antisladd (DSC) vilket förutom ovanstående givare även använder en del andra givare.
Glömde tillägga att om givaren kopplas bort när man når 30 km/h så beror det i regel på att man har felaktiga insignaler från givaren och att ABS-systemet inte klarar självtestet. Det är vanligare att felen beror på slitna hjullager, smuts/trasiga kransar än fel i själva givarna. Ibland kan kablarna tagit skada så man bör kolla dem.

BM
451
BMW 580
530D -09
OK! Tack för svaret. Då ska jag testa byta ut abs givarna först.
BM
451
BMW 580
530D -09
Förresten. Hur många ABS givare finns det i en 530?? Och vart ligger dem?
Och kan man byta ut dem själv? typ en enkel ingrepp?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

En givare per hjul är en vild gissning från min sida.
De brukar va ganska lätta att byta, kan rosta/ärga fast om bilen gått långt och salt :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är nog lämpligt att kolla i diagnosen vilken givare som inte funkade så man inte famlar i blindo. Köp endast givare hos BMW !!.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
BM
451
BMW 580
530D -09
Ok! Finns det nånstans där man kan kolla hur man bytar dem?
BM
451
BMW 580
530D -09
thanks!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.