|
|
|
|---|---|
|
Hej tänkte byta stötdämpare fram på min 530d e61 med sportchassi. En fjäder har gått av(ca ett halvt varv längst upp), tänkte byta hela kittet när man ändå är där o petar. Bilen börjar närma sig 12000 mil så borde inte va något problem med dämparna men byter ändå. Är det någon som gjort det och något man ska tänka på? Har ni några rekommendationer på märken eller ska man köra på original? Behöver inte vara det billigaste, är inte heller i behov av tävlingsdämpare. Kan någon även hjälpa mig hitta reservdelsnummer på fjädrarna fram? (Hittar inte på realoem). Tacksam för svar Med vänlig hälsning/ Hasse | |
|
Hej, originaltillverkaren av dämpare är som jag förstår det Sachs. Titta på deras webverktyg Länk så hittar du deras artnummer. Sök sen på eBay så hittar du grejer till bra priser. Jag kollade på e61 touring 530d från 01/2007 och fick fram detta: Stötdämpare vänster fram M-chassi: 310 466 Stötdämpare höger fram M-chassi: 310 467 Finns ett gäng fjädrar listade också men där är det lite oklart vad som är vad, finns flera till M-chassi men med olika "colour-code" vad det nu innebär. Ta en titt där! Min bil: Länk |
|
| Byt också fjäderbenslagrena när du ändå plockar isär grejerna. | |
|
Tack för svar! fjäderbenslagring tänkte jag också byta. Kan ändå inte sluta titta på lite andra väghållnings satser typ Koni, eibach, bilstein. Blir inte riktigt klok på vilka som passar? står på många av dem att de inte passar e61 med luftfjäding.(trodde alla e61 har luftfjädring) kör alla här sina e61or med original dämpare? Har ni erfarenhet av något annat märke? skriv gärna lite feedback. |
|
|
Vad säger ni om man skulle köpa något sånt här från Eibach? Länk . har hittat för ca 8750 ink frakt. Verkar prisvärt. |
|
|
Coilovers = rent generellt hårt och stötigt... Vad ska du ha bilen till? Vill du åka lägre men med bibehållen komfort föreslår jag m-sport dämpare(som ovanstående) och sänkfjädrar(typ eibach). Vill du åka snabbt på bana är coilovers givetvis det enda rätta. |
|
|
Är det stor skillnad på coilovers o vanliga stötdämpare? Känns ju som fler alternativ o mer för pengarna iom coilovers. Blir ju i högsta läget enbart en sänkning med 5mm från original. (Antagligen lär det inte ens synas med tanke på min ofrivilliga tattar sänkning) Har läst ganska många inlägg o de flesta verkar super nöjda med uppgraderingen. |
|
|
Ja, skillnad är det iaf. Kan inte tala för alla coilovers, men de bilar jag har åkt med som haft coilovers installerade har varit hårda, hårdare än något BMW-chassi(inkl. m-sport). Jag tycker också att man läser om folk som är nöjda med sina coilovers, men då är det oftast 18-åringar som kör "stance" eller jänkare som kör runt på perfekta vägar. Den förstnämnda gruppen skiter oftast i komfort :) Själv är jag jättenöjd med mina Bilstein B6(som nog är mjukare än de flesta coilovers), men en annan på forumet tyckte att dessa var alldeles för hårda. Sånt där är väldigt subjektivt... Du får väl helt enkelt testa och rapportera här efteråt! |
|
|
Nu är allt monterat på bilen sen någon vecka tillbaks, beställde eibachs pro street s. En trevlig överraskning va att det är KWs version 1 fjäderben samt eibachs fjädrar Länk . va lite skeptisk i början allt såg för litet ut Länk , men passade utan problem i slutändan Länk . Lösningen för luftfjädringen bak är en justerbar distans Länk som gör att jag kan ställa höjden som jag vill. Pro street s är hårdare men tycker inte att de är obekväma för den delen, tar gropar o ojämnheter mycket bättre är original dämparna. Är mycket nöjd hittills. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.