AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
16.650

Rasad motor, n45 kamkedja. Ingen tar ansvar

Sida 2 av 3
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Att det är fabrikationsfel, för små marginaler råder ju inga tvivel om. Det jag menade var om det är lämpligt att bre på hursomhelst när trådstartare är förtvivlad över en dyr reparation. Tycka vad man vill får man och jag tycker inte heller att varken konstruktionen eller supporten från BMW är något att hänga i julgranen. Däremot är jag ointresserad av att få trådstartaren att känna sig som en idiot p.g.a. sitt bilval. That's my point! ;)
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Byt olja minst minst var 12:e månad vid kort körsträcka.

Länken pekar på artikel i AB idag.

Länk

Här är texten från den länkade artikeln i AB plus skriven av Jonas Borglund:

Att kamkedjan rappar över och motorn blir till skrot är varken kul eller billigt. Men det gör den alltför ofta, och det på bilar som bara rullat 5 000 mil. Eller vad sägs om en motor som drar flera liter olja – på bara några hundra mil. Normalt, säger tillverkaren.

Kanske motorn rusar och inte går att stoppa, med scenariot att den skär ihop totalt. Det kan bli hur dyrt som helst. En annan lömsk bilsjuka heter rost och kan uppträda långt tidigare än den urholkade garantin säger.

Det finns alltför många dåliga konstruktioner på marknaden som drabbar kunden. Det vill säga dig och mig, där vi får agera försökskaniner. Fabrikanten tar ofta inget ansvar, slingrar sig och hävdar att bilen servats på fel ställe, eller några mil över intervall. Har fabrikanten tur så händer ingenting förrän garantin precis gått ut, och då är det ofta långnäsa för konsumenten som får stå för kalaset. Det finns otaliga exempel.

Kedjan inte outslitlig

Många lever i tron att en motor med kamkedja i stället för rem är överlägsen. Man slipper tänka på bytesintervall för remmen och allt är frid och fröjd. Och visst bör det vara så, och är det i de flesta fall. Åtminstone om vi pratar äldre motorer, eller tillverkare som vet vad de sysslar med. Men det finns motorer med kamkedja där kedjan kuggar över och/eller brister på ett tidigt stadium, och då är hela idén med ”den idiotsäkra kamkedjan” överspelad. I de flesta fall är det kedjespännarens oljetrycksberoende tryckmekanism som beckat igen och som därmed inte förmår att spänna kedjan.

Tickande bomber

En bov i det dramat, förutom en tveksam och klen konstruktion, är alltför långa serviceintervaller i samband med så kallad Longlife-olja. De bilarna är som tickande bomber. Ingen vet när det händer, bara att det händer.
@Anders-72: Har aldrig hävdat att TS är "idiot" pga sitt bilval ?!
Hur har Du tolkat detta som undrar jag ?
Gav honom 2 val vilket jag tycker är rätt vettiga val då kostnaden för ev reparation sannolikt är lika som en förlust försäljning u nuvarande läge.
Sen kan inget hjälpa TS ekonomiskt oavsett vad vem skriver i tråden !

Har därvid inte "idiot förklarat" TS bilval med dessa ord,mer idiot förklarat BMW's linje där man enl "strutsmetoden" stoppar huvudet i sanden och låter bilägarna ta smällen för deras konstruktionbrister.

Om detta enl vissa är fel av mej att påpeka får stå för var och en i det fallet,men kom inte med några påståenden i sammanhanget eller dito tolkningar som vrider inläggen !!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Lider med dig och att detta händer är inget annat än bedrövligt.
Men det är inte bara bmw som havererar utan många bilmärken har liknande problem.
Mest skrämmande är ju att ingen verkar bry sig , it sucks

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är tragiskt att TS drabbats av detta men det har att göra med samma sak som hasso skriver i sitt sista blogginlägg fast där gäller det en MB. Länk med tilläggsinfo jag fått av han själv att det var så mycket metallspån i oljan att kamkedjesträckaren helt enkelt hade "fastnat" utan att kunna "röra sig utåt" och spänna kedjan. Skulle gissa att det är liknande för TS bil och många andra som drabbats av kamkedjeproblem.

Hoppas att en kompetent verkstad kan hjälpa till att montera en begagnad motor någorlunda prisvettigt.

För övriga så håller kan man bara uppmuntra till ett extra olje- och filterbyte mellan intervallerna på sin bil. Inte konstigare än så.

Mvh
Asken
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Efter att ha följt detta sedan jag köpte min 1-serie har jag hittat följande.

Länk

Tyvärr tyder beskrivningen delvis på att tätare oljebyten och bättre skötsel inte inverkar.

"Cause
Excessively sharp edges on the sprockets, the chain does not flow evenly over the guides."

Det verkar som att vissa motorer har undermålig kvalité på kugghjulet på vevaxeln.
Eftersom att det är en enkelkedja (ej duplex) är den något underdimensionerad då den förutom de dubbla kamaxlarna även driver en dieselpump.

När ett dålig kugghjul får krökta kuggar börjar rasslet komma.
(Någon som kört MC eller moped med slitna drev?)

Rasslet gör att sträckaren kraftigt överbelastas och slås sönder, strax efter kommer det dyra raset.

Det tristaste är att det verkar ha varit ett känt problem redan 2009.
Och att vi fortfarande på -12 års modeller har problemet.

Det är min personliga analys på problemet, men debattera gärna.

Annars vad det gäller motorer med kamkedja, så ÄR det inget som ska bytas normalt, det håller motorns liv ut.

På de tre m30 motorer jag haft isär med mellan 20-30´000mil hade ingen av dem ett ens mätbart slitage på kedjan.

(Sen naturligtvis om man ändå har isär en motor för övrig renovering sätter man ju i nya detaljer, då de i sammanhanget kostar kaffepengar)

/ Daniel

da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Jo jag vet att vi egentligen pratar N45 här, men jag tillät mig sväva ut lite, då N47 verkar vara den mest drabbade.

Och förstås medlidande med er drabbade.

Tillgången på N47 på skrotarna är god, men kostar från 25´000:-
Länk
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Alex84: Hur hade du tänkt att den länken hjälper TS? Ska han köpa en 645 och slå sönder den, förstår inte riktigt?
Fler som lessnat på kassa garantier från BMW's sida var det tänkt.....
Länk
Länk
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Alex84,på andra märkesforum hade folk kallat dig för troll för länge sedan.Tror inte ts är hjälpt av något du har tillfört denna tråd,lika lite som detta inlägget.
Och den hjälp Ni andra erbjuder är förstås pengar eller ny motortill TS ?
Ett Troll kanske leder till att BMW börjar inde att man lär ändra på garantierna eller bygga bättre grejor som inte ägarna skall ruineras för !
Men att blunda,förneka istället för att protestera verkar vara modellen som AP-forumet önskar?

Kalla mej gärna för Troll,men jag ruinerar mej inte frivilligt ;)
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Så om man ska analysera dina länkar så ska man passa sig för audi och välja en honda. Vore givetvis kul om BMW skulle ligga i toppen, men verkar inte ha större problem än de flesta andra andra, om det vore sådana otroliga problem med deras motorer borde de förstås ligga sist.

Detta hjälper fortfarande inte TS och det är tråkigt att hans nio år gamla bil havererade, hoppas det löser sig utan allt för stor ekonomisk smäll.
Att kamkedjan slits ut i förtid är väldigt ovanligt, även med LongLife oljor som är ett påhitt som jag aldrig kommer förstå.

Här har vi alltså en kamdrivning med drev och kedja som kuggar över pga slitage eller är det någon kamkedjesträckare som slutar fungera?

Så vad är problemet, beror det på dålig smörjning(olja) som sliter ned kamdrivningen eller är det någon kamkedjesträckare som slutar fungera pga av dålig design, det är en jädra skillnad.

En länk till bbc-inslagetvsom beskriver konstruktionen och varfördet blir så dyrt

Intressant länk ang statistiken över bilar med motorfel. Att VAG har stora problem vet man, men att Bmw har i princip lika dålig hållbarhet som Saab!? Trodde jag inte.

996turbo
Det BMW låter göra är att de brittiska BMW-ägarna i snitt fått betala 4200£ för sina reparationer,och den vita 1-serie ägaren fick delvis kompensation men hamnade ändå på 4400£ i slutnota ?!

Pundet står runt ca 10sek i dagsläget så runt 40-50 000kr har dessa ägare fått betala,och samma summor verkar det vara här i Sverige för de drabbade ägarna.

Experten (Kanske Troll han med ;) ) i inslaget påpekade mycket riktigt att som konstruktionen är uppbyggd med minimala möjligheter till underhåll och ev service tack vare placeringen av kamdrivningen,så är tanken från BMW's sida att denna konstruktion är meningen att hålla hela bilens livslängd !!

Därvid som Experten också påpekade skulle dessa fall helt bekostas av BMW utan några undantag så länge service är korrekt utförda !

Har som jag tidigare skrivit ägt 5 BMW's under 15 års tid och gillar glädjen dom gav vid körning.
Anledningen till att jag "gnäller" idag är just detta när BMW blundar och mörkar vid deras konstruktions fel på motorerna och även rost-problemen karosserna har.

Motorer som drar olja som gamla motorer på 50-60 talet blundar man också för och hänvisar att detta är normalt ?!

Eftersom detta Forum har ett visst konsument tryck så är det väl inte helt fel att börja "spänna tumskruvarna" på BMW,för det är ju marknaden som styr i slutändan,och om fler ställer högre krav så kanske det har effekt på dessa Giganter inom bilvärlden?

Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Alex84,det är uppenbart att du inte förstår vad jag menade med mitt inlägg,men jag gör ett nytt försök.
Att BMW har kvalitetsproblem är det ingen tvekan om,iallafall när det gäller driftsäkerheten och rost.
Men att hoppa in i en tråd där TS ber om tips och råd gällande hans motorhaveri,och ge i mitt tycke korkade personliga meningar och flera inlägg för att bestyrka att BMW sannerligen har problem...tja det kallar jag att trolla.Du har en vad det verkar personlig agenda,skapa då en tråd om det och håll dig till den.Men Du är kanske bara ute efter effektsökeri,och tråden får inte den effekt du är ute efter?
Du Bimmerbåjj är en sån person som aldrig kommer med en lösning på något utan hittar alla felen på andra hela tiden.

Har givit TS 2 råd ( och jag verkar vara den enda i tråden hittills som gjort det) där den krassa verkligheten är ett faktum...betlala eller betala.

Ingen annan inkl Du själv har väl "sponsrat" TS med något annat i skrivade stund eller?

Jag fattade Ditt inlägg utan problem (sarkasm och förlöjligande)!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.