AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
16.651

Rasad motor, n45 kamkedja. Ingen tar ansvar

Sida 1 av 3
Detta kan inte vara ok...... Kamkedjan som ju ska hålla i evighet rappade över och mosade innandömet på en motor som bara gått 6000 mil. BMW tar inget ansvar trots rätt service och oljor. Bilen är ett år för gammal för att försäkringen ska täcka något. Kvar sitter jag med en räkning på en ny motor, avbetalningsplaner och ett fullkomligt bortblåst förtroende för BMW. Kan för mitt liv inte förstå att de inte vill ta något ansvar för sina produkter utan hellre sticker huvudet i sanden och skyller på att bilen är gammal. Någon som har några tips? Eftersom jag ser ut att behöva betala allt ur egen ficka så kanske det finns idéer på hur jag kan spara en slant. Kan det räcka med en topplocksrenovering? Inte billigt det heller då motorn måste ut.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Prova att kontakta Dr Per på Länk , enklast på tfn 087110687. De gör mycket reparationer, även mekaniskt och inte bara "byter grejor som datorn säger".

Lycka till!

Asken
Hemskt tråkigt läge du har hamnat i. Första gången jag hör en N54 med trasig kamkedja.

Men på en sådan ny bil har du väll helförsäkrad och vagnskadegaranti och motorförsäkring till minst 10tusen mil?
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Hej,

Riktigt tråkigt att höra. Men som ovan nämnde, detta borde väl täckas av motorförsäkringen på din helförsäkring? Hur gammal är bilen?

Mvh
Kristoffer
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
N45-motorn (inte N54, se topic) kom 2004 och en "typisk" maskinskadeförsäkring gäller upp till 8 år eller 10 000 mil. Så för tidiga 116i t ex är det fullt möjligt att råka ut för kamkedjeras som inte omfattas av garantin.

Wilhelm Svenselius
Tack för vänliga ord.

BMW skyller på att bilen är gammal (9år....hustrun kör inte så många mil om året). Jag tycker att en servad bil med kamkedja ska hålla mer än 6000mil oavsett ålder. Bilen är helförsäkrad, men försäkringsbolaget täcker upp till 8 år (vilket tydligen är vanligt ser jag när jag letar runt på olika förskringsbolag) och 16000mil så de vill inte ta i detta med tång.

Googlar man lite så hittar man en massa N45 och N47 motorer med samma fel (speciellt N47or men även ett gäng N45or). Var till och med en lång artikel i teknikens värd om detta fel häromdagen och att det är ganska vanligt och känt problem (tydligen en dåligt konstruerad kamkedjesträckare). BBC har till och med gjort ett reportage om felet.

Har stångat pannan blodig i mina försök att få hjälp av BMW men de är helt kallsinniga. Just nu är jag (den bråkiga dåren) säkert det stora samtalsämnet vid fikat på BMW Sverige ;-)

Jag har haft ett flertal BMW bilar tidigare och har en gammal BMW MC i garaget. Just nu känner jag mig självklart sviken av företaget och inte ett dugg sugen på en ny BMW någonsin.....denna risiga historia och hur det skötts av BMW gör nog både mig och många andra frågande över vad man måste göra för att kunna räkna med hjälp om något händer. Måste man byta olja oftare än bilen säger till? Ska man byta försäkringsbolag när bilen närmar sig 8år (till något med 10 år motorförsäkring)? Eller ska man helt enkelt spendera sina pengar på något annat märke (vilket ju självklart känns trist då VI ju haft en bra relation i över 20 år...nu känns det dock mest som att det är jag som bjudit till)

/M
Otroligt trist att Du drabbats av en svindyr reparation på Din bil !
Oavsett hur ofta oljan bytts så kan den inte motverka ett mekaniskt konstruktionsfel.
Dessvärre får detta Dej inte att vare sej må bättre eller någon ekonomisk kompensation tyvärr :(

Det enda rådet jag kan ge är att på nåt sätt laga bilen eller o värsta fallet sälja den i nuvarande tillstånd med rasad motor till ett skampris.
Vet inte vilken summa Du kommer landa på vid ett motorbyte,men oavsett hur Du gör så sälj bilen efter motorbytet eller direkt och byt märke !!

Beg-Marknaden för BMW kommer falla som en sten framöver med dessa motor problem när väl media börjar uppmärksamma felen som flera ägare rapporterat !
I USA har många fall inträffat redan och flera av dessa är just kamkedjan i N-motorfamiljen.

Sidor med upprop mot BMW's ovilja att ersätta dessa skador poppar upp hela tiden men locket på från de Bayerska bil tillverkarna !
Försäkringsbolagen o Sverige håller redan på att justera upp premierna på BMW bilarna från ett redan högt läge till ett högre,så sammantaget så lär inte marknaden svara positivt på ett märke som BMW framöver !

Taskiga garantier,sämre kvalitet var de orsakerna jag själv reagerade emot då jag lämnade märket för gott förra året.
Rost och dåliga motor komponenter samt höga premier gjorde sitt och den sk körglädjen som vissa vidhåller på är mer en myt än Du anar.

På 70-80 talet var sportbils känslan betydande mellan BMW och andra bilmärken,men idag finns ingen större skillnad,och vid jämnförelse så finns förutom den sk vägkänslan i fler märken än BMW !

Vill du ha en bil med bra prestanda och komfort dito så köp en Volvo S60 2,5T,eller en T5:a om du vill ha lite mer glädje över 5000 rpm ;)
Oavsett så får Du en bil som klarar nordiskt klimat och billigare försäkrings premie utan bortfall av vare sej körglädjen,prestandan och som + bättre komfort i stolarna än BMW någonsin lyckats leverera till sina bilar.
Förutom ovanstående så har Volvo lyckats installerar bilstereo i sina bilar,något som BMW inte lyckats med förutom i sina miljonbilar i lyx och M klasserna !

Du står inför ett val !
Jag gjorde mitt och ångrar inte en sekund av detta !!
Vissa kommenterade mitt val jag skrev om på detta forum och den kritik jag gav märket för sina brister,men dessa personer betalar inte notan det kostade mej att äga mina BMW bilar !

Att äga och köra en BMW kostar minst det dubbla mot en Exvis Volvo på några års sikt !
Denna erfarenheten har jag skaffat mej utifrån de 5 BMW's jag ägt under 15 års tid.
Tillfälligheter eller ej?
Knappast,och trenden var den samma på dessa bilar med rost och skitfel som strulade hela tiden !
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Det är vad jag vet bara N47 som är särskilt drabbad av kamkedjeras, och då drabbar det ändå bara en liten % av alla bilar. Måhända N45 också, men den har mig veterligen använts i rätt så få bilar, jämförelsevis (enbart 116i och 320Si enl. Wikipedia). Att andra motorer i N-serien skulle vara särskilt drabbade är vad jag vet rent påhitt, men om någon vet bättre så kom gärna med referenser.

ALLA bilar med kamkedja kan naturligtvis drabbas av brott med påföljande ras eftersom ingen konstruktion håller för evigt eller är immun mot ovanligt slitage eller mindre brister i tillverkningsprocessen. Vill man vara på den säkra sidan kan man ju be verkstaden kolla om kedjan är ordentligt spänd och lyssna efter rassel.

8+ år gamla BMW med små motorer har aldrig varit särskilt heta begagnatobjekt till att börja med så att detta skulle påverka begpriserna på BMW i stort finner jag ganska svårt att underbygga i fakta. Man kan förstås önska att en bil som trots allt betingar ett högt nypris skulle hålla bättre.

Wilhelm Svenselius
Jadu W2k,Du sällar Dej till skaran av de förblindade där status av Bmw-innehav är viktigare än kostnader !
Diskussioner rörande om det är "bara" N47 som är skurken i dramat cirkulerar lite varstans,men det har faktiskt hänt andra i N-familjen med !

Hur ofta och frekvent,om BMW förbättrat komponenterna eller ej vet ingen,inte ens Du själv !

Saken är att en Bmw ägare lämnas efter 2år av tillverkarens garantier,och i snitt åker en ägare vadå?
3500-6000 mil på den tiden?
Sen hänger allt på försäkringbolagens välvilja och därefter styrs premierna !
Detta är emellertid fakta numera och marknaden kommer vika för Bmw som märke i detta land om inte Bmw vaknar upp ur sin självbelåtna sömn snart ?

Att försvara en bils ålder som är 8år att den närapå gjort sitt och andra märken inte håller längre är rent sagt löjligt påstående !
Runt om i Sverige rullar Volvo bilar som är 2-3ggr äldre än så och många i mycket bra skick för sin ålder både mekaniskt och kosmetiskt.

Men att äga en Bmw är mer att rulla på "catwalken" uppsminkad i rampljusets sken än den kvalitet som uppdagas efter att sminket tvättats bort ;)
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Vilket trams, Alex84. Kom med lite referenser för dina vilda anklagelser istället för att kalla andra för "förblindade". Glad att höra att du är nöjd med din Volvo.

Där jag bor ser jag fler E39:or än Volvos tillverkade före 2003. Om du någon gång har besökt en BMW-träff så vet du att även dessa fina bilar håller i många långa år om de sköts om på rätt sätt. Undantag finns alltid.

Wilhelm Svenselius
Länk
Förövrigt handlar tråden om N45 motorn i fall Du missat detta W2k...
Länk
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Alex84 - hade du läst mitt tidigare inlägg, så hade du vetat att jag redan är medveten om detta.

Wilhelm Svenselius
N45: Länk
Hela Nxx Familjen: Länk
------------------------------------Citat:---------------------------------------------
Det är vad jag vet bara N47 som är särskilt drabbad av kamkedjeras, och då drabbar det ändå bara en liten % av alla bilar. Måhända N45 också, men den har mig veterligen använts i rätt så få bilar, jämförelsevis (enbart 116i och 320Si enl. Wikipedia). Att andra motorer i N-serien skulle vara särskilt drabbade är vad jag vet rent påhitt, men om någon vet bättre så kom gärna med referenser.
--------------------------------Slut Citat:--------------------------------------------
Referenserna hittar Du några ax-plock från nätet här ovan ;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror att trådstartaren är mer intresserad av en bra lösning gällande haveriet än att få veta hur förblindade av statusbegär en BMW-ägare är,. Men det är ju min stilla gissning.
Tråkigt när inte BMW vill hjälpa till. Det kommer dra ner ryktet.
Ett alternativ är kanske en begagnad maskin från skroten där man ser över kamdrivningen innan montering.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Problemet ligger i brist på byte av olja samt oljefilter vart eller vartannat år...Körning många och korta sträckor med "gammal" olja gör att partiklar kommer och stör kamkedjesträckarens funktion och tillslut slutar den att fungera.

Alltså byt till ny kvalitetsolja och filter(gärna på BMW-verkstad med deras nya Value Line Service) minst vartannat år om man kör mindre än 10000 km per år så bör man kunna undvika de största problemen.

Olja är billigare än metall...

Mvh
Asken
Sant Anders-72 och den "lilla hjälp" jag bistod med var 2 alternativ.
Repa eller sälj bort som den står.
Byt sen märke ;)

Finns så mycket om kamkedje haverier mm i nyare Bmw modeller och detta är ingen tillfällighet om vissa tror det.

I GB är garantin 3år från Bmw,här 2år och i USA vet jag inte?
Oavsett så är man utelämnad till svindyra reparationer efter detta som ägare och vem f..n vill laga bilen för mer än inköps värdet man gett för den ??
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Alex84, om du läser länkarna, istället för att bara googla och posta det första som kommer upp, så skulle du också inse att de inte ger belägg för dina påståenden.

Kollar du på Länk som du postade så så ser du att det är ett reklaminlägg från en sponsor. Noll trovärdighet. Dessutom är N40/42/45/46 inte "hela Nxx-familjen". Inte ens nästan.

Ang motorer andra än N45/N47 finns det inga som helst tecken på att dessa skulle vara drabbade av kamkedjeras i någon större utsträckning. Kolla den här tråden t ex: Länk

Wilhelm Svenselius
Delvis sant Asken,men detta förklarar inte de bilar/motorer som gått mindre än 3000 mil eller hur?
Och det finns ganska många fall i detta spektrum av Bmw's där miltalet/miles varit väldigt lågt !
Din W2k fakta baseras på Wikipedia ?
Säger en del om trovärdighet detta också va?

Ratar man det ena kan allt ratas på nätet eller hur?

Och detta avr ett axplock som jag skrev,letandet kan andra göra och det finns massor av läsning även från BBC mfl.

Jag drabbas inte utan de som äger dessa motorer är de drabbade och om man vill vara "trogen" märket oavsett kostnad är det ens personliga val,men faktan kvarstår runt hörnet ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.