AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.732

BMW 318I e46 2002, LÅTER MOTORN ILLA?!?

Tjo!

Som rubriken lyder så undrar jag om motorn på min e46a facelift låter illa/tickar eller om den ska låta så? vad sägs?

Länk:
Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Sök lite på N42 (motorkoden) och kamkedja. Den motorn är inte den stabilaste i BMW-historien. Jag har själv haft en som havererade innan 10.000 mil.
(Kan räcka med med byte av kedjesträckare då det finns (tror jag) en uppdaterad variant.)
Hej Kane!
Tack för svar! ska man kunna hitta felet om jag scannar bilen med en felsökare?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Nej, troligtvis inte. Motorn låter en del även om den är frisk men det är ändå en stark rekommendation att låta någon duktig BMW-mek titta på den snarast.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kör inte mer med bilen innan du låtit en mekaniker undersöka saken närmare. Det kan t ex vara kamkedjesträckaren som Kane skriver och kör du med det kan du orsaka skador men kontakta t ex Dr Per på Länk 087110687 för en "second opinion". Det finns mycket att läsa på forumet om du använder "sök inlägg"-funktionen ovan.

Lycka till!

Asken
Kollade oljenivån och den är väldigt låg, kan det ha något med saken att göra?
Kör man längre sträckor med för låg oljenivå, dålig olja eller dåligt oljetryck (t.ex. pga oljepumpen) så är kamkedjan något som slits väldigt fort och helt enkelt sträcker på sig till den grad att kedjespännaren går i botten. Då kan kedjan börja låta en hel del.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.