AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
668

Tips på bra sänkningssats

da
31
danne n
316,-93
Hej!
Tänkte höra om någon kan rekomendera något bra fabrikat på sänkningssatser.
Jag har sänkt min 316 -93 med en 50/20 sänksats från JSS (säljs av Örebro fjäderservice). Efter denna sänkning blev bilen 10mm lägre vänster fram, 15mm lägre höger fram (skulle sänka 50mm). Där bak gick den däremot ner betydligt mer än 20mm.
Nu efer nått år med den här sänksatsen har jag bestämt mig för att köpa en ny då JSS satsen är alldeles för mjuk, bilen kränger i kurvorna.
Jag har funderat på H&R har för mig att dom har någon 60/30 sänksats, är det något att satsa på eller är det någon som har bra erfarenheter av nått annat märke?
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Satsa på märkesprylar så vet du vad du får.
Kör själv med Jamex och bilen kränger knappt i kurvorna. Ligger klistrad! Skulle sänka 40 mm, men sänkte nog 50mm.

H/R har jag hört är bra och dyra.

///Tomas
528i -86
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Absolut bästa sättet att få bort "krängning" är att byta ut ordinarie krängningshämmare mot grövre grejer.

Precis som Tomas skriver så satsa på riktiga grejer... H/R, Eibach tex.

Mvh Jocke W

da
31
danne n
316,-93
Hej!
Tack för tipsen, jag har själv bara hört gott om H/R tänkte bara kolla så att det inte fanns några negativa erfarenheter av detta märke. Men det är väl som vanligt, man får vad man betalar för.

Jocke, Innan jag sänkte bilen hade jag inte de här krängnigsproblemen. Så jag tänkte börja med en ny fjädersats samt dämpare bak, framdäparna bytte jag när jag sänkte sist.
När man sänker bilen kommer krängningshämmarna i ett annat läge pga annan vinkel på undre bärarmen, är det då viktigt att korta stagen mellan länkarm och krängningshämmare?
Vad jag förstått så går det endast att ställa toe in i framvagnen, cambervinkeln är fast. Finns det nått man kan köpa för att ändra camber vinkeln efter sänkningen?
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Danne n:

Näe... det är nog inget du behöver bekymra dig över, alltså stagen mellan länkarm och hämmare.

Tror inte det finns några "fjäderbenslager" för ändrad camber. Men du får ju genom sänkningen en mer negativ camber, som förbättrar kurvegenskaperna... men inte kursstabiliteten. Som alltid en kompromiss!

PS: Har du hämmare i bak på din bil? 316 E36 är inte standardutr. med detta. Isåfall så montera en på "stört"... jävulsk skillnad. Mindre understyrning!!

Mvh Jocke W

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Testa Elit sänkningsfjädrar. Bra pris. Finns på de flesta lokala bildelsfirmorna samt BSR, men dock lite dyrare där.

/Edvard
BMW CS # 4503
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.