|
|
|
|---|---|
|
Hej alla experter! För cirka tre veckor sedan köpte jag en begagnad BMW 320xdrive 2010. Den har orginal bmw professional stereon. Nu till problemet: Så fort jag stoppar i nyckeln i tändningen uppstår det sprakande/surrande/ploppande ljud ur alla högtalare. Dessa ljud överröstas snart av ett högt tjutande ljud, återigen från alla högtalare. Ljuden är oavsett om stereon är påslagen eller avslagen. Så fort bilen får ström. Jag har klurat lite själv och försökt testa mig fram: Om jag ställer ned ljusstyrkan till minimum på alla displayer i bilen så tjuter det inte alls lika högt. Dock så hör man "elstörningarna" tydligt då. Om jag ställer upp ljusstyrkan igen så tjuter det högt. Jag har testat att plocka ut säkringarna för stereon och då försvinner alla ljud, men såklart stereon också! Jag har sökt i veckor på forum och pratat med bmw-folk men ingen verkar ha varit med om detta. Finns det någon därute som har någon aning om vad detta kan bero på? Eller var jag kan fortsätta felsöka? Med vänlig hälsning, Margan | |
|
Låter ju som om det är två sladdar som tröttnat på att vara åtskiljda av hämmande isolering och istället hängivit sig till köttets lustar, ett ohämmat utbyte av elektroner så att säga... Eller kort sagt, någonstans är det elektrisk kontakt mellan någon signalkabel och någon som bär ström. Den som går mellan huvudenhet, alltså den i mittkonsolen, och förstärkare? Visst har E90 med Pro-ljud en separat sån? Det kan vara avskavd isolering eller ett kontaktstycke. Eftersom det har en koppling till ljusstyrkan så skulle jag väl i första hand gissa att felet är nära huvudenheten än steget. Jag skulle plocka loss huvudenheten (inte så svårt) och kolla hur kablarna bakom ser ut, om där finns något uppenbart trasigt. Wilhelm Svenselius |
|
|
Haha! :) Det låter ju faktiskt logiskt det du skriver! Ska försöka plocka lös huvudenheten imorgon då. Så hoppas jag att felet syns direkt. Dum fråga men hur vet jag om det finns en förstärkare och var den isåfall sitter? Jag var förbi en bil-el firma tidigare idag och dem gav som råd att lämna in på bmw-verkstad för felsökning. Då närmaste bmw-verkstad finns 25 mil från var jag bor så hoppas jag kunna lösa detta själv. Tack för ditt snabba svar Willhelm! |
|
|
Har du diskanter i dörrsidorna? Om ja, så har du ett slutsteg under "lådan" på vänster sida i bagaget. Har du inte diskanter så har du inget annat slutsteg än stereon :) (Utgår från att ljudsystemet är original) Mvh Sahi |
|
| Diskanterna ska alltså sitta på framdörrarna, mot instrumentbrädan sett. Så som det ser ut i denna bild Länk | |
|
Var så god. Jag är långt ifrån expert på ämnet men lite har jag rivit i mina egna bilar... dock inte just E90, tyvärr. Jag har sökt lite men inte helt lätt att säga säkert om du har en separat förstärkare utan att veta mer exakt vilken utrustning du har. Men de bättre ljudsystemen har det och den sitter då på vänster(?) sida bak. Annars drivs högtalarna direkt från huvudenheten precis som en gammal vanlig bilstereo. Lämna in på verkstad hade varit mitt förslag om du inte hittar några uppenbara fel. Om du lyckas lokalisera kablarna kan du ju förvisso mäta varje sladd var för sig med multimeter och se om det är några kortisar. Kan vara en smula pilligt. Det går rätt ofta att hitta guider på nätet som visar hur saker sitter ihop, för folk gör ju ofta hembyggda uppgraderingar av ljudet i dessa bilar. Wilhelm Svenselius |
|
|
Jag utgår också från att ljudsystemet är original. Vilket det verkar vara. Okej, tack för att du förtydligade med bilden. Jag har inga sådana "diskanter", endast högtalaren i dörren. Den som man ser under diskanten du länkade till. Så då har jag alltså ingen förstärkare i bagaget?! |
|
|
Nope, då har du "standardljud", utan separat förstärkare. Det minskar ju antalet felkällor en smula. Skulle kunna vara fel internt i huvudenheten. Vet inte om de går att laga men sådana kan du köpa begagnade på eBay och byta själv om du är någorlunda händig, men vore kanske bra att försöka vara säker på om det är den först. Du kanske får bege dig till BMW trots allt... Vore jag du skulle jag fortfarande försöka plocka ut den och ta en titt på kablaget bakom. Om du känner dig bekväm med att göra ett sånt ingrepp själv dvs. Wilhelm Svenselius |
|
thekinglives |
fick liknande fenomen när jag kopplat upp bilen mot datorn en gång... För mig löstes problemet genom att koppla loss minuspolen från batteriet några minuter.... Kanske inte hjälper dig men kostar ju inte mer än att du får ställa om klockan;) |
|
Hej Margan Jag undrar hur har det gått med störnings ljudet?? Jag har en 325cd 2010 det låter exak som din!! Så fort jag plockar bort slutsteget så försvinner störningen. Mvh Robert |
|
|
Hej! Var det någon som fick till detta? Har samma problem, om jag sänker ljuset på instrumentpaelen så låter det nästan ingenting men höjer jag det så låter det mer.. |
|
|
Hej! Jag fick bort ljudet! Tog helt enkelt bort stereon för att kolla hur det såg ut bakom. Kunde inte se något konstigt. Så jag flyttade lite på (signalkabeln?) som satt fast med kardborre bakom stereon, satte tillbaka stereon och vips så var ljudet helt borta. Gissar att det vart något överslag i kablaget. Hoppas detta löser problemet för dig/er också! :) mvh Margan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.