AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.460

Går det att ta ner lambdasonden på en E32?

Sida 2 av 2
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Någon som vet vilken signal som styr momentanbränslemätaren? Kan ju vara fel på denna signal som ger dessa förbrukningar.

Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kollar i Bentley E34 och det är mycket riktigt +5V till ECT (Engine Coolant Temperature) sensorn. Det är den brun/röda kabeln som +5V supply.

Och värdena var mycket riktigt hämtade från Bentley E34.

Det är antingen instrumentklustret själv som räknar ut detta, eller så är det färddatorn som gör det och skickar till instrumentklustret.
Fast det ska räcka med tre signaler
- öppningstiden av spridarna (ECU=>IC)
- varvtalet (ECU=>IC)
- hastigheten (differential=>ECU=>IC)

Ska tilläggas att jag spekulerar ganske brett just nu, ska se om jag har något som beskriver ovanstående.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En titt i elschemat säger följande
ECU ===> engine speed ===> IC
ECU ===> kva (fuel consumption / load) ===> IC
ECU <=== vehicle speed <=== IC

Baserat på detta så är det antagligen som så att IC (Instrument Cluster) tar signalerna "engine speed" och "fuel consumption / load" från ECU'n och tillsammans med bilens hastighet (som den redan har från differentialen) så beräknar den fram momentanförbrukningen.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
OK tack för infon. Jag skall titta vidare på det. Gasspjälskontakten går ju att vrida för att ställa in den. Den har ju en microbrytare som aktiveras vid tomgång i bottenläget. Den ger signal till tomgångsmotorn/-spjället via DMR:n så det blir en jämn tomgång. Går det att höja tomgången och därefter efterjustera gasspjälskontakten? Eller har någon sett en bra beskrivning på injustering av gasspjällkontakten? Skulle vilja kolla så den står rätt. Skall nu varmköra motorn för att ta resistansen i temperatursensorn med varm motor, men vad jag kan se nu efter mina mätningar så följer resistansen motortemperaturen dvs med ökande motortemp så minskar resistansen, vilket den borde göra, men sen är frågan om det är rätt värde. Återkommer med mätvärde!

Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är två saker du ska kolla med gasspjällkontakten (den gör ändåså inte mer än dessa två saker).

Kontrollera att mikrobrytaren för stängt gasspjäll fungerar (switchar precis innan gasspjället stängs - dvs vilar mot stoppskruven).
Kontrollera att mikrobrytaren för WOT fungerar (switchar precis innan gasspjället är helt öppet).

Är ju inte så lysande om gasspjällkontakten är trasig och signalerar till motorstyrenheten att det är WOT hela tiden :-) Det är ju en signal som säger till motorstyrenheten att gå ur closed loop och feta på. Fast å andra sidan bör motorstyrsystemet fatta att något är fel om den får WOT hela tiden.

Tomgångsvarvtalet kan inte ändras, detta styr motorstyrenheten genom att skicka korta eller långa duty cycles som får en magnetventil att vilja öppna sig (ju längre duty cycle desto kraftigare magnetfält bildas och ju mer orkar den öppna ventilen).
Gasspjällskontakten används, precis som du säger, endast för att informera motorstyrenheten om att gasspjället är stängt och den bör snart aktivera tomgångsmotorn.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Kollat gasspjällskontakten. När gasvajern är i tomgångsläge/ursprungsläge så hörs ett switchande men inget på fullgas. Switchandet hörs både då gasvajern kommer från ett mer öppet spjäll eller om spjälet börjar öppna sig dvs runt gasvajerns vilopunkt helt i tomgångsläge, men inget på fullgas. Hoppas beskrivningen blev begriplig. Är detta OK?

Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jomen, förstår!

Borde vara ett klick vid WOT också, men någonstans i bakhuvudet vill jag minnas att det inte var ett hörbart klick utan bara något jag mätte upp (man mäter ju över de tre pinnarna för en sluten/öppen krets).

Om det är mittenpinnen som är delad och vardera ytterpinne representerar tomgång respektive fullgas - tror det var så. Får kolla, fast detta ska stå i Bentley.

Men däremot kan jag kolla på hur min beter sig, blir senare ikväll.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Ja det vore jättesnällt om du ville lyssna. Om jag fattade dig rätt så kan man använda voltmeterns ringfunktion och höra om kontakt mellan stiften finns. Dvs mellan mittre stiftet och respektive de yttre beroende på spjällets läge. Om man ställer gassjällkontakten så vrider man väl kontakten tills man får ledning i nederläget så tomgångsmotorn får signal, men då är ju inte det övre läget ställbart. OK?

Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis, om gasspjällsensorn av någon anledning varit demonterad så kan den behövas justeras in så att den täcker in båda lägen.

Fast man börjar ju med att få till stoppskruven så att spjället stannar där det ska vid tomgång. Därefter kan man dubbelkolla att gasspjällsensorn beter sig som den ska. Men har man inte demonterat den så ska man inte behöva gör någon justering på den - dvs om den är orörd så låt den vara det!

Nedan gäller M30-motorer utan EML och med manuell låda. Nu är bilden på ett gasspjäll från en E30 323i men det är sak samma där.
Länk

Mittenstiftet kallas 18.
Stiftet till vänster (sett i bilden) kallas 2.
Stiftet till höger (sett i bilden) kallas 3.
Dessa nummer står till och med på kontakten.

Stift 2 och 18 signalerar idle
Stift 3 och 18 signalerar WOT

Vid idle ska det vara kontinuitet mellan 2-18
Vid WOT ska det vara kontinuitet mellan 3-18

Värt att kontrollera att du har spänningen fram till gasspjällkontakten också. Slå på tändningen, mät spänningen mellan mittenstiftet och någon av de två yttre pinnarna (på sladdens kontaktdon).
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Tackar för infon. Jag har kontrollerat funktionen mellan stiften. Blev väldigt förvånad att funktionen kom och gick. Det visade sig att oxider störde mätningarna, så rengöring och elektronikrengöringsspray fick det bli. Jag kan inte se att jag har någon stoppskruv och upplevde att ytterkabeln till gasvajern drog i gasspjällkontakten, så lite justering och ny kontroll och funktionen var där. Provkörning och vad jag upplever är att momentanbränslemätaren är mycket mer livlig nu efter ny lambdasond och går högt mycket högre än jag tidigare sett. Fel eller rätt är svårt att se eller förstå. Kontrollerade tempsensorn efter körning 0,25 kOhm vid driftstemperatur och 3,68 kOhm vid 14 grader celsius. Vad jag kan förstå så kan det vara OK. Får se vad ombesiktningen säger i slutet av veckan. Skall ta felkoderna igen och mer kan jag inte göra. Oljebyte är också gjort inför besiktningen.

Ulf
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Lite feedback efter besiktningen, Samtliga avgasvärden speglade den nya lambdan så frid och fröjd. Den livliga momentanbränslemätaren verkar ock så ha levt upp. Det hängde en droppe motorolja på avtappningspluggen och det blev ombesiktning pga oljeläckage motor. Helt torra och rena plåtar men ändå ombesiktning. Har sett att några droppar rinner från den främre packboxen men i min värld inget att göra något åt. Nu blev det ombesiktning så får titta på det. Någon som gjort denna packbox och har goda råd? Måste man ta kylaren eller går det ändå? Alla råd mottages med stor tacksamhet.

Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Glömde ju att ge feedback på gasspjällssensorn (provade på min E34 535i).
Funktionaliteten är precis som jag beskrev i mitt förra inlägg. Det klickar dock bara runt tomgångsläget (dvs inget klickande vid WOT).

Om gasspjällssensorn klickar till precis när man öppnar upp gasspjället från dess läge vid tomgång så ska det fungera i andra läget också. Men alltid värt att kontrollera genom att koppla in en kontinuitetstestet på multimetern och trycka gaspedalen mot botten. Innan gaspedalen nått bottenläget så ska det ljuda från multimetern.

Hmmm, ska behövas en hel del oljeläckage innan det blir underkänt. Har bytt denna men då gjorde jag det med motorn urlyft ur bilen så den erfarenheten är inte direkt applicerbar på ditt problem.
Det borde gå att iallafall få bort den, det är väl att driva in den som det kan bli lite ont om svängutrymme med ett slagverktyg. Men med ett slagverktyg som tar så liten plats som möjligt så kan det vara möjligt. Men ovanstående är dock mest spekulationer, har inte provat själv i praktiken.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Tack för feedbacken. Stämmer med vad jag också hörde och kände. Hängde tre små droppar på avtappningspluggen och området runt den och då ombesiktning för läckage. Kollade noga igår och det var väldigt konstigt då en bit av oljesumpens packning på vänster sida stack ut och via detta så kom det en minidroppe då och då, då motorn var varm. Inga pölar under bilen och aldrig påfyllning så små mängder. Istället för att ta ner sumpen vilket leder långt så har jag gjort extremt rent och skall avsluta med aceton. Efter det skall jag lägga en sträng packningssilikon över skarven och låta det härda. Kan avhjälpa det hela men annars får jag plocka ner sumpen och byta packning. Undrar om det går att göra med motorn i bilen? Om man lossar sumpen går det att vrida den så mycket att det går att ta bort den gamla packningen på plats? Annars blir det en orimlig åtgärd för detta minimala fel.

Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, oljetrågspackningen går att byta med motorn i bilen. Du måste dock hissa upp motorn / vinkla den bakåt något för att få tillräckligt med clearence.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.