AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.457

Går det att ta ner lambdasonden på en E32?

Sida 1 av 2
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Någon som bytat lambda sonden på en E32:a och vet om det går att göra med avgasröret på plats? Eller man måste ta ner avgasröret. Alla tips mottages tacksamt!

Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
BMW's egna verkstadsmanual lossar avgassystemet för att kunna vinkla hela systemet nedåt tillräckligt mycket för att kunna komma åt lambdasensorn.

De lossar på muttrarna som håller ihop byxrören med grenrören så det sitter löst (men delar inte på det helt - gör det enklare att få ihop det igen). De hakar bort mittendämparen ur dess gummifästen och lossar även bakdämparen från dess fäste. Samt supportar hela avgasssystemet.

Såhär sitter iallafall lambdasensorn - om det kan vara till någon tröst.
Länk
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Tackar för tipsen! Lambdasonderna brukar sitt som bara tusan och det blir ju inte bättre av att det är svårt att komma till. Tog du ur lambdasonden på det avgassystem som du skickade foto på? Inte lätt att värma heller då det är trångt. Blir väl helgens jobb så får se hur det går.

Ulf
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Kommer Du ihåg vilken storlek det var på lambdahylsan? Bara så man har rätt hemma. Var det i TIS-en du hittat beskrivningen? Jag har letat men ej hittat något. Under vad låg beskrivningen?

Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bilden kom från när jag renoverade min motor för längesedan. Tog aldrig bort sensorn, då jag inte hade några planer att byta den. Eftersom de kan sitta fast rejält hårt så ville jag inte brottas med den i onödan.

Yes, det är TIS. Eller på den tiden var det ju i pärmar eller på mikrofilm. Kapitel 11-78/3.1 var det iallafall. Stod inte storlek, ska kolla Bentley.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nope, hittar ingn uppgift om storlek vare sig i Bentley, Haynes eller So wird's gemacht.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Bra tips! Jo jag hade mikrofilmerna. Får kolla imorgon. Det slog mig att det är inte ofta man tittar där. Hade helt glömt det. Nyckelvidden får jag kolla imorgon då jag får den nya. Vore bra om man kunde skära av övre delen av sensorn och sätta på en kort krafthylsa som är hel runt om och inte slitsad. Att dra runt vill man ju inte, då är det kört. Då jag skulle byta främre avgasrör med katen, så har jag ibland sågat ur lambda och satt den i skruvstycket och rensat bort gängan med rörtång, men det går ju inte nu.

Ulf
Borde gå att byta på plats utan att ta ner nåt. Bytte sonden på min E34, exakt samma position/vinkel på sonden som på den bild BMW-Slangen länkade. Sonden sitter givetvis på ovansidan mot golvet till...Nyckel vidden är 22 mm, om jag minns rätt. Jag gjorde som så att jag hissade upp bilen, satte ett stöd underifrån för avgassystemet (ville INTE fresta på bultförband/upphängningar i onödan), med stödet så var systemet "stumt" o flexade inte mycket. Minns jag rätt så köpte jag en lambdahylsa på Biltema som dessvärre inte funkade, trots att jag drog ihop hylsan med två kraftiga slangklämmor. Iaf, efter att ha badat gängorna i rostspray så gjorde jag ett försök med 22 mm nyckeln, det lossnade förvånansvärt enkelt trots att den gissningsvis suttit där 13-14 år.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Dawwe : Var det en u-ringnyckel du använde? Med en sådan är det nog som du säger inte nödvändigt att ta ned avgassystemet - men då ska man ha lite tur att det lossnar någorlunda lätt.
Annars utgår jag ifrån att övriga reparationsinstruktioner använder sig av någon typ av hylsa och då behöver man det extra utrymmet.
Fast är man inte rädd om lambdasensorn så kan man prova först med en 6-kantig ringnyckel (klipp av sladd, spruta rostspray, låt stå några timmar och sedan försöka) - skulle det fungera så är det riktigt nice! Om inte, ja då får man gå vidare.

@Topgun007 : Är du inte rädd om nuvarande lambda så borde du kunna kapa av övre delen (bågfil, kapskiva eller liknande) och sätta en kraftig 6-kantig hylsa med ledhandtag eller 6-kantig ringnyckel och knacka på ledhandtag/ringnyckel och "simulera" en mutterknackare. Det är just den där knackande/slående snabba men kraftiga impulsen som gör att det ofta lossnar utan att dra sönder gängor/skruvar. Ska man lossa genom att dra med ett konstant högt vridmoment så krävs det mycket högre kontinuerligt vridmoment vilket ökar risken markant att dra sönder något.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Ja ytterligare bra tips. Får se då jag får upp bilen i luften, och så fort den nya lambdan kommer så bär det av. Ja lite slag och mycket rostlösare som bryter upp den hårda bindningen gör gott. Det är ju 25 år som skall övervinnas! Jag tror inte man kommer till med mutterdragare inte ens med långa förlängare och polhemsknut, men får se då jag ser det i verkligheten. Vore bra med en hel hylsa med sexkant. Går det så skall jag såga av sensorn över mutterdelen. Detta ger ett stabilare ingrepp. Med ringnycklar, tolvkants, så finns det chansen att det slirar över och då blir det genast värre. Med lambdasensor gäller det att ha tur, då de kan sitta som svetsade!

Ulf
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Var får man tag i en sexkants ringnyckel? Jag har tittat i kataloger men inte hittat.

Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Biltema, Swedol, Mekonomen, AutoExperten, Wurth.... Ehum, varsomhelst faktiskt :-)

EDIT : Var nyss på Swedol och de hade bara 6-kant på vissa spärringnycklar (typ 13 mm och uppåt). Och nu hittar jag inte ens de 6-kantiga på Biltema. Var tusan fick jag tag i alla mina!?! :-) Jag får ta en titt i garaget och se vad det står på dem...
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Ja jag har tittat överallt och hittar bara 12 kant och det går inte. För osäkert och lätt att göra runt.

Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag får ta tillbaka en hel del av mitt uttalande "varsomhelst"... Förr var det iallafall så, nu hittar jag tex inget på Biltema och endast Hazet 6,7,8,9 mm hos Wurth och bara ringspärrnycklar hos Swedol.

@Topgun007 : Jag hittar heller ingenting :-(

Tog mig en titt på min uppsättning och det är AmPro så jag har köpt dessa på Swedol för många år sedan. Då ska jag hålla hårt i dessa!
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Ja då var jobbet gjort och jag tänkte ge lite feedback hur jag gjorde. Jobbade med orört avgassystem och gick in från vänster sida. Knackade en hel del på sensorn så att porslinet inne i den skulle spräckas. Sågade av den på längden så en liten krafthylsa passade. Pallade under avgasröret så det gick att ta i med kraft. Eftersom det var så trångt och mycket brännbart i närheten så tog jag inte gassvetsen utan kylde med kylspray. Skall ju bli 40 minusgrader. Rostlösande olja i mängd och sedan ett stadigt tag med krafthylsan och den släppte. Drog gängan med den gamla sensorn och ett högtemperatur specialfett så den gick lätt med handkraft. Dit med den nya. Hade sedan ingen lambdahylsa som passade och ingen i närheten att köpa. Jag tillverkade av en 22 mm ringnykel tolvkant en lämplig nyckel genom att korta den och skära upp en spalt i ringen för kablarna. Sensorn skulle dras med 55 Nm så omräknat till min gjorda nyckel ca 30 kp´s belastning. Återstår nu att se om detta avhjälper felet eller om det är något annat. Men efter 25 år så kan det mycket väl vara sensonr som gett upp. Tempgivare kan ju också ha gett upp och då blir det chock hela tiden, men nu är det test som först gäller så får vi se hur det blev. Tack för diskussionen. Alltid trevligt att prara om ett problem innan man ger sig på det.

Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Trevligt med feedback! Uppskattas!

Så om man sågar av lambdasonden så finns det tillräckligt med plats för en krafthylsa och ledhandtag utan att sänka ned avgassystemet?

Jo, jag undrar själv när man lambdasensor på min E34 535i ska sluta fungera, eller när katalysatorn ger upp. Det är liksom 25 år gamla komponenter som gått över 40 000 mil!

Tempgivaren är dock enkel att mäta om den ger rimliga värden då den är en helt vanlig NTC-tempgivare.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Hissade upp bilen en halv meter i luften och så fyra pallbockar. Ja det finns en "hel del plats" att jobba med om man går in från vänster. Jag fick plats med en liten bågfil och kunde såga av sensorn. Vinkelslip går inte då den inte får plats inte ens Dremeln går in men för hand går det med lite god vilja. Porslinet är ju stenhårt, så det får man knacka sönder. Sågade en anvisning på ovansidan och knackade lätt med hammaren och då öppnade den upp sig och bara att bryta några gånger fram och tillbaka så gick den av. Hade den inte släpt så hade jag sänkt avgassystemet och tagit mutterdragaren men 1100 Nm vill man ju inte leka med hur som helst. Drar ju sönder det mesta. Har du köpt något avgassystem till din E32:a någon gång? Och var köpte du det? Mina värmeplåtar var lite rostade så för eller senare blir det att köpa nytt.
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Feedback efter test dvs körning. Ingen felkod lambdasond men fortfarande höga förbrukningsvärden vid gaspådrag. Uppför sig inte som innan! Tänkte kontrollera tempsensorn som ger DME:n signal. Kan inte hitta resistansvärde någonstans och det skall ju vara kopplat till temperaturen. Vilken spänning matas senson med? Någon som har koll på detta? Med ökande temperatur så skall ju resistansen minska. Någon bra testmetod?

Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den bör matas med +12V, får kolla elschema senare ikväll. Första steget är ju annars att verifiera att du har +12V i kontakten.

Jag vill dock minnas att om motorstyrenheten inte får någon vettig signal från temperatursensorn så sätter den en felkod - har du möjlighet att kolla felkoder?

Det är den blåa givaren på termostathuset som går till motorstyrenheten. Enklaste testmetod är ju att koppla bort sladden och mät på givaren direkt vid två tidpunkter; när motorn är kall och när motorn är driftsvarm.

Här är riktvärdenvärden (tagna från Bentley om jag minns rätt) som du bör hamna inom
-10 Celsius => 7-11.6 kOhm
20 Celsius => 2.1-2.9 kOhm
80 Celsius => 0.27-0.40 kOhm
To
435
Topgun007
3.23i -84
5.18i -92
5.28i -99
7.30i -89
3.23ti - 97
3.20i -99
Tackar. Jag har Bentlys maual för E32:an men inga mätvärden på resistansen. Låg under avsnitt 170-4. Plockar felkoderna på lite olika sätt beroende på bil. På E32:an använder jag Peak Research och den ger inga felkoder just nu. Den gav lambdasonden innan byte dvs felkod 1C. Verkar som DME:n matar sonden med 5 V. Bilen har blivit otroligt känslig för gaspådrag. Mätaren flyger upp till höger och försvinner så har det inte varit innan. Måttligt gaspådrag en två liter milen och mer så har det inte varit.

Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, +5V är nog ett ännu rimligare antagande. Har Bentley för både E32 och E34, fast denna motor och motorstyrsystem är ju identiska mellan dessa. Ska ta mig en extra titt när jag kommer hem.

Ok, fint - Har också Peake Research verktyget.

Här är iallafall temperatursensorn till motorstyrenheten utpekad utifall någon som läser denna tråden är osäker.
Länk

Hmmm, man hade ju mer än gärna velat ha lite live data ut från motorstyrsystemet - hade ju gärna velat se open/closed loop status, LTFT, STFT och lambdasensor vid olika driftsförhålladen. Någon som vet om detta är möjligt att få ut ur en Motronic 1.3 styrsystem?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.