AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.134

Oljedoft i kupen efter "hård körning"

pk
6
pkarl
528iA Touring -98
Hej!
Har ganska nyligen inhandlat en bmw 528i touring av årsmodell 1998.
Bilen har gått väldigt bra men känner dock av en svag oljedoft efter det att jag har kört på landsväg och sedan saktar ner. Doften försvinner dock ganska snabbt men i o med att jag var med om en bil som brann ner p g a oljeläckage (audi 100) så vill jag på alla sätt vis fixa detta.

Jag bytte olja nu i helgen och kunde inte hitta något "klet" i locket eller oljesticka vilket jag hoppas säger mig att det inte är frågan om vevhusventilationen som har täppt igen.

Då återstår vad jag har förstått ventilkåpspackningen. Men, innan jag nu köper en ny sådan, kan det vara något annat som orsakar doften? Hur kan jag vara säker på att det är ventilkåpspackningen?

Mvh
Patrik Karlsson
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Oljeläckage.......från lådan eller motorn, har du kollat grenrör....inte bara för läckage men sprickor.......dåligt kupefilter..........men gisar som sagt på grenrör eller annt olje läckage som hamnar droppar på avgassystemet vilket ger denna doft......

Kollat under bilen när bilen är varm? Kanske en polare kan sitta och gasa lite inne I bilen medans du kollar under bilen när motorn är riktig varm..........

Kanske ett gfel relaterat till motorn eller modell....vet inte själv då jag inte ägt en E39 med sexa.....

mvh marineutter
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Ojjjj.....glömde det viktigaste....kola givetvis EGR och vevhusventilationen...........

Lycka till!

mvh marineutter
pk
6
pkarl
528iA Touring -98
Hej!
Tack för svaret. Får kolla närmare på grenröret efter läckage. En annan sak jag tänkt på är kupefiltrer där själva "låsmekanismen" till filtret är borta och istället ditsatt med buntband. Kanske är det som gör att det ej tätar ordentligt? Frågan är bara vart jag hittar en ny sådan och vad jag skall söka efter?
Vevhusventilation säger du..Borde då inte jag hitta "klegg" i oljan (oljesticka samt oljelock). Hade detta problem i vår Saab 9:5 och då var det klegg på oljestickan och locket.

//Patrik
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det syns ganska bra på plåtskärmen ovanför grenröret om det finns färskt oljekladd där. Det rinner vanligtvis ner över den och vidare ner på grenröret om ventilkåpspackningen läcker. Så länge man har fart ventileras röken bort. Saktar man ner kommer det in i kupén.
Jag har likadant bil samma problem och ska byta packningen.
pk
6
pkarl
528iA Touring -98
Tack för alla svar. Tyckte mig se att det var lite "fuktigt" under ventilkåpspackningen samt en liten "intorkad" pöl på plåten över grenröret. Tog det lugnt på hemvägen så jag kände aldrig någon olje doft när jag stannade bilen.
Kommer därför att inhandla en ny.

//Patrik
Jag handlade här, hade det hemma på 3 dagar.
Länk
gummibussningarna till bultarna köpte jag dock på bmw.
pk
6
pkarl
528iA Touring -98
Tack för länken!

//Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.