AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.214

Köpa en E36 Cab - erfarenheter och råd?

Sida 2 av 3
Var i kontakt med bilfirman i Helsingborg och frågade efter kopia på serviceboken (den har ju inte gått så långt så det är mindre än en sida) men de vägrade skicka någon. Är det vanligt man förvägras det? Det är första gången för mig det händer och de flesta handlare brukar maila eller faxa utan knot.

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Den firman har väldigt många importbilar som är nyintagna, iaf för nån månad sen när jag kollade lite på deras utbud.

Det luktar skumt, att ta en bild i boken och maila är ju inget svårt och har man inget att dölja så...
Till saken hör ju att det fanns en annan firma i Helsingborg som importerade bilar med skruvade mätare. Finns nog trådar om det här i forumet. Kanske det finns något samband med dessa firmor? Att starta nya firmor med nya namn är ett bra sätt att bli av med svärtan från tidigare affärer..

Nu är det iofs en relativt gammal bil och på dem är det mer rostfriheten och skicket än miltalet som är avgörande för värdet, men skruvar man ner från 24.000 till 14.000 mil så är det ändå ett ganska allvarligt fusk.

Har också sett andra annonser på bilar importerade från USA där bilen fortfarande har mätarställning i miles, men bilen säljs som om mätaren visar km..
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Nu kommer jag att låta tråkig, men, inte sällan finns det ett skäl till att priset på en bil är lågt. Inte sällan är det något som inte står rätt till. En bilfirma som inte omedelbart skickar / faxar / mailar kopia på en servicebok till en kund? Går bort direkt i min värld.

Jag länkade till några förslag ovan. Har du kollat upp några av dem?

Men vem vet, om du är tillräckligt ihärdig så kanske du hittar rätt bil.

E
Det gäller att ha tid att åka längre sträckor om man skall titta på något. Utöver den mögliga som jag kollat på i Göteborg så finns bara en i Vara av de i prisklassen upp till 50.000 med manuell låda. Sen kommer en nyimporterad e46a i skövde för 70.000.

Framåt påsken kommer jag säkert att åka och kika på någon, men har inte bestämt än vilken/vilka jag skall börja med. Vi får väl se vad som finns utannonserat då.

Håvas i Helsingborg har lackat försäkringsjobb åt både Bilpartner och Hedbergs. Har funnits i många år så super oseriösa kan dom nog inte vara.

Vet dock inget om hur dom bemöter kunder för bilförsäljning men bilar lyckas dom sälja iaf.

/Martin
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kapar tråden lite. TS fick mig att känna att jag behöver en cab. Är rätt mycket inne på att även jag köpa en runt e36 runt 30k men så börjar man googla och ja...

Ska man nöja sig med lite rufs i flinten för runt 30 eller blir man lyckligare av att ta upp lite höjd på det hela? Viktigt för mig med mina "extrabilar" är att det finns en rimlighet att göra en vettig exit eftersom det hela tiden dyker upp nya planer a.k.a bilbytarsjukan. Så till frågan, vad tror ni om den här? Länk

ji
1
jimmyboy_666
Bmw E36 cab -99
Köpte själv min första bmw förra hösten. En e36 cab årsmodell -99.
Skulle eg bara titta på den för att få provköra en cab då jag var inne på att lägga mer pengar eg.
Kan säga att det blev affär direkt. Fanns inte mkt och klaga på och bilen var väldigt välskött. Är ju så med sommarbilar att oftast är de väldigt nogrannt ompysslade och lättare och hålla iordning då de slipper allt salt på vintervägar.
Mitt tips är och vara lite kall och vara beredd att åka en bit för och hitta drömpärlan. Men att 30 000kr räcker till en schysst sommarbil..Absolut det tror jag. Spec i dessa tider då saker och ting är svårsålda.
Dock är det väl så med cabbar att hösten är köparens marknad för bättre priser.

E
1.156
E
320 ci cab -04
Utan att göra någon djupdykning så tycker jag att det verkar vara ett ok val. Se till att få med hardtoppen, vindskyddet, sommar och vinterdäck i priset.

Kolla dock noga att bilen är rostfri. Särskilt längs ner på dörrar, motorhuv och bagagelucka.

E
Gjorde en carfax på Länk SYZ694 men den verkar vara skruvad ungefär 10.000 mil så den bilen går fetbort.

Märkligt är också att den är avställd 2014-01-01 och påställd igen 2014-01-11. Vem ställer av en bil i 10 dagar?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kanske för att man vill byta försäkringsbolag?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kapar tråden igen. Tusen tack stooges, ordning och reda på grejerna och en smidig och trevlig affär. Bilen var precis så som du beskrev, riktigt fräsch. Bilen kändes tajt och fin de 32 milen från Oskarshamn, de första 10 milen nedcabbat :) Förstår inte hur din fru kunde klaga på att sportsystemet lät för mycket, det var ju helt underbart :)

Till TS, lycka till i fortsatta jakten, ditt "fel" att jag kom på att jag behövde en cab igen :)
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Gott att det gick bra hela vägen hem Robert.
Visst låter den ljuvligt :) Ta väl hand om den.
Det är väl bara så för att dom ska ha något att anmärka på ;)

Nu får jag börja min jakt på nästa objekt.
Kul med en trevlig affär. Ni andra som också köper en cab nu i vår får gärna skriva om köpet och hur bilen motsvarar förväntningarna. Det är framförallt skicket i förhållande till priset som jag är nyfiken på.

Om man kikar på de annonser som finns nu så är ganska många av bilarna i sämre skick än Stooges/Roberts bil men ändå ganska högt prissatta, en del ganska långt över det rellea värdet.
Anar jag en viss desperation i annonsen här?: Länk

Priset är nog lite för högt jämfört med andra objekt i samma skick. Att byta cab går på runt 6000 kr om hela måste bytas (dvs trasig dragkedja gör att man kanske inte enkelt kan byta bakrutan)

Vi får väl se hur många som tar sig upp till Åmotsfors på söndag..

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Hur går det c_olsson? Du ville ha återkoppling och här kommer den. Bilen jag köpte av Stooges har rullat på som den ska, inga som helst problem, otroligt trevlig vagn. Byter hus och har en del renoveringar, så ser den här sommaren försvinna, så därför får någon annan ta vid cabben. Vill du ha en riktigt bra E36, köp min om du inte redan handlat :)

Tar gärna emot synpunkter på annonsen. Priset går att diskutera, alltid lättare att sänka än att höja. Att jag maskade regplåten beror på att jag helt enkelt inte orkar ha massa dårar ringandes, telefonnumret är oreggat :) Inte hela världen om jag inte säljer den, men vad tror ni? Några generalfel i annonsen? Länk
Just nu ligger jag lite lågt eftersom jag är på väg utomlands på semester. Har inte haft så mycket tid heller innan dess. Hade dock en affär på gång, men säljaren ville inte acceptera mitt bud (bilen hade en hel del brister, dock ingen rost). Nu är det semesterstängt så vi får se hur det går där. Annars tänkte jag kolla lite på bilar under själva semestern då tiden räcker till bättre samt att man har bättre möjligheter att resa runt lite.

Vad det gäller annonsen så verkar den ok och ganska tydlig. Det är en hel del blocketannonser som maskerar bilarnas defekter och tydliga bilder uppskattas därför. Jag tror bilen kommer att bli såld relativt snabbt.

Är den kvar när jag kommer tillbaks från semestern så tar jag nog en titt då.
Jag har precis köpt en E36 cab. Var och kollade på 4 st i Skaraborg och den ena var risigare än den andra. Bucklor, repor, trasiga cabbar, slitna skinninredningar, och sönderstylade. Trots detta var det bilar som annonserades ut för strax under 50 000kr. Tillsist sprang jag på en 328 i kanonskick, allt fungerar och lack samt inredning är i mycket fint skick(cabben ser nästan ny ut).Bilen annonserades för 49 av en bilfirma. Efter provkörning förhandlades priset ner till 42 och det blev affär. Min erfarenhet säger att bilar för 30 kan ge mer bekymmer än glädje. Men till hösten kanske det ser ut på ett annat sätt.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Och min erfarenhet säger att det finns felprisade bilar i alla prisklasser, du kan tveklöst hitta en fin cab för runt 30, vilket bland andra min är ett levande bevis på. Men grattis till nya bilen, hoppas du får ordning på problemet med att den inte går som den ska. Hade du köpt min hade du inte haft några bekymmer alls ;)
Köper man på bilfirma så får man räkna med att priset hamnar runt 10.000 kr högre än vid privat köp. Så 42k motsvarar ett privatpris på runt 32-33k vilket är ett OK pris för en välutrustad 328.

Många av de bilar som är ute nu för 35-37k är som B-G skriver ganska risiga och i vissa fall inte värda mer än runt 15-20k. Många tror ju att det är guldklimpar man sitter på..

Det syns dock relativt snabbt hur bra skick bilen är i. Många bilar är söndermöglade eftersom de stått utomhus på vintern utan att man haft fuktslukare i bilen. Rost i skärmkanter är också vanliga.

Själv ligger jag lite på is med letandet just nu eftersom semestern blev lite dyr så jag får spara ihop lite nya pengar först :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.