AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.215

Köpa en E36 Cab - erfarenheter och råd?

Sida 1 av 3
Tänkte skaffa en E36 cab som sommarbil men även för övningskörningsändamål eftersom familjebilarna har automatväxel och barnen börjar närma sig körkortsåldern.

Har därför under en period kollat efter lämpliga bilar till salu i prisklassen runt 30.000 kr

Kraven är inte så höga:

- Måste ha manuell låda
- Svart skinnklädsel
- Relativt rostfri
- Skaplig hel och tät cab

- Motorns effekt har ingen betydelse så allt från 318 går bra.

Var och tittade på denna Länk men den har stått utomhus hela vintern med otät cab och var helt möglig och blöt inuti. Caben är utsliten och behöver bytas. Ganska mycket repor och lackskador. Fanns en del rost också. Kändes inte värd 30.000 i varje fall.

I Malmö fanns nyligen två E36or som vardera såldes för ca 30k vardera. Dessa verkade OK och i varje fall bättre skick. De såldes relativt snabbt också.

För närvarande finns dessa intressanta annonser och jag undrar om nån redan varit och kollat på dessa bilar och kan sammanfatta era intryck eller om ni rent av redan köpt dem..

- I Powerbörsen finns en blåsvart 320 i Oskarshamn för 35.000kr. Den ser bra ut på bild. Det är lite långt att åka till Oskarshamn för mig så denna bil ligger lite på is just nu. Har nån varit och kollat på den?

- I Helsingborg finns denna Länk för 38.000kr. Ser skaplig ut på bild men kanske något i överkant prismässigt. Falskt regnummer och ingen synlig regskylt tyder på tveksam bakgrund hos bilen så den går helt bort.

- Denna finns i stockholm och verkar skaplig men saknar bakre nackskydd: Länk
Nån borde väl ha varit och kollat på denna bil?

- I Sigtuna finns denna: Länk
Ser bra ut, har manuell cab. Något överkant i pris kanske.

Några kommentar kring dessa bilar? Då de flesta finns lite för långt bort så är det svårt att hinna med att åka och titta på dem så man väntar nog in nån som finns lite närmare.

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Bakre nackskydd kom ihopa med överrullningssydd och det kan ju vara en bra säkerhetsfunktion - men hur pigg en sådan funktion är på en e36a ör vet jag inte - själva mekanismen är tämligen mekanisk med fjädrar men triggern vet jag inget om.

Min 325 har jag bytt fjädrar (M chassie) och spindelleder på flera ggr. Då det är plåt i kjolarna är vintern tuff - tex framskärmarna kan vara anfrätta av rost.
En väl skött 6a håller många mil men inbjuder också unga (och äldre) killat till spänstig körning.

Elhissarna måste funka (hoppa upp och ner vid stänga/öppna dörr) om det ska bli tätt och torrt.

Helskinn är måste i cab tycker jag.

Min suflett är fortfarande tät (peppar peppar) men då kör jag hardtop på vintern.

Tror det var 95 eller 96 som cab blev helauto - min 94 har halvauto - får öppna stänga sista biten jälv.

Lycka till!

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Bilen i Helsingborg ser trevlig ut liksom den i Oskarshamn. Att handlare fipplar med reg.nr behöver inte betyda så mycket, många som gör det och du kan väl bara ringa och få det? Den bilen kan du nog pruta lite på och sedan sälja hard-topen separat, så landar den runt 30. Jag sålde min hardtop när jag hade min e36:a eftersom jag ändå bara skulle köra bilen vintertid. Gick rätt smidigt och vill minnas att jag fick fem för den.

Vindavvisaren som bilen i Oskarshamn har är guld värd. Vet inte vad en sådan kostar att köpa till. Byta ruta i cabben är inte så enkelt som vissa skriver, men finns beskrivet här på ap under Gör-det-själv. Tycker utbudet såg lite tunt ut just nu. Med våren kommer fler bilar och jag tror inte prisbilden kommer att förändras speciellt mycket.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Edit. Skulle bara köra bilen sommartid.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Oskarshamnsbilen är mkt bra skick.
Jag ser den varje dag, det är ju min :)
Allt funkar som det ska. Sänder gärna lite bilder om du vill c_olsson
Och som du skriver Robert, vindavvisaren är kanonbra att ha.
Säljer den pga suget efter Alfa Spider ha slagit till.

MVH P.
Se till att få så lite rost som möjligt med på köpet.
Sufflett inkl. bakruta måste vara i bra skick - om det nu är så lätt att byta på de cabbar som ligger ute med spruckna bakrutor, varför inte byta innan försäljning :-) Allt som har med sufflett att göra är dyrt. Punkt.
Sex är att föredra framför fyra - i alla fall enligt mig.
Om du står ut med färgen på både bil och inredning finns det nog prutmöjligheter på denna vagn: Länk
Maskinen i en 325 är såååå mycket roligare än i en 320. Kanske värt att ta sig till Jönköping o kolla? Om inte den är nåt att ha, är du ju "halvvägs" till Oskarshamn där det står en 320 o väntar :-)

/Magnus, BMW CS # 07317

Mina bilar: Länk
Rutan är lätt byta, finns att köpa på ebay.de för ca 1000kr. Har själv bytt på min ena bil. Guiden i AP är OK men det går betydligt lättare om man smörjer kedja+dragsko genom att pensla på teflonspray. Drar igen dragkedjan gör man inifrån bilen inte utifrån som i Guiden. Det var första gången jag bytte, tog ca 4 timmar, medhjälpare är ett måste. Tog ett antal försök innan jag fick dragkedjan att hamna perfekt, dvs så rutan är helt bubbelfri. O det var egentligen först efter att jag smörjt med teflonspray som det blev enkelt att dra igen dragkedjan, innan gick den aptrögt, med risk för katastrof...Tidiga bilar kan ha fastsydd bakruta, dvs utan dragkedja, kontrollera innan köp.
Tillägg: Även om bakrutan är hel så har den säkerligen förlorat sin elasticitet. Min andra bil som fortfarande har originalrutan utan sprickor är rätt hård, den veckar sig inte riktigt som den skall, längre. Gissar att en plastruta håller mellan 6-10 år innan den börjar bli allt för stel/hård, givetvis beroende på klimat. Den vinröda verkar ha nån vajsing med cabluckan, sitter på sniskan på förarsidan, kan var enkelt, eller inte...Har själv råkat ut för att cabluckan satte sig på liknande sätt när jag cabbade ner en gång, förmodligen pga att suffletten inte vek sig riktigt som den skall/skulle pga den stelare/hårdare bakrutan, gissar jag. Som tur var fick jag upp luckan efter en hel del huvudbry, o det har aldrig hänt igen, men nu mera håller jag koll när jag cabbar ner så allt ser bra ut....
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Här är en som verkar tät i alla fall:
Länk

Personligen skulle jag gå upp något i prisklass till 50-60 tkr. Cabbar för ca 30 tkr verkar vara rena vraken som kräver en massa jobb. Ett exempel:

Länk

Personligen skulle jag även titta på en e46. Det är en annan kvallitet på de bilarna. Ett exempel är cabglaset bak som Dawwe beskriver som en "utmaning" på e36 är gjord i glas på e46 och har dessutom värmetrådar.

Ett exempel.
Länk

Dyr men eftersom den finns i Helsingborg tycker jag du ska titta på den för att få en referenspunkt.

En välfungerande BMW cab är en underbar resekamrat.
E
Med en budget på runt 30 papp, så känns det väl lite skumt att använda en E46 för 125 som referens...?
30 papp för en öppen E36 köper ingen pärla, det tror jag också trådskaparen är medveten om!?

/Magnus, BMW CS # 07317

E
1.156
E
320 ci cab -04
Jag har testat e30, e36, e46 och e9* cab innan jag köpte min. Jag konstaterade att alla bilar var okej men att e46 utifrån mina preferenser är den klart bästa 3 serie cabben BMW byggt. Den e30 cab jag testade hade till exempel inte elcab. E36 hade inte heller helt automatisk cabhantering om än bättre. Plastrutan på en äldre E36 eller e30 kan man inte se igenom.

Varken ägaren till e30 eller e36 an kunde tvätta sin cab med högtryck hur som hälst på grund av läckage. När jag högtryckstvättar min kommer det inte in en droppe vatten.

När det gäller vägljud så är e46 bättre isolerad än e30 och e36. E46 är helt enkelt en bättre långfärdsbil.

När man kör nercabbat är e46 mindre dragig än framförallt e30 men även e36 på grund av bättre airodynamik.

En bil för 30 tkr kan bli dyrare än en bil för 50 tkr.

E
Bra med synpunkter. När det gäller E46or så finns några på blocket. T.ex. Länk som verkar ha fått en buckla i tröskeln vid en provkörning (med tanke på nytillkomna bilder samt 12000 kr sänkt pris)

Enligt carfax och bilprovningen har bilen haft 21 ägare varav flera "sommarägare" som köper bilen på våren och säljer till hösten. Obesiktigad så den har nog varit ute på annons ett bra tag. Pris 60.000. Är det ett bra pris trots att man nog får lägga till en kostnad för plåtreparation (är det inte plast på sådana trösklar i dagens bilar?)

E
1.156
E
320 ci cab -04
På den bilen du länkar till sitter det en plast"grej" över tröskeln.

Att välja "billigast på blocket" blir lätt ditt dyraste bilägande. Det finns gott om e46 cabbar till salu. Du kan säkert pruta lite på priset. Se till att få med "vindskyddet" (ny 5000 BMW) och om möjlig hardtoppen (ny 30 tkr BMW)

Några exempel: Länk
Länk
Länk
Länk

Bra e46 cab börjar på ca 90 tkr.

E
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Men man övningsköra bra många mil för en mellanskillnad på 60 000.- ;)
Som ägare till två E36 cab kan jag inte hålla med dig om att det inte går att högtryckstvätta bilarna/sufletten, utan att det läcker. Helautomatisk suflett kom runt -95, men det var tillval, har jag för mig. Båda mina har helautomatisk sufflett.

Jag upplever inte bilarna som dragiga (har original vindskydd), inte ens i 200 km/h :).
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Gillar TS tänk, en billig cab som kul slit&slängbil och som komplement till de andra bilarna. Tror absolut att du kan hitta en e36 i det häradet. Min e36:a var helt tät, gick att blåsa på ordentligt med högtrycken. Tror absolut att e46 är en bättre långfärdsbil, men upplevde e36 som mer än helt ok även vid långresor, med eller utan tak. Egentligen borde alla ha en e36 cab som extra sommarbil :)
Hittade än äldre annons på bilen i Helsingborg där rätt regnummer fanns angivet (det är tydligen ett stavfel i den nyare annonsen). Bilen är privatimporterad i maj 2013 och besiktigad samt utlagd till försäljning i juni 2013.

Det saknas tidigare vägmätarnoteringar i carfax-rapporten så det går inte att avgöra om milen är ärliga eller ej. Men om man tittar på genomsnittskörsträckan för de e39 från sent 1990-tal som är till salu i Tyskland så är det få som gått under 20.000 mil. Man måste nog verifiera serviceboken för att vara säker på mätarställningen och jag skulle nog inte betala 38000 kr utan garantier på körsträckan. Det finns en anledning till att bilen inte sålts tidigare.
Tog en Carfax-rapport på Stooges bil i Oskarhamn. 13 (troligen 14) underkända besiktningar genom åren tyder på att den inte servats som den skall av tidigare ägare. Den har alltså inte klarat efterkontroller.

En del av de underkända besiktningarna kan dock förklaras av eventuell användande av sportratt utan airbag som tänder airbaglampan, och som förr bara gav en anmärkning på besiktningen, men som numera ger krav på efterkontroll.

Men trots det är det lite väl många underkända besiktningar jämfört med de andra bilarna jag kollat.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Den du c_olsson.
Hade du frågat hade jag svarat.
Hade gärna mailat över alla gamla bespapper mm
Tidigare ägare har inte lyckats få ordning på avgasvärdena.
När jag tog över bilen så lade jag några timmar på felsökning och vips så var den igenom och funkar hur bra som helst.

Vad jag gjorde. jo bytte kamaxelgivare, lamdasond, 3st absgivare och ett hjullager sedan fixade jag till airbaglampan som inte tändes alls.
Ingen sportratt!
Senaste bes = inga problem :)
Service på den vet du inget om tror jag men stämplar finns i boken.
Om allt stämmer på en 20år gammal bil som importerades 2002 kan jag inte svära 100 på men skicket talar för sig.

MVH P.
Ja, herregud...
Istället för att fråga ägaren direkt tar man ut carfax, drar egna slutsatser och publicerar dem här.
Hahaha - jag dog lite.

/Magnus, BMW CS # 07317

Nja, det som jag tyckte är mest anmärkningsvärt att man får underkänt på besiktningen i så många år. De flesta bilägare brukar faktiskt serva bilen lagom inför besiktningen och en kunnig verkstad hade självfallet hittat och åtgärdat problemen.

Troligtvis är en del servicar som gjorts bara slarviga (typ bara byta motorolja och filter) och bilen nu i bättre skick än på länge efter ordentlig felsökning och reparationer.

Brukar för övrigt ta carfax på alla bilar jag kollar upp. Det är lite bökigt att använda transportsstyrelsens fax-tjänst i en tid när faxar inte längre används och tillgången till fax också är där efter..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.