|
|
|
|---|---|
|
Funderar på om jag ska sälja min 330, lite info om den. Köpte den i somras med rasad motor, kaross o låda har gått 25.500 mil, motor ca 13.000 mil. Det är en sedan som är importerad 2003 och har ägts av en bekant ända tills jag köpte den. Den har all standardutrustning en 330 har plus solgardin bak, taklucka, telefon, helskinn, sommar och vinterhjul på BMW Orig.fälgar med OK däck på sommarhjulen och bra v-hjul. Vet inte vad mer som är standard och inte på en 330 men det är väl det som sticker ut eller vad man ska säga. Det negativa är att det finns lite bubblor på framskärmar och motorhuv samt lite vid den berömda högkvalitativa handtagslisten på bakluckan. Har sett att de billigaste på blocket ligger på ca 30.000:- men har då gått 12-15.000 mil mer. Vad tror ni man kan begära för en bil som "går bra" men inte är i mint condition sett till karossen? | |
|
Du skriver att de andra gått 12-15 tusen mil mer... Jämför du då med din motor eller bil? Har de andra alltså gått 40000 mil? Som köpare skulle inte jag klassa din som en 13000-milare utan snarare 26000milare +. Att motorn bytts ut ser jag inte som positivt, mycket småskit kan komma av ett motorbyte och jag skulle känna mig säkrare om ingen varit där och pillat mer än nödvändigt. Så jag tror du får acceptera att din klassas som jämbördig med dessa bilar och ligger väl då också kring 30kkr. Att den saknar sportstolar är inte heller positivt. Du kan ju alltid prova att gå ut högre, om du inte har bråttom. Ibland har man ju tur och det kommer en köpare som värderar just din bil högre. |
|
|
Jo jag jämför med motorn, inget påhopp nu men jag förstår inte vilket som skulle kunna "komma av att man byter motor"? Klart att man inte ska pilla för mkt men en trasig motor kan aldrig va bättre än en fungerande och bytt motor. Sportstolar har den, trodde det var standard i 330? Men det kanske är som du säger att man får jämföra den med en som gått 25.000 mil. |
|
| Ja inte klassas den som en 13' milare, förutom motorn har ju allt annat gått dubbelt. Jag skulle säga som Grelle, som de billigaste med lite plus för motorn (så skulle jag ta det). | |
|
Dani, med en bil som gått 26000 mil är det inte motorn jag främst skulle oroa mig för, snarare är det växellåda, koppling, drivaxlar, bussningar, rost, ärgade kablar, mekanismer i dörrarna m.m. som gör att jag upplever den gammal. Att motorn då bytts gör inte att jag direkt tycker bilen är fräschare, utan då tillkommer risken med att det inte gjordes korrekt, någon genväg togs osv. Mjukvaruproblem är en annan sak som kan komma helt utan närmare förklaring, mer än att det inte fanns innan motorbytet. Har kompisar som jobbar med mjukvara till fordon och de berättar roliga historier som kommer av udda fel. Ett sånt är att de aldrig testar ett motorbyte i en bil under utveckling och därmed kan det finnas en hel del buggar som aldrig byggdes bort. Därför klassar jag en bil som fått utbytt motor som mindre värd än en utan. Men, om bilen bytts av BMW eller erkänt duktig mekaniker med kvitto till en fabriksny motor, så är läget annorlunda. Men hur ofta händer det? Sätts det i ny motor i är den i stort sett alltid begagnad. |
|
|
Bilens vägmätare mäter inte hur länge motorn varit igång utan hur långt bilen rullat. Den har inte gått kortare för att motorn bytts. Så tyvärr får du nog räkna med värdering baserat på mätarställning, inte motorålder. ------- //Lövet |
|
| Motorbyte ser jag utan undantag som negativt. Även där en märkesverkstad har bytt motor kan det ha missats vad orsaken till raset är. Jag blir nervös och väljer ett exemplar med fabriksmotor. Jämför med en 25000milare och dra av för bruksskick och att motorn rasat. 30tkr låter säljbart. Vad begär du? Mvh Stephan | |
|
Vad är det för årsmodell? Som de flesta redan påtalat får man nog anse att bilen i fråga "har rullat" 25500mil, att motorn är bytt till en som gått kortare sträcka är "plus" eller "minus" beroende på vem som är köpare men de flesta anser nog att det inte inverkar alls... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
OK jag förstår vad ni säger, i mina ögon köper jag heller en motor som gått mindre även om resten gått mer men givetvis vill man ju veta anledningen så det inte kommer igen. Motorn har jag kört med i ett år nu utan några som helst påföljder av detta. När jag köpte bilen så hade vevhusventen gått åt helvete och en mekaniker hade kommit fram till att toppen spruckit eftersom den tagit in olja och fyllt loppet i ettans cylinder. När jag bytte motor så tog jag isär den gamla och såg inga sprickor nånstans....så det var lagom kul men att byta motor en helg är ju alltid roligt :) Jag bytte naturligtvis vevhusvent och koppling i samband med detta och har kvar alla papper på motorn från skroten med komptest osv. Det var heller inga problem med avgasvärden vid bes. Missförstå inte nu, jag är inte dum i huvudet jag tror inte att bilen är ny bara för att jag bytt motor. Jag är väl medveten om att vägmätare inte mäter under tomgång men på en sån här gammal bil köper jag inte riktigt resonemanget Grelle påpekar med följdfel av en bytt motor, inget påhopp som sagt så jag hoppas att ingen tar illa upp. Jag missade att skriva att det är en 2001a byggd slutet på 2000. Jag har väl inte direkt funderat så mkt på vad jag "vill ha" eller vad jag ska "sätta ut den för" så det var väl därför jag frågade lite vad ni kan tycka att det är värt och era synpunkter har definitivt varit värdefulla. Bilen är skitgo att köra och jag ogillar inte bilen på något sätt, jag funderar mest på att byta för att ha en nyare bil. Jag har i snart 3 års tid kört min gamla vinterbil, en rostig 316 Coupe, och tog över 330in från frugan när hon fick våran nya CRV så det kanske är dags att skämma bort sig själv också :P Stephan735i: Är du intresserad eller var det bara en allmän fråga om vad jag vill ha? |
|
|
Dani, ingen fara, jag tar inte illa upp för att du inte håller med om mitt resonemang. Jag berättade bara hur jag argumenterade. Din nyckel till att sälja bilen för så mycket som möjligt, är ju att sälja den till någon som argumenterar som dig själv och inte som mig. Men om det är brist på sånna personer och bilen blir svårsåld. Så blir det till att acceptera att den kanske inte är värd så mycket som du hoppats. Jag brukar själv ta bra hand om mina fordon och siktar alltid på att sälja till någon som uppskattar det fina skicket. För en person som inte bryr sig om det, uppfattar mig nog endast som för dyr, då jag sällan lägger mig lägst i pris. Så till dem lyckas jag sällan sälja. __________ Mvh Grelle |
|
|
Du har så rätt i det du säger, rätt köpare betalar och åker nöjt iväg medans andra tokprutar och blir sura. Eftersom denna bilen inte är den fräschaste så anade jag att jag inte skulle kunna lägga ut den dyrt alls men jag visste heller inte vad man skulle sikta på. Nu är man en smula klokare iaf =) |
|
|
Hur har det gått med försäljningen? Har du facit att rapportera? __________ Mvh Grelle |
|
|
Det var väldigt vad många reagerar på ett motorbyte i en 13 år gammal bil."Inte pillat mer än nödvändigt" är ju lite kul formulerat. Det är väl inte mer än nödvändigt gjort åt denna bil med rasad motor. Om en säljare verkar seriös och har en bil som rullat ett år med den bytta motorn, som har gått lite mindre än originalmotorn skulle jag nog se det som ett litet plus på en så gammal bil. Om det gällde en 2-3 år gammal bil skulle det ju vara annorlunda. Min son praoade på Demia, Volvos egna demontering. Där plockade de ner en V70 som rullat några mil bara. Den hade leverats ny utan motorolja :O |
|
|
Anders: Med tanke på att det finns en bil som rullat 480000mil med original motor och otroligt många som rullat 25000mil eller mer med original motor. Så anser jag att det är en dåligt exemplar/misskött om motorn inte ens håller 25000mil. Ok om bilmodellen är ökänd för motorras som Citroën GS wankel är det en annan sak, eller om det varit problem som med Nikasilfrågan på 90-talet på M60 i Nordamerika eller rasen på S38. Men 330i ska hålla mer än 25000mil, vilket de gör i de allra flesta fall. Här är en 330Ci med 39600mil Länk jag hade hellre tagit den en med bytt motor. Så klart minus för dippningen och stylingen. Den stora frågan vid motorbyte är om det gått korrekt till, det är en fördel att bilen rullat 1år med den andra motorn. Dani: Jag frågade i och med jag undrade om du funderat på vad du tänkt ta. 30, 40, 50tkr? Mvh Stephan |
|
| Denna behövde inte vara misskött. Den rasade ju p.g.a. BMW:s utomordentligt dåligt fungerande vevhusventilation på M54:orna. | |
|
Precis, inte meningen att klanka ner på någon och mena att BMW är en skitbil men det är fantastiskt vad vevhusventilationen suger b*lle på dessa bilar. Bilen var inte misskött utan råkade bara ut för en ägare som var tekniskt obegåvad (som majoriteten av normalsvensson som köper en bil) och inte visste bättre. Bilen är hur som helst såld, det tog 23 timmar efter att den hamnat på blocket så hade jag pegarna på kontot och killen åkte iväg jättenöjd. Det roliga var att han varken provkörde eller studerade bilen utan jag hämtade upp honom på tåget där han sa att jag kunde köra hem, sen bara upp med dosan och ville betala för att han hade bråttom hem. På vägen ut frågade han var rosten fanns som jag nämnde i annonsen, jag pekade och han sa bara, "ja OK"...visar du vägen ut från stan? Jag skrev en ärlig annons som inte förskönade bilen på något sätt och jag la mig rätt i pris, det var väl antagligen det som gjorde att jag fick sålt den snabbt. Tack för alla tips, som ngn sa ovan så handlar allt om hur tur man har med köparen och i mitt fall kunde jag inte prickat bättre :) |
|
|
Låter som en smidig affär, skönt att det löste sig så enkelt för dig. Vad gick den då för? Alla värderingstrådar måste ju avslutas med det, annars blir det ju ingen feedback till forumet. __________ Mvh Grelle |
|
|
Tack, jag hade kanske kunnat få ut mer men det klassiska "billigare vid snabb affär" avgjorde så jag släppte den för 32.000:-. På det viset gick jag ändå inte back på den utan det var ett helt OK pris i min mening. |
|
| Det lät ju som en smidig affär iaf :) gott | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.