|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte utföra några servicepunkter själv på min beemer, och har kollat igenom listan på vad punkterna är.. Undrar hur pass svårt det egentligen är att byta olja i växellådan och bakaxeln, samt byta tändstift... det sista antar jag att det är suuuperenkelt.. antar att man monterar bort den svarta plastkåpan först för att komma åt dem... frågan är bara vad jag ska ha för tändstift... är det bäst att se vad man har nu och köpa likadana? | |
|
Jo, skulle ju säga att det gäller min 325:a, e36:a. :) /SunKi som längtar efter en Edit funktion :)) |
|
| Byta olja i bakaxeln och växellådan är ganska enkelt om du hissar upp bilen. Bara att öppna bottenpluggarna o tappa ur den gamla oljan, sen öppnar du nivåpluggarna och fyller på. Du måste även ha en liten pump eller liknande för att få in oljan. Vilka stift som rekommenderas till din motor kan BMW eller nån annan verskad tala om, vissa mackar har oxå listor för sånt. | |
| Hmm, en liten pump? Av vad för typ, och var hittar man en sådan tro? | |
| Jag använde en sorts flaska som rymmer ca en liter (ser ut som en kaffetermos), efter att man skruvat på locket så pumpar man upp ett tryck i flaskan. Sen är det bara att trycka på en ventil så kommer oljan ut genom en slang fäst på locket. Tror den är inköpt på biltema eller Clas-Ohlsson | |
|
LITEN VARNING! Vet inte hur E36 ser ut under, men det är ju risk att det liknar min E30. För att öppna bottenpluggen måste man ha ett specialverktyg, närmare bestämt en STOR j-ä insexnyckel. McGyvern i mig vaknade genast! I stället för att avbryta arbetet för kvällen och leta upp en dylik (svindyr?) pryl nästa dag, så svetsade jag ihop en bult och en mutter i rätt dimension (tror det var M10 el M12). Med detta "specialverktyg" så gic det lätt att öppna bottenpluggen mha hylsa nr 17. Problemet kom när jag skulle öppna påfyllningen... Mycket mindre plats uppe i k-tunneln, samt att pluggfan satt som ni-vet-vad i ni-vet-vem! Tre söndervridna "specialverktyg" och en knäckt ringnyckel senare så ställde jag mig och förstärkte o härdade en bult som jag svetsade fast direkt i en hylsa! T-skaft med ½ m förlängningsrör fick äntligen loss pluggen som antagligen aldrig varit loss. Vad vill jag nu säga med allt detta babbel? Jo, kolla först att ni kan lossa påfyllningen INNAN ni tappar ut oljan! Tänk också på att varmköra lådan ordentligt innan tappningen. En fyll-flaska kan tillverkas hemma av en vanlig literflaska & en mjuk slang på ca 10-12 mm. I korken borrar du upp ett hål lagom stort att man kan pressa ner slangen till botten på flaskan. Försök att få det så lufttätt som möjligt. Resten fattar du själv. /JOP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.